شمانیوز
شما نیوز

رموز موفقیت طرح رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): معاون شورای عالی آموزش‌ و پرورش گفت:‌ گره زدن رتبه‌بندی با موضوع افزایش حقوق اشتباه است همچنین ملاک‌‌ها و شاخص‌های در نظر گرفته شده برای رتبه‌بندی معلمان باید دقیق و قابل دستیابی باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

احمد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص رتبه بندی معلمان اظهار داشت:‌ رتبه بندی معلمان ضروری بوده و جزء زیرنظام‌های فرعی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است.

وی افزود:‌ طرح رتبه بندی اگر به درستی اجرا شود یکی از موضوعاتی است که به افزایش تلاش، خلاقیت و توانمندی معلمان منجر می‌شود همچنین اجرای این طرح باعث می‌شود تا تمام معلمان یکسان دیده نشوند و افرادی که از توان، خلاقیت علمی و تلاش بیش‌تری برخوردارند به رتبه‌‌های علمی بالاتر دست یافته و از مزایای بیشتری برخوردار شوند.

معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش ادامه داد: در آموزش‌ و پرورش باید تلاش کرد تا در مسیری گام برداشت که افراد برای تلاش‌هایی که انجام می‌دهند از امتیاز و تسهیلات بیشتری بهره مند شوند.

عابدینی گفت: در طرح اولیه رتبه‌بندی که در سال‌‌های گذشته تدوین شده بود پیشنهادهای مطرح برای رتبه بندی معلمان، مشابه رتبه‌بندی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود و بر اساس آن افراد برای مدارک تحصیلی و تلاش‌های علمی که انجام می‌دهند، امتیاز گرفته و در ازای آن از افزایش حقوق بهره‌مند می‌شوند.

** رتبه بندی به ماندگاری بیشتر افراد خلاق در آموزش‌وپرورش کمک می‌کند

وی ادامه داد:‌ اجرای رتبه‌بندی باعث می‌شود تا ماندگاری افراد در آموزش‌ و پرورش بیشتر شود و دیگر افرادی که تلاش‌های علمی و خلاقیت بالایی دارند به این دلیل که سایر نهادها خدمات و امتیازات بیشتری را دارند، آموزش‌وپرورش را ترک نخواهند کرد. متأسفانه هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که یک فرد در وزارتخانه دیگر با مدرک و سابقه کار مشابه حقوق بیشتری را نسبت به معلمان دریافت می‌کند.

** گره زدن رتبه‌بندی با موضوع افزایش حقوق اشتباه است

معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای رتبه بندی باعث افزایش حقوق فرهنگیان و بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌شود؟ گفت:‌ یکی از اشتباهاتی که هم‌اکنون شکل گرفته این است که رتبه‌بندی را با بحث افزایش حقوق فرهنگیان مرتبط می‌کنند در حالی که هدف اصلی رتبه‌بندی این موضوع نیست.

عابدینی اظهار داشت: این اشتباه باعث می‌شود تا معلمان عنوان کنند که آیا در سایر وزارتخانه‌ها نیز برای افزایش حقوق فرهنگیان از آن‌ها مقاله و پژوهش علمی می‌خواهند. باید توجه داشت، اگر رتبه بندی را با بحث افزایش حقوق گره بزنیم، به شکست آن منجر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که معلمان ابتدا باید از حداقل حقوق در شأنشان بهره مند شوند تا نیازهایشان برطرف شود،‌ بیان کرد:‌ پس از آن باید اعلام شود که اگر معلمان می‌خواهند از مزایا و تسهیلات بیشتری برخوردار شوند باید فعالیت‌های پژوهشی انجام دهند.

** رتبه‌بندی انگیزه رقابت و تلاش مضاعف را در بین معلمان ایجاد می‌کند

معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش با شاره به اینکه در آموزش‌وپرورش فردی که هم سطح یک کارمند دیگر در وزارتخانه دیگر است، حقوق کم‌تری را دریافت می‌کند،‌ افزود: ماهیت طرح رتبه‌بندی برای تلاش مضاعف معلمان است و انگیزه رقابت،‌ تلاش مضاعف و به روز کردن علم و توانمندی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. رتبه‌بندی سبب می‌شود معلمان برای ارتقای توانمندی و علم خود به جای الزام سازمانی و حضور در دوره‌های کم کیفیت، خودشان در مسیر ارتقای توانمندی‌ها گام بردارند.

** ملاک‌ها و شاخص‌های مرتبط با رسالت معلمی در طرح رتبه‌بندی باید مدنظر باشد

عابدینی در پاسخ به این پرسش که معلمان عنوان می‌کنند شاخص‌هایی که برای ارتقای رتبه‌‌ها در نظر گرفته شده بسیار دشوار است و بازار مدرک گرایی و خرید مقالات را دامن می‌زند؟‌ گفت: هر طرحی ممکن است مشکلات و امتیازاتی را به همراه داشته باشد و در اجرای طرح رتبه بندی باید نظارت‌‌ها را تقویت کنیم تا این طرح به درستی اجرا شود. در رتبه‌بندی هر ملاکی که به رسالت معلمی و فلسفه وجودی این شغل مقدس مربوط است، باید به عنوان یک امتیاز و شاخص در نظر گرفته شود. یک معلم باید هر سال اطلاعات خود را به روز کند. آیا یک معلم نباید از اطلاعات جدید در حوزه تعلیم و تربیت مطلع باشد یا نباید بتواند یک مقاله تدوین کند؟

** ملاک‌ها و شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان باید دقیق،‌ عینی و قابل سنجش باشد

وی گفت:‌ ملاک‌هایی که در مرحله نخست تدوین طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شده بود، اشکالاتی داشت و برخی از آن‌ها با مأموریت اصلی معلمان غیرمرتبط بود بنابراین باید تلاش کرد تا این ضعف‌ها و مشکلات برطرف شوند. هر ملاک و شاخصی که در طرح رتبه‌بندی گنجانده می‌شود باید با این سوال مواجه شود که اگر معلم این کار را انجام دهد تا چه اندازه در تربیت دانش‌آموزان، افزایش علم آن‌ها و کیفیت آموزش‌ و پرورش تأثیرگذار است؟ اگر شاخص غیرمرتبط با این موضوعات بود باید از بحث رتبه‌بندی حذف شود و ملاک‌های دقیق‌‌تر، قابل سنجش‌تر و عینی‌تر در رتبه‌بندی لحاظ شود.

** اجرای رتبه‌بندی نیاز به ابزاری برای سنجش معلمان دارد

معاون شورای عالی آموزش‌ و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به تدوین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیاز دارد، عنوان کرد:‌ بنده بارها تأکید کرده‌ام بدون نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای، نظام رتبه بندی معنا ندارد چرا که باید ابزار و وسیله سنجش دقیقی داشته باشیم که بگوییم معلمان بر اساس آن در این رتبه‌‌ها قرار می‌گیرند. از نظر بنده نظام سنجش صلاحیت حرفه‌های در اولویت قرار دارد و ابتدا باید این نظام تدوین شود و اگر این تقدم زمانی را در نظر نگیریم باید نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای و رتبه‌بندی معلمان را همزمان تدیون کرد.

عابدینی تصریح کرد: ابزار سنجش لازمه رتبه‌بندی معلمان است و بدون این ابزار سنجش،‌ رتبه‌بندی امکان‌پذیر نیست و ممکن است مشکلاتی که در گذشته برای سطح بندی معلمان وجود داشت، ایجاد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در خصوص آخرین جزییات رتبه‌بندی معلمان اطلاعی در اختیار دارید؟‌ گفت:کلیات رتبه‌بندی در دولت مصوب شدو جزییات آن در حال تهیه است. به نظر بنده طرح رتبه‌بندی حتماً باید در مجلس مصوب شود چرا که برای اجرای رتبه‌بندی بحث مالی و تأمین اعتبارات مطرح است و اگر بخواهیم آن را از طریق اعتبارات جاری دولت تأمین کنیم این اعتبارات باید از جایی کنده شود که امکانپذیر نیست. مرجع تصویب طرح رتبه‌بندی مجلس است و رویه نیز بدین صورت بود که این طرح ابتدا باید در هیئت دولت بررسی و پس از آن به عنوان لایحه به مجلس ارسال می‌شد.

عابدینی گفت:‌اگر طرح رتبه بندی در مجلس مصوب شود، اعتبار قانونی آن افزایش یافته و امکان دائمی شدن آن وجود دارد بنابراین بیش‌تر می‌‌توان به آن تکیه کرد و به استمرار آن امیدوار بود. در وضعیت فعلی تأمین اعتبار رتبه‌بندی دشوار است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied