شمانیوز
شما نیوز

پشت پرده مذاکرات هسته ای

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): کارشناس مسائل بین‌الملل و کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: بستگی دارد که انتظار ما از برد – برد چه باشد؛ مذاکره برد – برد از نظر طرف مقابل، اعمال محدودیت‌ها و از نظر ما چرخه کامل سوخت هسته‌ای بدون تحریم است و باید این چرخه کامل را در قالب فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل و کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ، درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: پشتوانه مذاکرات حاصل 11 سال فعالیت بوده که اکنون به دوران پختگی مذاکرات رسیده‌ایم .

*** مذاکره برد - برد از نظر آن‌ها اعمال محدودیت‌ها و از نظر ما چرخه کامل سوخت هسته‌ای بدون تحریم است

وی با اشاره به واژه بُرد - بُرد در مذاکرات و مقصود از این کلمه افزود: بستگی دارد که انتظار ما از برد - برد چه باشد و مذاکره برد - برد از نظر آن‌ها اعمال محدودیت‌ها و از نظر ما چرخه کامل سوخت هسته‌ای بدون تحریم است و باید این چرخه کامل را در قالب فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشیم.

*** نباید انتظار داشت که ابزار تحریم را از دشمن بگیریم

بهشتی‌پور درباره ابزار تحریم در دست دشمن یادآور شد: باید در مذاکرات اقداماتی انجام دهیم که ابزار تحریم را از دست دشمن بگیریم و باید ضمن مذاکره مسئله تحریم را در اقتصاد مقاومتی حل و فصل کنیم.

*** غنی‌سازی اورانیوم در فضای بدون تحریم

کارشناس مسائل بین‌الملل و مسائل هسته‌ای گفت: همان طور که در مورد مسئله بنزین غربی‌ها قصد داشتند ما را تحریم کنند و ما پالایشگاه‌ها را تجهیز کردیم یکی از وضعیت‌هایی وجود دارد پایان تحریم بوده و موضوع مهم‌تر این است که شرایطی فراهم شود که غنی‌سازی اورانیوم بدون تحریم ایجاد شود.

*** ایستادگی یعنی عدم مذاکره بر سر خطوط قرمز

وی در پاسخ به این سوال که بین واژه ایستادگی و سازش کدام را انتخاب می‌کنید، اظهار داشت: از دل ایستادگی مقاومت به وجود می‌آید و سازش یعنی زبونی، حال آن که مذاکرات مفهوم دیگری را مطرح می‌کند و در مذاکرات ایستادگی یعنی عدم مذاکره بر سر خطوط قرمز مانند غنی‌سازی و مذاکره یعنی برنامه‌ای که طرف مقابل خط قرمز شما را به رسمیت بشناسد و اعتماد لازم به طرف مقابل را بدهد.

بهشتی‌پور افزود: آرمان ما حفظ نظام جمهوری اسلامی و مقابله با خواسته‌های نامشروع آمریکا است و ما از مذاکره کنندگان حمایت می‌کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل و مسائل هسته‌ای تأکید کرد: متأسفانه بعضاً شاهدیم که در نقد روند مذاکرات برخی مردم ایران را نسبت به تیم مذاکره کننده بدبین می‌کنند که این صحیح نیست اما نقد در مذاکرات لازم است و ما باید وضعیت مطلوب را با وضعیت ممکن در نظر بگیریم.

وی درباره نقش تیم مذاکره در دوران اخیر گفت: مذاکره کنندگان از همه معلومات و تجربه خود استفاده کردند و لحظه‌ای عدول نکردند و کسی که کار می‌کند شاید خطا هم داشته باشد و باید بررسی کرد که این در راستای فروختن منافع ملی بوده که اگر این گونه باشد بی‌انصافی به تیم مذاکره کننده است.

بهشتی‌پور با اشاره به سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و تلاش مذاکره کنندگان در این مسیر تأکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای دو طرف در مواردی که خط قرمز نیست، انعطاف‌هایی نشان می‌دهند و آمریکایی‌ها هم در مواردی همچون نیروگاه فردو، ماهیت غنی‌سازی اورانیوم و غنی‌سازی 20 درصد انعطاف‌هایی داشته‌اند و ما نباید از مذاکره کنندگان انتظار معجزه داشته باشیم و صد البته کسی که کار انجام می‌دهد، قطعاً خطاهایی هم دارد.

*** گروه 1+5 متحد نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل و مسائل هسته‌ای با اشاره به مدت زمان مذاکرات هسته‌ای و تاریخ نهایی که دو طرف برای مذاکرات در نظر گرفته‌اند، یادآور شد: گروه 1+5 متحد نیستند و با هم اختلافاتی دارند.

وی گفت: چین و روسیه اختلافاتی با کشورهای دیگر مذاکره کننده بر سر مسئله اوکراین و سوریه دارند و چین بر اساس منافع خود رودرروی آمریکاست.

*** گروه 1+5 به دنبال منافع خود است

بهشتی‌پور یادآور شد: در گروه 1+5 بین انگلیس با آلمان و فرانسه و فرانسه و آمریکا اختلاف وجود دارد و آن‌ها ماهیت مشترکی ندارد و به دنبال منافع خود هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل و مسائل هسته‌ای اظهار داشت: نظام قدرت در نظام بین‌المللی حاکم بوده و هر کشوری که قدرت بیشتری در علم، عرصه نظامی، تجارت خارجی و فرهنگی دارد، نفوذ بیشتری داشته اما این یک نظام آنارشی نیست و یک چارچوب و قواعد بین‌المللی دارد.

*** 1+5 نمی‌تواند اگر توافقی صورت گیرد آن را نادیده گیرد

بهشتی‌پور با اشاره به این که هیچ نگرانی درباره توافقات 1+5 با ایران و نادیده گرفته شدن توافقات قبلی یادآور شد: رفتار توافقی قابل پیگیری در جوامع بین‌المللی است و ما باید تلاش کنیم تا تعهدات خود را چارچوب‌دار پیگیری کنیم و 1+5 نمی‌تواند اگر توافقی صورت گیرد آن را نادیده گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied