شمانیوز
شما نیوز

لازمه اصلاح‌گری پرهیز از تندروی است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دوم خرداد ۱۳۷۶ نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. روزی که تولد یک جریان به طور رسمی با پیروزی کاندایدای جریان متبوع کلید خورد و ۱۸ سال پس از آن گفتمانی پویا، مطلوب و اثر‌گذار همچنان در قید حیاست است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

دوم خرداد ۱۳۷۶ نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. روزی که تولد یک جریان به طور رسمی با پیروزی کاندایدای جریان متبوع کلید خورد و ۱۸ سال پس از آن گفتمانی پویا، مطلوب و اثر‌گذار همچنان در قید حیاست است. «اصلاحات» در همین مدت نه چندان طولانی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و کوله باری از تجربیات را بر دوش تاریخ نهاده است که درس گرفتن از آن جز با بازنگری در آن، نگاهی به گذشته و تطابق با شرابط فعلی امکان پذیر نخواد بود. به همین دلیل «عصر قانون» با گروهی از جوانان اصلاح‌طلب به گفتگو نشسته است تا نظرشان را در این مورد جویا شود.

مشروح گفتگو «عصر قانون» با امیرحسین خازه، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

پیامد‌های جنبش اصلاحی دوم خرداد برای کشور چه بود؟

واقعه دوم خرداد و هشت سال معروف به دوران اصلاحات، بخشی از تاریخ ایران است که اگر به عنوان یک برش تاریخی مجرد به آن نگاه کنیم حق مطلب ادا نخواهد شد، اما اگر با دوران قبل از آن یعنی از انقلاب مشروطه تا سال۷۶ و همینطور دوران بعد از اصلاحات که اصولگرایان دولت را در اختیار داشتند مقایسه کنیم متوجه پیامدهای مثبت جنبش اصلاح طلبی و دولت اصلاح طلبان خواهیم شد.

به نظر من اصلاحات در عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقطه عطفی در تاریخ ایران محسوب می‌شود، چون تا آن زمان گفتمان عمومی از عبارت‌هایی مثل دموکراسی، مدرنیت، آزادی، جامعه مدنی، مشارکت سیاسی، حقوق بشر، گفتگو، شهروندی و… تهی بود و پس از دوم خرداد ۷۶ این مفاهیم که همگی در گفتمان اصیل انقلاب اسلامی وجود داشت بار دیگر فراگیر شد.

در امتداد این تغییر گفتمان عرصه‌های دیگر هم دچار شکوفایی شدند؛ در سیاست خارجه درهای گفتگو و تعامل ایران با کشورهای پیشرفته و اقتصادهای بر‌تر دنیا باز شد و تبع آن شرکت‌های اروپایی، روسی و ژاپنی برای سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری به ایران هجوم آوردند. از طرفی چون دولت از ورود به موضوع حساس سلطه بر اقتصاد خودداری کرد اقتصاد ایران در آن دوران دارای ثبات و رشد قابل توجهی بود، امتیازات بنیاد‌ها و بازاری‌ها هم در چنین اقتصادی از مخاطرات محفوظ می‌ماند.

افزایش تعداد و تیراژ مطبوعات، افزایش کیفیت و کمیت تولیدات فرهنگی و هنری، توجه به سازمان‌های غیر دولتی، شکوفایی احزاب، افزایش نقش زنان در اجتماع و هزاران عامل دیگر به بهبود وضعیت امنیت اجتماعی و آرامش روانی مردم کمک کرد.

خلاصه اینکه با وصف و تحلیل واعداد و ارقام صرفا بخشی از پیامدهای مثبت دوران اصلاحات بیان می‌شود، درحالیکه برای رسیدن به تمام حقیقت باید نشانه‌هایی را از زندگی شهروندان و حال وهوای مردم ایران جویا شویم که برای این کار باید از مردم بخواهیم تا به هریک از روسای دولت‌های جمهوری اسلامی نمره‌ای بدهند و آن زمان حقایق روشن خواهد شد.

چرا با پایان دوران دولت اطلاح طلب، برخی راهبردهای این گفتمان شکست خورد؟ آیا راهبرد‌های مطرح شده غلط بود یا ایراد از گفتمان اصلاح طلبی بود؟

من فکر نمی‌کنم که گفتمان اطلاح طلبی مشکل داشته باشد، حتی راهبرد‌ها هم در ابتدا اشتباه نبود، اما کم کم شرایط تغییر کرد و راهبردهای جدیدی اتخاذ شد که برای متد اصلاح‌گری مناسب نبود.

به نظر من نفس اصلاح‌طلبی با میانه روی گره خورده، ذات اصلاح‌طلب باید معتدل باشد و لازمه اصلاح‌گری رعایت تشریفات حکومتی، پرهیز از تندروی، توجه به سنت‌های عمومی و عدم ایجاد مشکل و حساسیت در راس نظام هست که بعضا این موراد در مقاطعی رعایت نشد.

آیا اعتدال روحانی را در راستای گفتمان اصلاحات دوم خرداد می‌دانید؟

بله، اصلا اصلاح طلبی چیزی جز اعتدال نیست و به نظرم باید روحانی را تا این لحظه مصلح واقعی بدانیم، عبور از این اعتدال، دیگر معنای رفورم نخواهد داشت و بیشتر به براندازی و انقلابی‌گری شبیه خواهد بود. البته بحث من صرفا در مورد استراتژی آقای روحانی و روش‌هایی است که در پیش گرفته‌اند، وگرنه ایشان در انتخاب برخی افراد و اتخاذ بعضی تصمیمات با سایر اصلاح طلبان و مطالبات پایگاه رای خود فاصله دارند که این یک ضعف فردی است و باید برطرف شود.

آیا گفتمان اعتدال گرایی سرنوشتی مشابه گفتمان اصلاحات خواهد داشت؟

گفتمان اعتدال‌‌ همان گفتمان اصلاحات هست و این مسیر در حال طی شدن می‌باشد و هنوز تمام نشده که بخواهیم برای آن سرنوشتی تعیین کنیم، البته اشتباهات تاکتیکی در این مسیر وجود داشته که خساراتی به کشور و اصلاح طلب‌ها وارد کرد که خوشبختانه برطرف شده و حالا با توجه به اینکه چنین اراده‌ای مبنی بر میانه روی و تعامل در بین اصولگرایان سنتی هم دیده می‌شود نوید انسجام، پیشرفت و آبادانی کشور از انتخابات پیش رو می‌آید. منبع: عصر قانون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied