شمانیوز
شما نیوز

ایجاد تنش در مجلس بر سر مذاکرات هسته ای

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): شنبه 2/3/1394 پس از پایان جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی که در مورد مذاکرات هسته‌ای و با حضور محمدجواد ظریف و عباس عراقچی انجام شده بود، همزمان با باز شدن درب‌های صحن مجلس، خبرنگاران شاهد درگیری لفظی میان مهدی کوچک‌زاده با محمد جواد ظریف بودند که سایر نمایندگان نیز با تجمع در اطراف این دو فرد سعی در وساطت میان آنها داشتند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

به نقل از انتخاب خبر، این اتفاق در حالی رخ داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حال سخنرانی و ارائه گزارش از جلسه دو ساعته نمایندگان با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از کریمی قدوسی، نماینده مشهد نوشته است که عباس عراقچی در این جلسه به نمایندگان گفته است "بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیت انجام می‌شود".

این در حالی‌ است که خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است عراقچی، نقل قول منتشره از او از جلسه غیرعلنی مجلس مبنی بر پذیرش بازرسی از مراکز نظامی را کاملاً نادرست خوانده و آن را تکذیب کرده است.

در همین رابطه، یک تحلیل گر مسایل سیاسی با اشاره به پیشینه این گونه تنش ها و رأی اکثریت مردم به رئیس جمهور روحانی گفت: در 24 خرداد 92 رأی اکثریت قاطع مردم از میان 7 گزینه موجود در فضای انتخاباتی، انتخاب دکتر روحانی بود و این رویداد، اعتماد قاطبه ملت را به دولت نشان داد؛ به طوری که در رقابت های انتخاباتی سال 92 یکی از مهمترین محورهای گفتگوها در فضای انتخاباتی و تبلیغاتی که در مناظره ها تجلی یافت و میلیون ها ایرانی به این مناظرات توجه می کردند، دقیقاً تبیین دو سیاست مشخص در حوزه هسته ای بود.

چرخ انرژی هسته ای و زندگی و معیشت مردم هر دو باید بچرخد محمد جواد حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر افزود: در همین زمان بود که شعار معروف برد- برد مطرح شد، زیرا گروه رئیس جمهور روحانی معتقد بود که خوب است که چرخ انرژی هسته ای بچرخد اما باید همراه با آن چرخ زندگی مردم هم بچرخد؛ بنابراین سیاست خارجی برد- برد را در سیاست های خود مطرح کردند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این که قطب مخالف این نگاه، نگاه سعید جلیلی بود، تصریح کرد: سعید جلیلی بر ادامه سیاست های هشت سال گذشته پافشاری داشت. او به مدت 6 سال یکی از بالاترین مقام های ارشد پرونده هسته ای ایران بود که البته با تمام تلاش ها و حمایت هایی که صورت گرفت چه از سوی مجلس و چه دیگر گروه ها، نتیجه آراء به طور مشخص رأی 4 میلیونی سعید جلیلی را در مقابل رأی 18 میلیونی روحانی نشان داد.

وی با بیان این که در انتخابات سال 92 یک جناح 50 درصد آراء را به دست آورد و جناح دیگر نتوانست به 10 درصد از آرای مردم دسترسی یابد، تأکید کرد: بعد از انتخابات، سیاستی که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده بود و به انتخاب مردم رسید، شرط لازم برای پیشبرد برنامه های دولت بود، اما این، کافی نبود؛ بلکه شرط کافی این بود که آن نگاه و برنامه به تأیید مقام معظم رهبری هم می رسید؛ البته دولت توانست همراهی رهبری انقلاب را نیز با خود داشته باشد که در قالب نرمش قهرمانانه، و قبل از سفر روحانی به نیویورک توسط رهبر معظم انقلاب صورت گرفت.

حق شناس اضافه کرد: از آن مهمتر، موافقت با تغییر مذاکره کننده پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه بود که بدون موافقت و نظر رهبر معظم انقلاب امکان پذیر نبود؛ از این پس موافقت شد که هدایت و مذاکره در مورد پرونده هسته ای توسط دولت که نهادی در قالب قوه مجریه است، شکل بگیرد و از شورای عالی امنیت ملی که هر سه نهاد در آن نماینده داشته و حضور دارند، خارج شود.

اقلیت ناراضی در مجلس با روند مذاکرات موافق نیست این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این که این تغییر، نشان دهنده این بود که مجلس و سایر نهادها از جایگاه خود باید به این پرونده کمک کنند، اظهار داشت: اما باید توجه داشت که با وجود این کمک ها، هدایت اصلی پرونده هسته ای به عهده دولت است و طبیعتا نظارت ها نیز باید شکل بگیرد و دنبال شود؛ اما به نظر می رسد جریانی در مجلس وجود دارد که هرچند در اقلیت است، اما چندان از روند مذاکرات و تنش زدایی جمهوری اسلامی با جهان و پایان تحریم ها راضی نیست و حضور آنان در قدرت، منوط به وجود یک بحران و فضای تنش آلود با کلیت جهان است و تلاش می کند بهانه های لازم را به این منظور بیابد.

گروه های تندرو در ایالات متحده و ایران بهانه های لازم برای به توافق نرسیدن را برای همدیگر فراهم می کنند عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل با تأکید بر این که این بهانه خیلی راحت در اختیار این گروه ناراضی قرار می گیرد، یادآورشد: این بهانه ها توسط جریان تندروی آن سوی پرونده در لابی اسرائیل در آمریکا فراهم می شود که به راحتی این بهانه ها را در اختیار این گروه می گذارد؛ علاوه بر این که جریان تندرو در داخل کشور نیز بهانه هایی می گیرند؛ به طوری که احساس می شود منافع گروه های تندرو در هر دو سوی پرونده به خطر افتاده است.

محمد جواد حق شناس با بیان این که هم جریان تندرو در ایالات متحده و هم گروه تندرو در ایران علاقه ای به رسیدن به توافق ندارند، ادامه داد: آنها تلاش خود را برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات می کنند و بهانه های لازم را برای یکدیگر فراهم می نمایند.

/ گزارش از: اعظم شکوهی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied