شمانیوز
شما نیوز

سخنانی عجیب و جنجالی روحانی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه یا خوشبختانه ما خواب نمی بینیم و دنبال رمال و جن گیر هم نیستیم، گفت: مردم از مجلس و قوه قضاییه انتقاد نمی کنند و می گویند بگذارید زندگی کنیم اما برای انتقاد به دولت و رئیس جمهور زبان ها باز می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حسن روحانی صبح امروز شنبه در همایش سراسری فرمانداران کشور که در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: جلسه بسیار مغتنمی برای من و همکاران من است که در جمع مسئولان وزارت کشور، استانداران، فرمانداران سراسر کشور است.

وی افزود: شما به عنوان نمایندگان عالی نظام در سراسر میهن عزیز ایران اسلامی ما به عنوان مسئولان رده بالای اجرای کشور هستید.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همه ما از جمله شما،اعمال و رفتارمان به عنوان اعمال و رفتار نظام تلقی می شود، مردم تفاوت زیادی بین این و آن قائل نیستند.

روحانی ادامه داد: هر کس در هر سمتی مخصوصاً در سمت مجری عالی در کشور حضور دارد عمل، رفتار و نگاه و برخورد و تعامل او به عنوان نمونه ای از برخورد و تعامل نظام تلقی می شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل اعمال و رفتار ما اهمیت خاصی دارد، هم پای خودمان و هم پای شهرستانمان و هم پای استان مان و هم پای کشورمان و هم پای نظام اسلامی مان حساب می شود.

روحانی گفت: دولت به عنوان نماینده مردم و به عنوان منتخب مردم در یک انتخابات رقابتی پرشور در دو سال قبل و در 24 خرداد 92 این بار مسئولیت را بر دوش گرفت.

وی با بیان اینکه قدرتی که در اختیار دستگاه اجرایی است به عنوان یک امانت است، افزود: مردم این قدرت را با صندوق آرا به عنوان امانت 4 ساله در اختیار ما گذاشته اند، آن زمانی که این امانت را در اختیار ما می گذاشتند همه حرف های خودشان را زدند.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: آنها گفته اند که ما این قدرت را به شما می دهیم به شرط عدالت، به شرط اجرای قانون و به شرط تحقق قانون اساسی ، انتظار ما از شما یک دولت متعادل و تعامل گراست، انتظار ما از شما آن است که اخلاق و راستگویی و امانت داری مدنظر شما باشد.

وی گفت: همه شما این صداها را از مردم می شنیدید، از اختلافاتات، از دعواها خسته شدیم از شعارهای بی محتوا خسته شدیم، ما ملت صلح و آشتی هستیم و ما می خواهیم با جهان و دنیا تعامل سازنده داشته باشیم.

روحانی همچنین افزود: مردم هم همچنین این را گفتند که ما در جامعه خواستار وحدت هستیم و اقوام و اقلیت ها باید احترام خود را داشته باشند. ما خواهان یک امنیت پایدار در ایران و در منطقه هستیم. هیچ ندایی نبود که مخفی باشد همه آشکار و با صدای بلند این سخنان را شنیدیم، در تمام سخنرانی ها آنگاه که سخن از آشتی و صلح و تعامل و رونق اقتصادی و نجات اقتصاد و احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان مطرح می شد مردم با فریاد بلند آن را تائید می کردند. پس ما امانت داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است یک استانداری، فرمانداری، وزیری نظرات فردی و شخصی داشته باشد اما ما به این سمت نیامده ایم تا نظرات شخصی و فردی خود را اعمال کنیم. ما در این جایگاه قرار نگرفته ایم که تمایلات جناحی مان را اعمال کنیم، ممکن است هر فردی به یک حزب، جناحی و سمت و سویی تمایل داشته باشد که اشکالی هم ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه زبان ها برای انتقاد از دولت و رئیس جمهور باز می شود، گفت: ما اهل خواب دیدن و رمال و جن گیر نبودیم.

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انتظار مردم از دولت، دولتی متعادل است، خاطرنشان کرد: انتظار مردم از شما این است که امانت و راستگویی را مدنظر داشته باشید و همه شما این را شنیده اید که از اختلافات و دعواها خسته شدید، از شعارهای بی محتوا خسته شدید.

وی افزود: ما ملتی صلح طلب و آشتی جو هستیم و می خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم. در جامعه ما خواستار وحدت هستیم، اقوام و اقلیت ها باید احترام خود را داشته باشند، ما خواهان یک امنیت پایدار در ایران و منطقه هستیم و این ندایی نبود که مخفی باشد و همه آشکار و با صدای بلند آن را شنیدید.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت شعارش فراجناحی است، تصریح کرد: در تمام سخنرانی ها آنگاه که سخن از آشتی، تعامل، رونق اقتصادی و احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان مطرح می شد مردم با فریاد بلند آن را تائید می کردند پس ما امانتداریم، ممکن است یک استانداری، وزیری نظرات فردی یا شخصی داشته باشد اما ما به این سمت نیامده ایم تا نظرات شخصی و فردی خودمان را مبنا قرار دهیم و ما نباید تمایلات جناحی اعمال کنیم.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: ممکن است هر فردی به سمتی، جناحی یا حزبی تمایل داشته باشد که اشکالی ندارد و این دولت شعارش دولت فراجناحی بوده است اما اگر بر روی صندلی استانداری، صندلی فرمانداری، وزارت یا صندلی ریاست، قرار گرفتید باید حزب، جناح و تمایل شخصی، قومی، قومیتی را فراموش کنید، شما هستید و خدا و مسئولیت سنگین قانونی برای کشور و ملتت، این عهد ما با مردم بود.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: مردم با ما خویشاوندی نداشتند، مردم به دلایل واهی به ما رای ندادند، خوب دقت کردند و انتخاباتی شگفت انگیز که ما وقتی آرا را در تهران، شهرستان ها ، روستاها و روستای کوچک پشت کوه مشابه می دیدیم و این به معنای پیام عمومی از سوی کل ملت ایران بود.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم به برنامه رای دادند، مردم به وعده ها رای دادند و اگر امروز رئیس جمهور، وزرا، استانداران، بخشداران، مدیرکل ها و همه مسئولین به آن وعده هایی که به مردم دادند عمل نکنند، این نوعی خلف وعده و این نوعی خیانت در امانت مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم قدرت مشروط در اختیار ما قرار داده اند، خاطرنشان کرد: مردم این قدرت را بی قید و شرط به ما نداده اند و این قدرت مال ما نیست و قدرت اداره کشور و قدرت امضایی که امروز به عنوان فرماندار و استاندار تاثیرگذار است، این قدرت را مردم و قانون به صورت مشروط به شما داده اند. قدرتی را در اختیار گذاشتند که با شرایطی که ما با مردم داشته ایم، به آن شرط و شرایط پایبند باشیم.

روحانی با بیان اینکه تلاش دولت در 21 ماه گذشته بر این بوده است که ما به وعده های خود به مردم عامل باشیم و عمل کنیم، تصریح کرد: ما به مردم وعده داده بودیم که در زمینه زندگی مردم و اقتصاد مردم آرامش، ثباتی را حاکم کنیم، ما به مردم گفته بودیم دولتی خواهیم بود که اگر برای خرید یک جنس به مغازه ای مراجعه کردید قیمت 8 صبح با 9 صبح تفاوتی نداشته باشد و یا صبح با عصر و یا امروزش با فردایش تفاوتی نداشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به مردم وعده دادیم اقتصادی را بسازیم که نوسانش همپای نوسان معقول جهانی باشد. ما به مردم وعده دادیم ثباتی را بر اقتصاد حاکم کنیم که صف برای طلا و سکه و ارز نباشد و این وعده های خود من به صراحت در سخنرانی های انتخاباتی است.

روحانی با بیان اینکه به مردم وعده آرامش دادیم، تصریح کرد: همه نهادها عین دولت در برابر رای مردم مسئول هستند و این رای مردم تنها برای دستگاه اجرایی نبوده است. یک انتخابات ملی که البته انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز ملی است اما حوزه انتخابیه است یا اینکه انتخابات مجلس خبرنگان نیز انتخاباتی ملی است اما این انتخابات در حوزه های انتخابی استانی خود است، بنابراین یک انتخابات ملی است که همه مردم پای صندوق آرا در همه شهرها، شهرستان ها، استان ها و حوزه های انتخاباتی می روند و به یک نفر به عنوان رئیس جمهور و برنامه ریزی وی رای می دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در طی 4 سال یک بار مطالبات، نظرات، فکر و رویکردشان را آن زمان که با یکی از کاندیداها ببینند به آن کاندیدا رای می دهند خاطرنشان کرد: گاهی بین نفر اول و دوم انتخابات اختلاف رای 100 هزار رای بود و می گفتیم که تفاوت زیاد نیست اما در این انتخابات بین نفر اول و نفر دوم 13 میلیون اختلاف رای بود. که این نشان دهنده آن است که مردم دقیق، آگاهانه، حساب شده مسیری را برگزیدند و انتخاب کردند.

روحانی تصریح کرد: ما در برابر 24 خرداد 92 بار مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم، باید به تمام آن وعده ها عامل باشیم و عمل کنیم و احساس من این است که دولت همه توان خود را برای اجرای وعده ها به کار گرفته است که البته طبیعی است که نقص داشته باشیم یا در این راه توفیقات ما صد در صد نباشد اما جهت گیری دولت درست بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه امروز شاهد هستیم که سرمایه داران بخش خصوصی حاضر هستند سرمایه خود را بر روی زمین ، مستقر کنند و حتی سرمایه دارانی و کارآفرینانی که ایرانی مقیم خارج از کشور هستند، یا خارجی هستند برای سرمایه گذاری اظهار تمایل می کنند این به معنای آن است که راه دولت درست بوده و اینکه مردم حرص و ولع ندارند که اجناس را در پستوی خانه شان انبار کنند نشان می دهد که راه دولت درست بوده است؛ اینکه ما امروز صف های تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان را نداریم به معنای آن است که راه دولت درست بوده است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه امروز عده ای آزادانه و به راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می کنند به معنای راه صحیح دولت است، همه به دولت اعتماد کردند و اینکه این دولت به وعده اش عمل کرده انتقادپذیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ قوه ای امروز بجز دولت در کشور وجود ندارد که مردم بدون دغدغه و لکنت زبان از آن انتقاد کنند، اظهار داشت: شما اگر به کسی بگویید که از مجلس انتقاد کن به شما خواهد گفت که از مجلس چگونه انتقاد کنم و بگذارید زندگی کنیم یا اگر به کسی بگویید از قوه قضائیه انتقاد کند به شما می گوید که به بگذارید زندگی کنیم اما اگر بگوییم که از دولت یا رئیس جمهور انتقاد کنید زبان باز می شود به نقد برای انتقاد از دولت و همه گل از گلشان شکفته می شود.

روحانی ادامه داد: این به معنای آن است که مسیری که این دولت انتخاب کرده است درست بوده، ما باید نقد شویم و باید از ما انتقاد کنند چرا که ما دارای عصمت نیستیم، متاسفانه و یا خوشبختانه خواب هم نمی بینیم، به فال و فالگیر و جن گیر هم از ابتدا معتقد نبودیم چرا که مبنای ما مشورت با صاحبنظران، انجمن های تخصصی و جمع های تخصصی است. قرارمان از ابتدا این بوده است که با آنها شور و مشورت کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: نباید کسی بگوید که سپاه، صدا و سیما، فرماندار، دفتر امام جمعه و غیره طرفدار فلان نامزد در انتخابات است زیرا این برای انتخابات سم است.

وی تاکید کرد: همه مقامات مسئول، همه قدرت های مسلح و غیرمسلح و همه مسئولانی که مسئولیتشان برای حزب و جناح است نباید کاری کنند که به آنها تهمت زده شود.

روحانی اظهار داشت: بگذاریم یک انتخابات شفاف و رقابتی شکل بگیرد. انتخاباتی که مردم حس کنند رای آنها به عنوان حق الناس حفظ شده است. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت چارچوب قانون براساس گزارش مراجع قانونی است نه چیز دیگر.

رئیس جمهور ادامه داد: به هیچ وجه در انتخابات به شایعات و اتهامات نمی توانیم توجه کنیم زیرا اتهامات ابتدا باید در یک دادگاه صالحه بررسی شود. در انتخابات معیار ما قانون است و جز این چیز دیگری نداریم.

وی تاکید کرد: طبق قانون و معیارهای قانونی به همه استانداران، فرمانداران و وزارت کشور می گویم در انتخابات در مقابل هیچ جریان، گروه و حزبی مرعوب واقع نشوند.

رئیس جمهور گفت: عدالت یعنی فرصت برابر برای همه. پس فضا و امکانات دولتی اگر قرار است به کسی داده شود باید عادلانه باشد و همه به یک اندازه از آن استفاده کنند.

روحانی افزود: یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضور مردم پای صندوق رای است و یکی از نعمت هایی که امام (ره) برای ما آورد صندوق رای بود. البته صندوق رای از قبل هم وجود داشت ولی به صورت نمایشی بود. ما انتخابات و صندوق رای واقعی می خواهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: رای مردم بسیار مهم است. قبل از اینکه غرب بخواهد به ما بگوید صندوق و رای چیست قرآن این موضوع را به ما آموخته است.

وی گفت: باید سعی کنیم در انتخابات عدالت به وجود آید و سوءظن ایجاد نشود. اگر قرار است در انتخابات صندوقی در نظر بگیریم این صندوق یک صندوق شفاف باشد که داخل صندوق دیده شود و فردا نگویند یک سوم صندوق پر بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در انتخابات همه چیز باید شفاف باشد گفت: حتی اگر می شود یک دوربین در زمان شمارش آرا گذاشته شود و همه روند شمارش آرا را مشاهده کنند. شاید برخی چیزها هزینه داشته باشد ولی برای اینکه یک انتخابات شفاف داشته باشیم نیاز است.

وی در خاتمه اظهار داشت: همه ما باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند آرای مردم حق الناس است این آرای مردم را حق الناس بدانیم و بدانیم در آخرت باید پاسخگو باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied