شمانیوز
شما نیوز

تابلوی موزه کرمان به سرقت رفت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): تابلوی مسی ورودی باغ هرندی در حالی در کرمان به سرقت رفت که این موزه تاریخی مملو از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز) ،به نقل از مهر ، سرقت تابلوهای فلزی هر چند امری دور از ذهن و بدیع نیست و این پدیده متاسفانه طی سالهای اخیر افزایش یافته است و حتی به سرقت سردر شبکه فاضلاب شهری کرمان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی در شهرها و جاده ها و اطلاع رسانی شهری هم رسیده است با این وجود سرقت تابلوی یک موزه تاریخی که در آن هزاران شی تاریخی با ارزش ریالی هنگفت قرار دارد امری تازه و نو است.

به هر روی تابلوی سردر موزه هرندی کرمان چند روز قبل به سرقت رفت و خبر این سرقت امروز منتشر شد.

این درحالی است که موزه هرندی مهمترین موزه استان کرمان به لحاظ اشیای موجود است و در این مجموعه آزمایشگاه و انبارهای میراث فرهنگی نیز قرار گرفته است.

این باغ موزه اما خود نیز از اهمیت تاریخی خاصی برخوردار است این باغ موزه تاریخی در کرمان یکی از زیباترین بناهای تاریخی و با ثبک معماری کهن است که راههای منتهی به موزه نیز سنگ فرش شده است.

نکته قابل توجه در خصوص این موزه نگهداری ماشینی است که رضا پهلوی پس از تبعید از آن استفاده کرده و مدتی نیز در این باغ در مسیر تبعیدش به جنوب ایران اسکان داشته است.

به هر روی تابلوی ورودی این موزه جمعه شب به سرقت رفته است و انگیزه سارقان را می توان در جنس مسی این تابلو جستجو کرد به گونه ای که قیمت این تابلو 500 هزار تومان برآورد می شود.

نکته جالب اینکه در حالی که سارقان با خیال آسوده کار خود را انجام می دادند دوربینهای بانک مجاور موزه تصاویر سرقت شبانه را ضبط کرده است.

باغ موزه هرندی کرمان بنایی تاریخی مربوط به اواخرقرن ۱۳ هجری قمری است که در خیابان فردوسی کرمان واقع می باشد.

این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ موزه با معماری خاص خود و نیز فضای مناسبی که دارد،از مهم ترین باغ موزه های کشور است.

در این مکان تاریخی بیش از 6 هزار و 500 قطعه شئ از یافته های تاریخی تمدن کهن هلیل رود نگهداری می شوند.

باغ هرندی و ساختمان آن از بناهای جالب توجه دوران اخیر است بانی این باغ عدل السلطان است . این باغ که به مناسبت توقف تاریخی رضاخان در مسیر آخرین سفر تبعیدی اش اهمیت تاریخی یافته است حدود یکصد سال قدمت دارد.

ساختمان مرکزی در دو طبقه و در میان باغ بنا شده و امروزه به عنوان موزه منطقه ای استان کرمان مورد بهره برداری قرار گرفته است . در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی و در طبقه فوقانی آن موزه باستان شناسی قرار دارد.

یگان حفاظت میراث فرهنگی در این موزه مستقر است و حفاظت الکترونیکی و انسانی از باغ موزه انجام می شود.

محمد جهانشاهی، فعال گردشگری و متصدی طرح نصب تابلوهای معرفی بناهای گردشگری مسی در کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حوالی سال 84 به دلیل اینکه بسیاری از بناهای گردشگری فاقد تابلوی راهنما بودند طرح نصب تابلوهای نفیس دو زبانه در مجاورت بناهای تاریخی شاخص مطرح و اجرا شد.

وی افزود: اکثر بناهای تاریخی شاخص کرمان به تابلوهای مسی مجهز شدند که مشخصات مکانی را ثبت کرده بود.

وی دلیل استفاده از مس را هنر مسگری کهن کرمانیها دانست و افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهد سرقت این تابلوها به دلیل ارزش ریالی آنها هستیم.

جهانشاهی افزود: تابلوی گنبد جبلیه هم چندی قبل سرقت رفته بود که تابلوی جدید را در ارتفاع بالا تر نصب کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی