شمانیوز
شما نیوز

نتیجه مذاکرات هسته ای - توافقی انجام نشد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک سایت های خبری مدعی شد:هیچ توافق الزام آوری امضا نخواهد شد بلکه برخلاف تصمیماتی که دیپلماتهای ایرانی در تهران گرفته اند توافق دو مرحله ای شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، قرار است مرحله اول توافق ظرف روزهای آینده و مرحله دوم در ۱۰ تیر اعلام شود.

مذاکرات هسته‌ ای لوزان وارد ششمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه ‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌ حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، آغاز کنند.

در حالیکه گزارش‌ها حاکی از تداوم مذاکرات تا روز سه‌شنبه (۱۱ فرودین - ۳۱ مارس) است، تمام وزاری خارجه گروه ۱+۵ نیز به مذاکرات پیوسته‌اند تا آخرین تلاش‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (۱۰ تیر) ادامه دهند.

بر اساس گزارش دریافتی در مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس، هیچ توافق الزام آوری امضا نخواهد شد بلکه برخلاف تصمیماتی که دیپلماتهای ایرانی در تهران گرفته اند توافق دو مرحله ای شده است.

بر این اساس احتمالا ظرف سه شنبه یا چهارشنبه، تفاهم نامه ای اعلام می شود که نام آن را «بیانیه لوزان» یا «اعلامیه مطبوعاتی نشست لوزان» می گذارند.

قرار است این بیانیه یا اعلامیه مطبوعاتی در قالب تفاهم اولیه منتشر شود که طرفین با عنوان «دستیابی به فهمی مشترک» و «محور ها و راه حل های مذاکرات هسته‌ای به منظور دستیابی به توافق» در انتهای ماه ژوئن در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

البته برخی دیپلماتها از عناوینی چون «چارچوب سیاسی» و یا «تفاهم سیاسی» برای تفاهم این مرحله، استفاده می کنند.

اولین گام اروپایی در لغو تحریم ها یک منبع نزدیک به مذاکرات در لوزان از احتمال لغو تحریمهای یکجانبه اتحادیه اروپا بر بخش های نفت و گاز و بانک های ایران بلافاصله با توقف برخی از فرایند چرخه هسته ای از سوی ایران برای اجرای تعهداتش در توافقنامه احتمالی خبر داد.

مذاکرات کنونی مسایل پیچیده مختلفی را بررسی می کند که یکی از آنها گزینه های متفاوت درباره لغو تحریمها علیه ایران است.

بخشی از تحریمها حتی در صورت امضای توافقنامه هم ادامه خواهد داشت.

rivagehotel Suisse iranus (5)

پیوست ها و فرصت طلب آمریکایی ها تفاهم اولیه دارای پیوست و ضمیمه خواهد بود که جزئیات توافق در آن خواهد آمد. ۶ پیوست: پیوست فردو پیوست اراک پیوست نطنز پیوست نظارت و بازرسی های آژانس

پیوست تحقیق و توسعه پیوست تحریم

این پیوست ها اساس کار است و لذا حاوی جزئیات بسیار زیادی است که کار زیادی می طلبد.

تحریم ها نیز شامل همه تحریم های اشاعه، هسته ای، موشکی، حقوق بشر، تروریسم و حمایت ازمقاومت نیست بلکه صرفا درمورد تحریم هسته ای و آن هم نه به صورت یک جا لغو شود بلکه در چند مرحله تعلیق و در طول مدت ۱۰ ساله و آن هم مشروط به انجام تعهدات ایران در همکاری با آژانس و ... خواهد بود.

بازی جدید برای اخذ امتیاز بیشتر و موضوع وجود اختلاف بین فرانسه و آمریکا. آمریکا در ۵ آبان ۹۲ در مسقط خواستار ۲۰ سال برای گام نهایی شده بود لیکن هم اکنون با ۱۰ + ۵ یعنی ۱۵ سال موافقت کرده است لیکن بازی جدید شروع شده است یعنی فرانسه خواستار ۱۵+ ۱۰ یعنی ۲۵ سال شده است تا در مذاکرات سرانجام توافق روی همان ۲۰ سالی که در مسقط گفته بود انجام شود.

rivagehotel Suisse iranus (3)

محدودیت‌های امنیتی در هتل بوریواژ بیشتر شده و حتی امکان تردد در محوطه پشتی هتل هم برای عکاسان و خبرنگاران فراهم نیست.

ارنست مونیز را دیده‌اند که در تراس هتل قدم می‌زده ولی فقط همین است و بس. نه عکسی منتشر شده نه امکان مشاهده عینی وجود دارد.

خبرنگاران روس که با لاوروف آمده‌اند تا شب گذشته خود را آماده بازگشت کرده بودند چون وزیر خارجه روس گفته بود باید دوشنبه برود ولی ظاهرا به انها گفتند هنوز بازگشتشان تایید نشده است.

اخرین خبر این است که لاوروف عصر امروز لوزان را ترک می‌کند و به مسکو می رود و گفته فردا بازمی‌گردد به شرطی که شانس محکم توافق باشد.

rivagehotel Suisse iranus (6)

وزیران خارجه المان و فرانسه هم تا دیروز می‌خواستند که در جلسه فردای هیات دولت کشورشان حضور یابند ولی آنها هم اکنون برای بازگشت مردد شده‌اند.

خبرگزاری تاس هم احتمال داده وزیران اروپایی لوزان را ترک کنند و سه‌شنبه دوباره برای ادامه مذاکرات بازگردند.

rivagehotel Suisse iranus (2)

با توجه به اصرار هیات ایران برای ثبت توافق احتمالی در مقر سازمان ملل در ژنو، مشخص نیست که آیا قراراست جلسه‌ای برای خبرنگاران در لوزان باشد یا نه ؟ آیا اگر مراسمی در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شود، خبرنگاران و عکاسان هم حضور خواهند داشت یا نه؟

در حال حاضر همه چیز در لوزان معلق است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied