شمانیوز
شما نیوز

نمایشگاه بیستم نفت ، پرده نمایش بیماری در یک صنعت پرمزیت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): آغاز به کار بیستمین نمایشگاه نفت تهران در حالی رخ می دهد که امسال صنعت نفت ایران حال و هوای کمیابی دارد و تضادی عجیب در نمای درونی و بیرونی آن ، صنعتی بدقواره و مریض احوال را در ذهن ها تداعی می کند .

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): نمایشگاه بیستم نفت تهران امروز 16 اردیبهشت در حالی زنگ افتتاح را می نوازد که این صنعت زیر فشار مدیریت ناکارآمد از یک سو و توقع ملی برای ایفای نقش موتور توسعه و تحرک بخشی به اقتصاد از سویی دیگر هیبت غولی بیمار و ناتوان را دارد که نه تنها توان انجام کارهای خارق العاده را ندارد بلکه خود به مصیبتی برای اقتصاد کشور بدل شده است.

صنعت نفت ایران اگرچه در یک دهه اخیر زیر فشار تحریم کمر خم کرد اما هرگز اجازه نداد از قامت یک عامل مهم مزیت ساز برای اقتصاد ایران بیرون آید، این صنعت و فعالان آن در تمامی سالهای سخت تحریم نشان دادند که برای درآمدن از فضای فشار و تهدید، باج به بیگانه نمی دهد .

این رفتارها و سلوک مقاومتی صنعت نفت و فعالان آن در عصر تحریم باعث شد تا آنچه از این صنعت در خاطره و ذهن مخاطبانش در درون و بیرون ایران شکل می گیرد ، تداعی گر صنعتی عزتمند و مستقل باشد با این حال توفان بی تدبیری در این صنعت از زمانی آغاز شد که شماری از پرحاشیه ترین مدیران نفتی این صنعت پس از سالها انزوا و استراحت ، مجددا در حساس ترین مناصب مدیریتی نفت مستقر شدند و با تفکر ایرانی زدایی و اجنبی پرستی، داس بر ریشه های نازک استقلال این صنعت کشیدند.

امروز که از دریچه ای متفاوت و خارج از کلیشه های رایج بوق های تبلیغاتی اداره کل روابط عمومی وزارت نفت بر این نمایشگاه می نگریم بی شک پهلوانی نامدار را می بینی که از درد و رنج سرطان جانکاه بی تدبیری توان برداشتن کاهی از زمین ندارد اما دلخوش به مجیزگویی آمار و ارقام خودساخته است.

گویا فقط قرار است دلخوش باشیم به اینکه در این نمایشگاه بیش از هزار و ٢٠٠ شرکت داخلی و ٦٠٠ شرکت خارجی از ٢٩ کشور در فضایی به وسعت ٥٠ هزار متر مربع حضور دارند.

یا اینکه در کمال ناباوری و در تضادی آشکار با رفتار سیاست گزاران وزارت ، شعار نمایشگاه امسال صنعت نفت کشور، تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی اعلام می شود! به راستی چگونه باید این ظنز تلخ را استقبال کرد؟؟!

مدیران مجموعه ای که مهمترین عوامل تصمیم گیر آن یا دارای پاسپورت های اجنبی هستند و یا ردپایی در قراردادهای خسارت باری همچون کرسنت دارند و بی اعتنا به افکار عمومی و بدون تلاش برای پاسخگویی به شبهه های مدیریت گذشته خود در مصدر امور قرار گرفته اند چگونه می توانند از تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی سخن گویند؟

نمایشگاه نفت امسال در شرایطی با شعار حمایت از ساخت داخل آغاز به کار کرده است که دست بسیاری از پیمانکاران توانمند ایرانی زیر تیغ تصمیم های سلیقه ای آقایان دو تابعیتی و حلقه عوامل کرسنت در نفت ایران است، تصمیم هایی که در تمامی آنها کارگر و سرمایه دار خارجی بی تعصب بر کارگر و کارآفرین ایرانی دلسوز ترجیح داده می شود.

چگونه می توان در شرایطی که بسیاری از شرکت های ایرانی از فقدان فضای امن برای کار و تلاش در نفت می نالند از تعیین شعار حمایت از ساخت داخل سخن گفت؟ آیا قرار است این مفهوم مبارک حمایت از ساخت داخل را در پشتیبانی از خرید چند صد قطعه صنعتی از سازندگان خلاصه کنیم؟

مگر قرار نبود صنعت نفت در پرتو سیاست های اجرایی کشور به محیطی امن برای رشد توان ایرانی و ارتقای ظرفیت اقتصاد ملی بدل شود پس چه شد آن همه شور و امید که در در دل صنعتگر و کارآفرین و پیمانکار ایرانی ایجاد کردید، آیا نسیم دولت تدبیر هنوز به نفت ایران نرسیده است؟ یا این نسیم به توفانی از بی تدبیری و تصمیم های سلیقه ای مدیران دوپاسپورتی و عوامل روسیاه کرسنت بدل شد که ایام مدیریت خود را فرصتی گذرا برای سفت کردن بیزنس های چند صد میلیاردی خود دیده اند؟

هرچه هست امروز نمایشگاه بیستم نفت در ضعیف ترین اجرای تاریخ خود به پرده ای برای نمایش یک بیماری مهلک در صنعت نفت ایران بدل شده است، بیماری که ریشه آن در فترت فکری تصمیم سازان و رویکرد سلیقه ای مدیران ارشد و میانی آن نهفته است ، نمایشگاهی که می توانست پیام آور عزت و اقتدار یک صنعت 107 ساله به جهانیان باشد امروز در سایه بی تدبیری و ایرانی زدایی به آوردگاهی برای عقب گردی تلخ در سیاست های ملی اقتصاد ایران بدل شد ، و فضایی را به نمایش می گذارد که بیشتر شبیه برافتادن پرده آخر تعزیه اقتصاد نفتی ماست تا بالارفتن پرده یک نمایش مقتدر و خیره کننده برآمده از اقتدار .

حیف که گردانندگان این نمایش ، خود غرق در مجیز و تملق اطرافیان ، دردهای این بیمار رو به موت را ندیدند یا خود را به ندیدن زدند. منبع: پيك نفت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied