شمانیوز
شما نیوز

توازن قدرت در خاورمیانه به سمت تهران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک کارشناس روابط بین الملل با اشاره به تحولات اخیر یمن گفت: نزدیکی دو کشور ایران و عربستان، ضامن جلوگیری از بروز ناامنی منطقه ای است، اما با رویکرد تهاجمی  فعلی و بدون منطق ریاض در خاورمیانه جایی برای گفتگو و مفاهمه توسط ایران باقی نمی گذارد، علاوه بر این که روی کار آمدن دول مردمی شیعه و طرفدار جمهوری اسلامی ایران مورد پسند قدرتهای فرامنطقه ای نخواهد بود، زیرا توازن قدرت در خاورمیانه را به سمت تهران هدایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

احسان اسدیان در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: در یمن، تحولات و ناامنی های منطقه ای بدنبال شکاف ها و تغییر رویکردهای بین المللی در منطقه ای خاص و تغییر ماهیت بازیگران در گرایش آنها در سطوح بین المللی تعریف می شود.

وی ادامه داد: بی شک توافقات اولیه ایران با غرب بالاخص ایالات متحده تاثیر به سزایی در بحران یمن داشته است؛ با عنایت به رویکرد ضد امنیتی عربستان می توان این انتظار را داشت که ایران و شش قدرت جهانی در تلاش برای رسیدن به نقاط مشترک در موضوع هسته ای، مواضع نزدیک به هم را در لزوم پایداری آتش بس اتخاذ کنند؛ معهذا با وضع فعلی، مؤلفه های پایداری یک آتش بس با حمایت نظامات بین المللی هنوز پدیدار نشده است.

این کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه با بیان این که ایران و عربستان در ارزیابی سطح قدرت منطقه ای، بازوان امنیتی خاورمیانه هستند، تصریح کرد: نزدیکی این دو کشور، ضامن جلوگیری از بروز ناامنی منطقه ای است؛ برای حصول به این نزدیکی رویکرد جدید عربستان پس از ملک عبدالله فقید بایستی تغییر کند.

اسدیان، همچنین بیان داشت: به نظر می رسد با رویکرد تهاجمی فعلی و بدون منطق ریاض در خاورمیانه جایی برای گفتگو و مفاهمه توسط جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند. جمهوری اسلامی ایران همواره از منطق گفتگو با همسایگان حمایت کرده و در حال حاضر، پیشنهاد گفتگو برای ایجاد یک صلح پایدار را با مشارکت همه ی گروه های یمنی ارائه کرده است.

سیاست ایالات متحده در خاورمیانه بر پایه حمایت از اعراب منطقه در مواجهه با انقلاب های مردمی شکل گرفته است وی با اشاره به این که سیاست ایالات متحده در خاورمیانه بر پایه حمایت از اعراب منطقه در مواجهه با انقلاب های مردمی شکل گرفته است، اضافه کرد: این موضوع با نگاهی به تحولات چند دهه اخیر در سرکوب قیام های مردمی توسط نیروهای مورد حمایت ایالات متحده آمریکا مشهود است؛ از کمک به محمدرضا شاه در رویارویی با موج مردمی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا سرکوب جنبش مردمی در بحرین و یمن را می توان ازاین دست برشمرد. در همین راستا هم پیمانی واشنگتن- ریاض در موضوعات نفتی را هم می توان مزید بر علل این حمایت دانست.

این پژوهشگر روابط بین الملل با تأکید بر این که مجموعه این عوامل باعث شده رفتار ایالات متحده در موضوع یمن، چالش برانگیز و ناقض صلح و امنیت بین المللی باشد، اظهار داشت: این اتحاد منطقه ای از قدرت زیادی برخوردار است؛ بطوری که بر توافقات نوپای ایران- امریکا سایه انداخته و این دو کشور را عملاً رودرروی هم قرار داده است. کشور یمن در این میان با مقاومت و یکپارچگی، تهاجم عربستان را وارد مرحله فرسایشی می کند واین موضوع، کمک نهادها و سازمان های بین المللی در راستای توقف این تهاجم را جدی تر و ملموس تر خواهد کرد.

افزایش قدرت ایران در منطقه و تولد دول هم جهت با این کشور احسان اسدیان در رابطه با اهداف قدرت های خارج از منطقه از بحران یمن یادآورشد: بطور کلی روی کار آمدن دول مردمی شیعه و طرفدار جمهوری اسلامی ایران مورد پسند قدرتهای فرامنطقه ای نخواهد بود، زیرا توازن قدرت در خاورمیانه را به سمت تهران هدایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: افزایش قدرت ایران در منطقه و تولد دول هم جهت با این کشور به لحاظ استراتژی سیاست خارجی برای کشورهای قدرتمند ناگوار است، چرا که جمهوری اسلامی ایران با حضور و دخالت نیروهای فرامنطقه ای، مخالف است و گستردگی این مؤلفه در سیاست خارجی کشورهای منطقه حضور ابرقدرتها در منطقه برای کنترل بر جریان انرژی را سخت تر می کند؛ این موضوع ما را به این نتیجه می رساند که حضور کشورهای قدرتمند فرامنطقه ای در سرکوب انقلاب مردمی یمن توجیه استراتژیک برای این قدرتها دارد.

آتش بس، پیش زمینه یک صلح پایدار است این کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در خصوص نتیجه احتمالی آتش بس خاطرنشان کرد: آتش بس، پیش زمینه یک صلح پایدار است؛ هرنوع آتش بس حتی برای مدت کوتاه می تواند به طرفین درگیر در منازعه بین المللی این فرصت را بدهد تا از طریق گفتگو بر بخش یا تمامی مشکلات فی مابین فائق آیند؛ آتش بس صورت گرفته در واقع می تواند مقدمه ی سلسله ای از اقدامات مثبت باشد و روندهای خوبی را رقم زند.

اسدیان با اشاره به حضور نیروهای امدادی در یمن تأکید کرد: به عنوان نمونه؛ حضور نیروهای امدادی و صلیب سرخ، امدادهای منطقه ای، دیده بانان صلح و فرستادگان دبیرکل سازمان ملل متحد در این شرایط به لحاظ فیزیکی وارد منطقه جنگی خواهند شد که این پیش زمینه یک اتش بس پایدار و صلح خواهد بود.

خبرنگار: اعظم شکوهی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied