شمانیوز
شما نیوز

حمایت لاریجانی از معلمان و فرهنگیان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): لاریجانی در ادامه به عدم تعادل در حقوق معلمان اشاره کرد و گفت: تعادل در حقوق معلمان در آموزش و پرورش جدی نیست و باید در این زمینه فکر اساسی کرد دغدغه زندگی و معیشتی یک اصل است و معلمان نباید نگران معیشت خود باشند و این موضوع نیز می تواند با کم کردن توقعات بعد از دوره گذار مشکلات حل شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

علی لاریجانی در نشستی که با مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور عصر امروز در تالار آینه مجلس برگزار شده بود گفت: با اصلاحات آموزش و پرورش موافق هستیم و اگر یک حرکت سازنده در این خصوص در کشور ایجاد شود می توانیم به آموزش و پرورش توجه ویژه ای کنیم.

وی در ادامه به تجربه فانی (وزیر آموزش و پرورش) اشاره کرد و گفت: انتظارات ما این است که آقای فانی بتواند پیشنهاداتی را که در این زمینه دارند را به مرحله اجرا دربیاورند.

وی در ادامه به سند تحول آموزشی اشاره کرد و گفت: سند تحولی آموزشی که دست شما کل مدیران آموزش و پرورش است می دانیم که برای تصویب آن زحمت زیادی کشیده شده پس آموزش و پرورش در این زمینه یک پله در جهت اجرا نزدیک تر شده است اما اجرای تحول سند آموزشی نیاز به یک همفکری در مجلس دارد در حالی که این موضوع ما را امروز در کشور مشاهده نمی کنیم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: اجرای تحول سند آموزشی نیاز به همفکری خانواده ها و معلمین نیازمند است و تنها با نگارش و تدوین و پول حل نمی شود چرا که پای یک قضیه مدیران اجرایی معلمان و خانواده ها هستند و در این زمینه کاستی های را داریم.

رئیس قوه مقننه سند تحول آموزشی را سند مناسبی دانست و گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید اولویت های خود را از دل این سند بیرون بکشند و از رسانه ها و تلویزیون بهینه استفاده کنند و این موضوع را به یک جریانی که به وفاق ملی سوق یابد تبدیل کند.

رئیس نهاد قانون گذاری مشکلات مالی در اجرای سند تحول آموزشی را مهم دانست و اظهار داشت: این یک حق است و باید برای اجرای این سند منابع مالی در نظر گرفته شود و باید در این زمینه به فهم مشترک در کشور کار کنیم.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر این مطلب که من به اندازه شما مدیران کاربلد نیستم اما می دانم که اولویت ها این سند اخیر باید به وفاق ملی در کشور تبدیل شود تا تحولی را که مدنظر داریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم و توسعه با نگارش برنامه ایجاد نمی شود و تا وفاق ملی در میان مردم جا نگیرد تحول رخ نخواهد داد.

وی محور اصلی تحول در آموزش و پرورش را معلمان دانست و گفت: معلمان ستون اصلی تحول را برعهده دارند و اگر توانستیم دانشگاه ها را به سمت اسلامی سوق دهیم اساتید را اسلامی کردیم و تا زمانی که اساتید اسلامی نشدند تحول دانشگاه های اسلامی صورت نگرفت و اگر یک معلم اهل فکر، سازندگی و خلاقیت نداشته باشد نمی توانیم تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

رئیس مجلس با تأکید بر این مطلب که منجی آموزش و پرورش معلمان است گفت: فکر می کنم جاهای که می توان روی آن اندیشه کرد دانشجویان و فرهنگیان است می دانم که اگر آموزش و پرورش از فرهنگیان مجرب در این خصوص استفاده کند به نتیجه دست خواهیم یافت.

لاریجانی افزود: باید از منابع انسانی به شیوه مناسب و با شرایط روز استفاده کنیم اگر در پنج دهه قبل قرار داشتیم می گفتم که باید معلم تربیت شود اما امروزه ۴۲ درصد بیکاران افراد باهوش و استعدادی هستند که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شدند و آموزش و پرورش می تواند از میان این بیکاران نخبه ترین را انتخاب و از آنها استفاده کند.

وی در ادامه به بودجه سال ۹۳ اشاره کردو گفت: در سال ۹۳ بودجه کشور ۱۸۵ هزار میلیارد تومان قرار دادیم که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن به بخش عمرانی اختصاص یافت و مابقی آن به بخش جاری تقصیص داده شد.

لاریجانی در ادامه افزود: ما امروز ۱۲ میلیون دانش آموز در سراسر کشور داریم که برای این تعداد ۱۰۳ هزار مدرسه تدارک دیده شده است اما در ترکیه با همین تعداد دانش آموز ۶۰ هزار مدرسه ساخته شده است بهتر است ما نیز از منابع درست استفاده کنیم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم ساختار آموزش و پرورش را تغییر دهیم و اشکالات موجود در این سازمان را رفع کنیم باید آموزش و پرورش چابک داشته باشیم و هر چه آموزش و پرورش کوچک تر شود معلمان سریع تر به منابع مالی خود دست پیدا خواهند کرد.

رئیس مجلس در ادامه به سخنان وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند که ۷۰۰ هزار معلم توانسته اند که آموزش و پرورش را اداره کنند اما بین معلم تا وزیر فاصله زیاد است و باید این فاصله ها کم شود.

وی افزود: فانی خود یک معلم است و این نکته حسن کار شما است ولی گاهی صدای معلمین در حل مشکلات و مسائل در پیچ و خم های این فاصله ها گم می شود و حتی آنها با من تماس می گیرند و از مشکلات صحبت می کنند مهم ترین مشکلات آنها تبعیض است در زمینه دریافت حقوقشان در حال قانون خدمات یک هماهنگ سازی برای یکسان سازی حقوق در نظر گرفته است و اگر آن اجرایی شود این مشکلات برطرف خواهد شد.

لاریجانی در ادامه به واگذار کردن کارهای آموزش و پرورش به مردم می توان از منابع مالی آموزش و پرورش به بهینه استفاده کرد به گونه ای که مقام معظم رهبری امسال در مشهد بیان داشتند که اقتصاد باید مردمی باشد و در اختیار مردم قرار گیرد و در اجرای اصل ۴۴ ما این مسئله را به سختی اجرا کردیم اما واگذاری ها به اسم خصوصی انجام شد اما به نام دیگری که وابسته به دولت است انجام گردید و در زمینه واگذاری کارها به مردم یک مقاومتی در کشور وجود دارد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید از همه افرادی که می خواهند وقت خود را در آموزش وپرورش بگذرانند استفاده کند و به این ترتیب می تواند هزینه های خود را تعدیل نماید.

لاریجانی گفت: به نظرم من برای اینکه سریع تر قانون اجرا شود بهتر است که به مجلس آورده و تصویب شود و بعد اصلاحاتی روی قانون اولیه صورت گیرد تا بتواند به آن درجه مطلوب برسد و در تصویب قانون مجلس به آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

وی در ادامه به بودجه آموزش و پرورش در بودجه کل کشور اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در راستای کمک به آموزش و پرورش بودجه های مناسبی را در نظر گرفته است اما به دلیل مشکلات امروز آموزش و پرورش حل نشده است.

لاریجانی به سرانه دانش آموزش اشاره کرد و گفت: سرانه یک دانش آموز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است اما می توان همین را نیز مراقبت کرد و از منابع بهینه استفاده کرد.

رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه به سمت مدرک گرایی سوق یافته ایم گفت: آیا تست زنی با فلسفه امروز آموزش و پرورش هماهنگ است و اینکه تا چه اندازه این موضوع که بر آموزش و پرورش حاکم شده است می تواند به آموزش و پرورش کمک کند چرا که آموزش و پرورش امروز نیاز به افرادی دارد که خلاق باشند و باید این مدلی را که در آموزش و پرورش حاکم شده است ترک شود.

وی در ادامه گفت: آیا امتحان ورودی که برای تیزهوشان گرفته می شود روش صحیحی است آیا نیاز نیست که این روش را تغییر داده و مدل جدیدی برگزینیم چرا که امروز نیاز به آموزشی داریم که متناسب با نیازهای کشور باشد و باید در این زمینه افراد صاحب نگر و خلاق تربیت شود.

رئیس مجلس افزود: اگر آموزش و پرورش برنامه ای را به مجلس ارائه دهد که در پنج سال آینده بازار کار را متناسب با مدرک ها تنظیم خواهد کرد مطمئن باشید که مجلس آموزش و پرورش کمک خواهد کرد و تا آموزش و پرورش بتواند کاستی های موجود خود را حل کند اگر این برنامه مدون به مجلس ارائه شود بدانید که نمایندگان بودجه آموزش و پرورش را تغییر خواهند داد.

لاریجانی با تأکید بر این مطلب که امروز در یک دوره گذار قرار داریم گفت: ان شاءالله که از این دوره عبور خواهیم کرد و به دلیل اینکه بتوانیم از این دوره فرار کرده و فشار از کشور را کم کنیم بهتر است که اولویت ها را مدنظر قرار دهیم و توقعات خود را متناسب با شرایط فعلی کنیم و اگر از این دوره عبور کردیم گام بعدی را برای اجرای تمامی نیازها برداریم.

رئیس نهاد قانون گذاری با بیان این مطلب که مجلس به تنهایی نمی تواند مشکلات و مسائل آموزش و پرورش را در زمینه مالی حل کند گفت: مجلس نمی تواند به تنهایی مشکلات مالی را برطرف کند زیرا که اصل ۷۵ قانون اساسی این اجازه را به نمایندگان نمی دهد و شورای نگهبان در این خصوص ایراد خواهد گرفت و مشکلات آموزش و پرورش باید از سوی دولت به عنوان لایحه آورده و مجلس با این ایراد مواجه نشود.

وی در ادامه به رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: رتبه بندی معلمان کار مناسبی است و امیدواریم که با تأمین منابع آن مشکلات موجود معلمان رفع شود.

لاریجانی در ادامه به عدم تعادل در حقوق معلمان اشاره کرد و گفت: تعادل در حقوق معلمان در آموزش و پرورش جدی نیست و باید در این زمینه فکر اساسی کرد دغدغه زندگی و معیشتی یک اصل است و معلمان نباید نگران معیشت خود باشند و این موضوع نیز می تواند با کم کردن توقعات بعد از دوره گذار مشکلات حل شود.

رئیس مجلس شواری اسلامی به مقاوم سازی مدارس اشاره کرد و گفت: برای مقاوم سازی مدارس پیشنهاد و طرح دارید ارائه دهید و از استعداد و خلاقیت معلمین نیز می توان در این زمینه استفاده کرد.

لاریجانی در خاتمه تصریح کرد: اگر استدلال کافی برای انجام کارهای خود در دولت مطرح کنید و دولت لایحه برای رفع مشکلات مالی آموزش و پرورش به مجلس ارائه دهد قطعا مجلس نیز کمک خواهد کرد که مشکلات مالی آموزش و پرورش حل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied