شمانیوز
شما نیوز

جاستین ترودو |نخست وزیر کانادا

جاستین ترودو سنگباران شد

نخست وزیرکانادا در پی رویداد انتخاباتی از سوی مخالفانش مورد حمله قرار گرفت.

جاستین ترودو سنگباران شد

به گزارش شمانیوز:جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در یک رویداد انتخاباتی از طرف معترضان با سنگ‌ریزه مورد حمله قرار گرفت و اتوبوس کارزار انتخاباتی او نیز از سوی معترضان عصبانی محاصره شد.جاستین ترودو از جمله سیاست مدارانی است که از یک خانواده سیاسی می آیند. جاستین ترودو در مسائل اجتماعی رویکردش لیبرال به شمار میرود و به همین علت هم در بین هواداران این حزب محبوبیت خاصی است.

جاستین پیر جیمز ترودو ۲۵ دسامبر ۱۹۷۱ در اتاوا در انتاریو کانادا به دنیا آمد. او یک سیاستمدار کانادایی، بیست و سومین نخست وزیر کانادا و رهبر حزب لیبرال است. جاستین ترودو بزرگ ترین فرزند پانزدهمین نخست وزیر کانادا، پیر الیوت ترودو و مارگارت ترودو (سینکلر) است. او از همان آغاز زندگی به واسطه شغل پدر سفرهای متعددی را به همراه خانواده به منطقه های گوناگون دنیا داشت. در سال ۱۹۷۷ هنگامی که ۶ سال داشت پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند؛ طلاقی که او علتش را ۳۰ سال اختلاف سنی پدر و مادرش می داند. جاستین ترودو ۲ برادر به نام های میشل و الکساندر (ساشا) داشت که میشل در حال اسکی در کوهستان های بی سی بر اثر ریزش بهمن درگذشت. این حادثه بر زندگی خانواده اش اثرات عمیقی گذاشت.

جاستین ترودو یک دوره ۱۱ ساله از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۹ میلادی، مسئولیت نخست وزیری را برعهده داشت و بعد از یک فاصله کم تقریباً یک ساله نخست وزیری جوزف کلارک در ۱۹۸۰ میلادی مجدداً این عنوان را در اختیار گرفت تا با حضور چهار ساله تا سال ۱۹۸۴میلادی، جمع دوران نخست وزیری خود را به ۱۵ سال برساند. ترودوی پدر با نبوغی بی نظیر و با تدبیر خود کانادا را با یک سلسله اقدامات بنیادی در دهه های نیمه دوم سده بیستم به سرعت به کشوری امروزی با اقتصادی پیشرفته و به خصوص کشوری با حقوق و آزادی های مدنی بی نظیر برای شهروندانش تبدیل کرد. دوره ۱۵ ساله نخست وزیری او عملاً دوره گذار این کشور بود که هم در زندگی مردمش تغییراتی اساسی ایجاد شد و هم نقشی ویژه و جایگاهی بی بدیل در جهان یافت.

دوران تحصیل جاستین ترودو و سفرهای او به دور دنیا

پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته ادبیات از دانشگاه مک گیل، جاستین ترودو به همراه برخی از دوستانش سفر یک ساله ای به دور جهان را آغاز کرد. پس از پایان سفر به مک گیل برگشت و در رشته آموزش شروع به تحصیل کرد. پس از دو سال ترجیح داد تحصیلش را در دانشگاه بریتیش کلمبیا دنبال کند، بدین ترتیب به ونکوور نقل مکان کرد و در سال ۱۹۹۸ فارغ التحصیل شد. در خلال سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به آموختن چند رشته و موضوع از جمله نمایش، زبان فرانسوی، مطالعات اجتماعی و ریاضیات پرداخت.

جاستین ترودو

پس از پایان تحصیل، چند وقتی را در ونکوور به آموزگاری پرداخت. وی در آکادمی وست پوینت گری و دبیرستان وینستون چرچیل دروس اجتماعی و فرانسوی تدریس می کرد. زمان اقامت جاستین ترودو در ونکوور مصادف با دو اتفاق تلخ در زندگیش بود. در سال ۱۹۹۸ برادرش را در حادثه سقوط بهمن از دست داد و در سال ۲۰۰۰ پدرش در اثر بیماری سرطان پروستات درگذشت. این حوادث و به خصوص سخنانش در مراسم تشییع جنازه پدر، سبب شد دوباره تحت توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار بگیرد.

ازدواج جاستین ترودو

biography-justinpierrejamestrudeau-3204

جاستین ترودو در سال ۲۰۰۵ با سوفی گرگوار مجری تلویزیون در مونترال ازدواج کرد. سوفی در دوران کودکی، همکلاس مایکل کوچکترین برادر جاستین ترودو بود. آن ها در سال ۲۰۰۳ به واسطه فعالیت در امور خیریه دوباره با یکدیگر در رابطه قرار گرفتند و بعد از چند وقتی رفت و آمد در ماه اکتبر ۲۰۰۴ با یکدیگر نامزد شده و در مه ۲۰۰۵ ازدواج کردند. آنها دارای ۲ فرزند پسر به نام زاویر جیمز و آدرین و ۱ فرزند دختر به نام الا- گریس مارگارت هستند.

فعالیت های سیاسی جاستین ترودو

جاستین ترودو از جوانی کمابیش فعالیت های سیاسی داشت و در انتخابات فدرال ۱۹۸۸ میلادی از جان ترنر حمایت کرده بود. البته بعد از ۲۰۰۰ میلادی فعالیت های سیاسی اش افزایش یافت تا این که پس از شکست لیبرال ها در انتخابات فدرال در ۲۰۰۶ میلادی بعنوان رییس کارگروه نوسازی جوانان حزب منصوب شد و در آخر در ۲۰۰۷ میلادی بعنوان نماینده حزب لیبرال جهت شرکت در انتخابات از حوزه انتخابیه پپینو انتخاب شد. انتخابات فدرالی که او در ماه اکتبر ۲۰۰۸ توانست نماینده حزب بلوک کبکوا را شکست دهد و بعنوان نماینده وارد مجلس عوام کانادا شود. در این انتخابات اگر چه لیبرال ها شکست سختی خورده و محافظه کاران به قدرت رسیدند ولی آغاز راهی برای جاستین ترودوی جوان بود.

در سایه رهبری جاستین ترودو، حزب لیبرال که در دوران افولی تاریخی با فقط ۳۶ کرسی از ۳۳۸ کرسی در جایگاه سوم به سر می برد، ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ میلادی با رشدی که رکورد تاریخی را شکست، حزب خود را پیروز انتخابات کرد و خود به نخست وزیری رسید. دولت او البته چهار سال بعد در انتخابات ۲۰۱۹ میلادی با کاهش تعداد کرسی به دولتی اقلیتی تبدیل شد. جاستین ترودو اظهار داشته است دنباله رو سیاست های استفان هارپر (نخست وزیر اسبق) نخواهد بود و از طرح او مبنی بر ممنوعیت استفاده از" روبنده" حمایت نخواهد کرد. جاستین ترودو معتقد است استفاده زنان مسلمان از روبنده، جزء حقوق ابتدایی آن ها بعنوان شهروندان کانادا به شمار می رود.

جاستین ترودو رهبر حزب

پس از اعلام عدم تمایل باب ری برای رهبری حزب لیبرال، جاستین ترودو با انبوهی از درخواست ها برای پذیرش شرکت در انتخابات رهبری حزب مواجه شد. در ماه اکتبر ۲۰۱۲ جاستین ترودو شرکت خود را در انتخاب رهبری حزب اعلام کرد و در آخر در ۱۴ ماه آوریل ۲۰۱۳ با اختصاص نزدیک یه ۸۰ درصد آرا بخود بعنوان رهبر حزب لیبرال کانادا انتخاب شد.

کارنامه نخست وزیری جاستین ترودو

جاستین ترودو در انتخابات ۲۰۱۵ میلادی لیبرال ها را رهبری کرد و موفق شدند با کسب ۱۸۴ کرسی به یک پیروزی تاریخی دست پیدا کنند و به تقریباً یک دهه حاکمیت حزب محافظه کار پایان دادند. کارنامه نخست وزیری او نشان می دهد که او در صحنه افکار عمومی غربی به عنوان نخست وزیری که در مسایل اجتماعی رویکردی لیبرال دارد در بین هوادارانش محبوبیت خوبی جلب کرده است. البته مخالفانش، او را به عوام گرایی و عوام فریبی متهم می کنند که این اتهام ها به مواضع و بعضی رفتارهای خرق عادت او مثل شکل و رنگ خاص جوراب هایش و نیز بعضی از رفتارهای جوان پسندانه در دوران رقابت های انتخاباتی مثل نمایش شوخی افتادن از پله در مقابل دوربین های خبری بازمی گردد.

تبلیغات جاستین ترودو برای پیروزی در انتخابات

جاستین ترودو در حین تبلیغات برای انتخابات اعلام کرد در صورت پیروزی به دنبال عادی سازی روابط دیپلماتیک با ایران خواهد بود. اتفاقی که علی رغم پیروزی حزب او محقق نشد.

جاستین ترودو و قانونی کردن مصرف ماری جوانا

جاستین تورودو از موافقان قانونی کردن مصرف ماری جوانا است. او معتقد است که خرید و مصرف ماری جوانا باید قانونمند و تحت کنترل و بر آن باید مالیات وضع شود. در مصاحبه ای که در اوت ۲۰۱۳ انجام داد خاطرنشان کرد که آخرین باری که ماری‌جوآنا مصرف کرده در سال ۲۰۱۰ بوده که به همراه برخی از دوستانش در مهمانی شام اتفاق افتاد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied