شمانیوز
شما نیوز

به مناسبت مقارن شدن نوروز 132 سال قبل با ماه رمضان؛

چهار دفتر خاطرات ناصرالدین شاه در کاخ گلستان به نمایش درآمد

ناصرالدین شاه در دفتر خاطرات خود در اول فروردین 1273 خورشیدی نوشته است: امشب شب عید نوروز است و پنج ساعت و چهل دقیقه از شب گذشته، تحویل شمس به برج حمل (فروردین) می شود، چون شب 23 رمضان و احیا است و شب قدر؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند. ما هم مشغول شدیم سوره روم و عنکبوت و حم دخان را می خواندیم.

چهار دفتر خاطرات ناصرالدین شاه در کاخ گلستان به نمایش درآمد

به گزارش شمانیوز، یکی از نمایشگاه های نوروز 1402 مربوط به نمایشگاه (نو روزه) است که دربرگیرنده چهار جلد روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط سلطان صاحبقران است.

این نمایشگاه به مناسبت نوروز و ماه رمضان در کاخ گلستان برپا شده است، یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه به دلیل نوشته های ناصرالدین شاه درباره مقارن شدن نوروز در ماه رمضان از جمله در سال 1272 خورشیدی برابر با 3 رمضان 1310 قمری - 21 مارچ (1893 میلادی) است.

همچنین در روزنامه اول فروردین 1272 خورشیدی، ناصرالدین شاه به خط خود نوشته است: دوشنبه غره (روز اول) رمضان المبارک ... صبح برخاستیم، زود هم برخاستیم. دو ساعت از دسته گذشته بود که توی باغ دیوانخانه می گذشتیم، بعد رفتیم اندرون، توی حمام رختی عوض کردیم، حاجی حیدر ریش تراشید و رخت پوشیدیم آمدیم بیرون ... بعد آمدیم اطاق برلیان، رخت الماسی پوشیدیم و جغه زدیم. عزیزالسلطان بود، لباس رسمی پوشیده بود. شش ساعت و نه دقیقه کم به غروب مانده تحویل می شود... سلام در تالار تخت مرمر است؛ لوازم سلام به عمل آمد؛ غیر از غلیان که به واسطه رمضان نبود، عضدالدوله مخاطب سلام است و باید حرف بزند.

همچنین در این روزنامه های خاطرات که هم اکنون چهار جلد آن به خط ناصرالدین شاه در عمارت حوض خانه به نمایش درآمده است، حتی به هدیه های که شاه باید به صاحب منصبان و مردم اهدا می کرد اشاره شده است، بطوریکه در یکی از روزنامه ها که مربوط به اول فروردین 1270 خورشیدی برابر با 10 شعبان 1308 قمری - 21 مارچ 1891 میلادی است، ناصرالدین شاه به خط خود نوشته است: «امسال شاهی باید به مردم بدهیم، گفته بودیم کیسه بسته بودند؛ کیسه های کوچک کوچک، هزار کیسه به مردم بدهیم و این قسم شاهی دادن، هزار فایده و حسن داشت که فواید محسنات آن در همین مجلس محسوس بود.»

ناصرالدین شاه در روزنامه خاطرات خود در اول فروردین 1273 خورشیدی برابر 24 رمضان 1312 قمری (20مارچ 1895 میلادی) نوشته است: چون امشب شب عید نوروز است و پنج ساعت و چهل دقیقه از شب گذشته، تحویل شمس به برج حمل (فروردین) می شود، چون شب 23 رمضان و احیا است و شب قدر؛ مردم مشغول نماز و دعا هستند. ما مشغول شدیم سوره روم و عنکبوت و حم دخان را می خواندیم. در وسط خواندن بودیم که نایب السلطنه به حضور آمد. بعد که تمام کردیم رفتیم به اطاق موزه.

گفتنی است، نمایشگاه (نو روزه) در عمارت حوض خانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان؛ که دربرگیرنده چهار جلد از روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به خط خود مربوط به سال های 1270 خورشیدی -1271 خورشیدی - 1273 خورشیدی و 1274 خورشیدی است، تا پایان ماه مبارک رمضان برپا است.

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied