شمانیوز
شما نیوز

آشفته بازاری به نام اجاره مسکن

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اجاره‌بها در حالی مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان معتقدند بازار اجاره‌ دیگر ظرفیت افزایش ندارد و با توجه به قدرت خرید مردم در دهک‌های متوسط و پایین، دیگر نباید در اجاره بها افزایشی را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): بحث افزایش و عدم افزایش آشفته بازاری است مسکن! از سویی در خبرها شنیده می‌شود که با توجه به ثبات قیمت‌ها در سال جدید قیمت مسکن در سال جاری افزایش پیدا نخواهد کرد اما در پس اخبار زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت اجاره‌بها شنیده می‌شود شاید برای همین باشد که در صفحات آگهی روزنامه‌ها بخش املاک که از پرمخاطب‌ترین قسمت‌هاست، کمترین فضا را اشغال کرده‌اند و به دو تا ۵ صفحه محدود شده‌اند.
در این بین بسیاری از مالکان دست نگه داشته‌اند تا درصورت بالا رفتن قیمت اجاره‌بها از نرخ روز جا نمانند! و از سویی دیگران دلالان بازار مسکن در تلاش برای خارج کردن تعادل قیمت‌ها در بازار اجاره دارند. و از آنجایی که بسیاری از این دلالان مستقیم و بی‌واسطه با موجر و صاحب ملک در تماس‌اند قدرت غیرقابل انکاری در این افزایش قیمت دارند که با هوشیاری عموم جامعه و البته با تصمیم‌گیری‌های به موقع مسئولان این قدرت نامحسوس تضعیف شدنی است. بحث افزایش و عدم افزایش اجاره‌بها در حالی مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان معتقدند بازار اجاره‌ دیگر ظرفیت افزایش ندارد و با توجه به قدرت خرید مردم در دهک‌های متوسط و پایین، دیگر نباید در اجاره بها افزایشی را شاهد باشیم. حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک به ایسنا گفته است که بعضی مالکان و موجران ارزش خانه را با سود بانکی مقایسه می‌کنند که این مساله درست نیست. او می‌گوید که مشاوران املاک باید قیمت واقعی اجاره را تفسیر و تحلیل کنند و البته برخی رسانه‌ها با خبرسازی به اخبار سوداگرانه دامن می‌زنند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که نرخ اجاره بها در همه جای دنیا ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد و به طور معمول نوسانات آن، متاثر از اختلاف رقم تورمی است که اعلام می‌شود و البته تورمی که مردم احساس می‌کنند وجود دارد. از سوی دیگر هر اتفاق اقتصادی و هر خبری در حوزه اقتصاد، حتی کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن و جالب این که بر بازار اجاره مسکن تاثیر می‌گذارد. مسکن یک کالای مصرفی است و در اقتصاد خانواده از اولین نیازها محسوب می‌شود اما در ایران به عنوان یک سرمایه به آن نگاه می‌شود و برای بسیاری از مالکان یک منبع درآمد جدی و شاید هم تنها منبع درآمد! حالا در بسیاری از مناطق تهران مبلغ اجاره‌بها متری یک میلیون تومان محاسبه می‌شود یعنی برای یک واحد ۴۰ متری ۴۰ میلیون رهن کامل و در صورت تبدیل می‌شود ماهی یک‌میلیون و دویست هزار تومان اجاره! در ظاهر آن‌قدرها بد نیست اما در حالی مالکان مبلغ رهن را پایین‌تر برده و اجاره بیشتری طلب می‌کنند که مستاجران معمولا از دهک‌های پایین و متوسط جامعه هستند و درآمد بالایی ندارند که اگر داشتند خانه ۴ متری محل زندگی‌شان نبود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied