شمانیوز
شما نیوز

روحانی:می دانم که معلمان مشکل دارند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس‌جمهور گفت: نمی‌توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم اظهارداشت: ما باید علم را جهانی بیاموزیم حتی در مهارت‌ها باید از دنیا بیاموزیم، ولی پرورش و اخلاق را با آموزش های دینی، اسلامی و فرهنگ ایرانی بیاموزیم.

وی با بیان اینکه معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند، تصریح‌کرد: تلاش دولت به عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می شناسیم.

روحانی، در ادامه به راهپیمایی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: شما دیدید امسال برای اولین بار کارگران به خیابان ها آمدند و راهپیمایی کردند که این در گذشته سابقه نداشته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نور ایمان را باید در دل فرزندان خود بنشانیم و آنها را عالم و متدین کنیم، یادآورشد: معلم به ما علم خواندن و نوشتن و فهم مسایل و راه تحقیق را نشان داد، آنان به ما درس اخلاق و دین آموختند.

وی با تأکید بر اینکه ترویج و بیان دین به عهده معلمان است، گفت: رسالت شما فهم بهتر دین به فرزندان کشور است.

روحانی در ادامه گفت: من نسبت به معلمین نیز حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسم، ما مشکلات آنان را می‌دانیم و البته آنان نیز مشکلات ما را می دانند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روز معلم برای همه ما روز خاطره است، ادامه داد: این روز برای همه ملت ایران روز افتخار است چون هر آنچه که داریم از معلمین خود داریم.

روحانی با تأکید بر اینکه همه مردم خاطرات بسیار شیرینی را از اولین کلاس درس و آشنایی با پدر علمی خود دارند، افزود: بسیار مهم است که دانش آموز گوش به زنگ باشد تا چه هنگام که از کلاس درس خلاص شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد و بگوید که خدا کند این کلاس تمام نشود.

وی افزود: همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند، نباید این گونه باشد که یک معلم علم بیاموزد و یک معلم، اخلاق آموزش دهد.

روحانی همچنین گفت: در گذشته به گونه‌ای عمل می‌شد که دانش آموزان نسبت به معلم پرورشی نگاهی همچون یک پلیس یا مامور را داشتند که کیف‌ها را بازرسی می کند، معلوم است که این دیگر معلم نیست، معلم باید جایگاهی داشته باشد که دانش آموز سفره دلش را پهن کند و معلم همچون پدر و یا مادر او را هدایت کند.

وی با بیان اینکه روز معلم روز خاطره‌ها است به دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه اشاره و تصریح‌کرد: در برخی از کلاس‌ها اساتیدی بودند که نه فقط دانشجویان آن کلاس بلکه دانشجویان سایر کلاس‌ها هم حاضر می‌شدند و هیچ کس نمی‌خواست کلاس درس تمام شود و اگر کلاس به پایان می رسید سی، چهل نفر دور استاد را محاصره و سوال می کردند. به راستی استاد را دوست داشتند.

روحانی درمورد برگزاری کلاس‌های درس حوزه‌های علمیه نیز گفت: سبک و سیاق کلاس‌های حوزه‌های علمیه فرق می‌کند، هیچ کلاسی از لحاظ عواطف، محبت، نزدیکی و آزادی همچون کلاس های درس حوزه نیست، البته درحال حاضر کمی با گذشته فرق کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه‌داد: شاگرد با استاد بحث جدی می‌کرد که اگر کسی آنها را نمی‌شناخت فکر می‌کرد که آنها در یک سطح هستند، در مقام نقد و حلاجی مسایل علمی کاملا آزاد بودند؛ کلاس‌های درس حوزه با آزادی کامل همراه بود و کسانی که می گویند آزادی تحفه‌ای از غرب است اصلا چنین نیست.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از زمان اسلام تا قرن‌ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه‌کرد: بی‌منت علم را در طول قرن‌های متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم.

روحانی افزود: غرب به دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی می رسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان می گیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون این که به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.

وی با تأکید بر اینکه محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید همه تلاش ها برای آموزش و تربیت جوان هایی توانمند ، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است، گفت: دولت در سالهای 92 و 93 ، به ترتیب 112 و 107 درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است.

روحانی تأکید کرد: دولت در حالی که با کسری بودجه، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده اما کوشید تا حدامکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند بلکه آن رقم را افزایش بدهد. وی ادامه داد: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال 90، 12 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال 92 بودجه آموزش و پرورش 15 هزار میلیارد تومان بودکه ما عملا 17 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم یعنی 112 درصد و سال 93 نیز بودجه مصوب 19 هزار میلیارد تومان بوده که ما عملا 21 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از زمان اسلام تا قرن ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: بی منت علم را در طول قرن های متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم.

روحانی افزود: غرب به دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی می رسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان می گیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون این که به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که معلمان افتخار ما هستند و خواندن، نوشتن، فهم مسائل، راه تحقیق و درس اخلاق و دین را به ما آموختند، گفت: ما باید هر چیز در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بعهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه ها است، حوزه ها هم که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

روحانی افزود: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسایل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه به جا می تواند اثر بیش از یک ساعت حرف زدن بگذارد.

روی با بیان این که هر کسی نفوذ بیشتر در دل جوان ها داشته باشد رسالت بیشتری هم دارد، تاکید کرد: باید نور ایمان در دل بچه های بنشانیم و باید فرزندان جامعه را عالم و متدین بار آوریم، اگر فرزندانمان، مولای ما علی ابن ابیطالب را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا می شوند و راه زندگی را از وی می آموزند.

روحانی ادامه داد: آن بزرگمردی که گفت «من علمنی حرفا فقط صیرنی عبدا» این همه به علم و دانش اهمیت داد.

وی در تجلیل از مقام علم و معلم، اظهار داشت: اگر اسلام چیزی جز یک معلم که پیامبر عظیم الشان بود و یک شاگرد که مولای ما امیرالمومنین(ع) بود نداشت برای عظمت اسلام کافی بود.

وی با گرامی داشت سالروز وفات حضرت زینب (س) افزود: کجا بانویی با این همه عظمت به استثناء مادرش را پیدا می کنید که این چنین با تمام قدرت در برابر حاکمیت زمانه که به ظاهر پیروز هم شده بود بایستد و وقتی از وی پرسیده می شود که واقعه را چگونه دیدی بگوید و «ما رایت الا جمیلا».

رییس قوه مجریه با بیان این که اگر بگوییم علم و دانش مرزی دارد مرز ایمان و اخلاق هم پیامبر عظیم الشان(ص)، امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) هستند. ممکن است شما بگویید چه کسی می تواند زینب (س) یا امیرالمومنین(ع) شود، شاگرد آنها علامه مطهری بود.

روحانی ادامه داد: اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبه های حوزه بهتر درک می کنند، اگر در قم می ماند یک مرجع عالیقدر تقلید می شد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود برای اینکه بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied