شمانیوز
شما نیوز

اخبار جنجالی و پربازدید امروز دوشنبه 13 آبان

خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اصغرزاده: پشت در سفارت ماندم، چون بلد نبودم از دیوار بالا بروم/سامانه رای سنجی اصلاح طلبان به تصویب رسید/توضیح ائتلاف سائرون درباره سفر مقتدی صدر به ایران و... را تشکیل می‌دهند.

اخبار جنجالی و پربازدید امروز دوشنبه 13 آبان
 

برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌ایم

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات درباره واگذاری انتخاب لیست اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی این جناح انتقاد کرد. وی در رشته توییتی نوشت: بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟! آن چه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه رای دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم... بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید. /ایرنا


پشت صحنه تبلیغات چندهمسری؛ مباح، اما ناروا!

جلودار زاده، نماینده تهران در مجلس گفت: گویا مسئولان صدا و سیما به تمامی وظایف شرعی و قانونی خود عمل کرده‌اند که حالا به فکر تبلیغ چند همسری افتاده‌اند. بر اساس برنامه ششم توسعه، رسانه‌ها مکلف به آموزش مهارت‌های زندگی و تقویت بنیان خانواده هستند؛ نه این که در جهت عکس آن عمل کنند. حجت‌الاسلام صادق‌نیا، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب:عملی ممکن است از نظر شرعی و قانونی روا و مباح باشد، اما این باعث نمی‌شود طرح آن در جامعه لزوما امر درستی باشد. به نظر می‌آید جار زدن هر امر مباحی در جامعه خیلی درست نباشد. طرح مسئله تعدد زوجات و چندهمسری باعث ایجاد یک هراس اخلاقی بین خانواده‌ها می‌شود. / ایرناپلاس


اعلام وصول طرحی برای ممنوعیت پخش اعترافات از صداوسیما

علی‌اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرحی در خصوص ممنوعیت پخش اعترافات از صدا و سیما خبر داد. محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در توضیح این طرح گفت: این طرح مربوط به مرحله قبل از محاکمه یعنی مرحله بازجویی، بازداشت و تحقیقات مقدماتی است. ما از پخش اعترافات، تجربه‌های بدی از جمله مربوط به پرونده متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای داشتیم که طبق این طرح ضبط و پخش اعترافات متهمان، در مرحله تحقیقات مقدماتی ممنوع می‌شود. در صورت تصویب این طرح، اگر اعترافات متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی ضبط و پخش شود، جرایمی و مجازاتی مشمول افراد خواهد شد. ما در این طرح با تعیین جرم نگاری مجازاتی در نظر گرفته‌ایم تا شاهد تکرار مسائلی از قبیل: پخش اعترافات دانشمندان هسته‌ای نباشیم. /ایسنا
 
 
دستگیری فیلترشکن فروش میلیونر در تهران

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که در پوشش فروش فیلترشکن اقدام به کلاهبرداری ۷۰۰ میلیون ریالی از کاربران فضای مجازی کرده بود، خبر داد. /ایسنا
 
 
 
روایت شهاب مرادی از نظر رهبر انقلاب درباره «چند همسری»

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در گفتگو با خبرنگار جماران، روایت خود از دیدار جمعی از فعالان حوزه خانواده با رهبر انقلاب در مردادماه امسال را بازگو کرد و گفت: در آن دیدار، یکی از حضار در خصوص بحث جمعیت به موضوع تعدد زوجات اشاره کرد که حضرت آقا فرمودند، «من روی این موضوع ملاحظاتی دارم و با توصیه به آن موافق نیستم».وی افزود: امروز چنین راه‌کار‌هایی به نظرم اصلا ضرورت و اولویت ندارند و نباید فعالان حوزه خانواده و ازدواج دچار چنین اشتباه راهبردی شوند؛ بلکه باید همگی ازدواج و تشکیل خانواده را برای همه مجرد‌ها ترویج کنیم.حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در ادامه گفت: فعالان حوزه خانواده در مردادماه خدمت ایشان رسیدند و بحث‌های خوبی مطرح شد. چون ایشان فرمودند: «ملاحظاتی دارم»، بعد از جلسه و بعد از نماز جماعت در خصوص ملاحظاتشان در باب نکاح از جمله تعدد زوجات از ایشان درخواست کردم تا در فرصتی این ملاحظات را بیان کنند؛ مثلا در جلساتی محدود در قالب درس خارج فقه خصوصی. ایشان با اصل درخواست و تبیین مباحث مخالفت نکردند، اما خب خیلی زمانبر است و مشغله‌های ایشان هم انصافا کم نیست. اما ایشان در همان مسیر و درخواست‌های متنوع افراد با اشاره به آیه سوم سوره نساء (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً) به من فرمودند، «إِنْ خِفْتُمْ در آیه خیلی مهم است و باید تأمل کرد» و اشاراتی فقهی به اهمیت موضوع عدالت در خانواده کردند که برخی از دیدگاه‌ها چندهمسری را مستحب می‌دانند، اما ایشان مستحب نمی‌دانند.
 
 
«استخر فرح» دوباره خبرساز شد

در حاشیه راه پیمایی ۱۳ آبان در شهر مقدس قم، تعداد اندکی از حاضران با بلند کردن پلاکارد‌هایی مجددا شعار «استخر فرح» را یادآوری کردند. در یکی از این پلاکارد‌ها نوشته شده:‌ای مدعی بهشت برجام / استخر فرح تو را سرانجام.
 
 
 
«ژنِ خوب» استعفا داد

حمیدرضا عارف که مدتی بود در کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کرد، از سمت خود کنار رفت.یکی از انتصاب‌های پرسروصدای سیدرضا صالحی امیری در دوران حضورش در کمیته ملی المپیک حضور حمیدرضا عارف به عنوان رییس کمیسیون صلح کمیته ملی المپیک بود.عارف که پسر نماینده مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید و به خاطر مصاحبه‌ای که قبلا انجام داده، به ژن خوب مشهور است، بعد از مدتی از سمت خود استعفا داده و حالا رییس کمیته ملی المپیک نیز با آن موافقت کرده است.صالحی امیری در نشست امروز درباره کنار رفتن حمیدرضا عارف گفت: هیچ کدام از افراد سیاسی انتخاب نشدند. در مورد عارف هیچ کسی به من توصیه نکرد و حتی پدرش یکبار هم توصیه‌ای نکرد. کسی به من زنگ نزد و من هم زنگ نزدم. او با جمعی از اصحاب سینما و هنر به من مراجعه داشت که پروژه‌ای را از دو سال قبل شروع کردند که موضوع آن صلح و زنان بود. حتی در وزارت ارشاد هم به من مراجعه کرد و آن فیلم در حال تولید است. عارف به من گفت: می‌توانیم این کار‌ها را با برند کمیته ملی المپیک انجام دهیم و این فیلم‌ها را به ioc ببریم و جهانی شود. به نظرم ایده خوبی بود و با اعضا مشورت کردم. اگرچه من به هجمه‌ها توجه نکردم، اما دید فشار هست تقاضای استعفا کرد، ما هم ابتدا استعفای او را نپذیرفتیم، اما کمیسیون هم تعطیل شد. در نهایت با استعفا او موافقت شد. اگر همان قبل این کار را می‌کردیم تفسیر دیگری می‌شد. تصمیم گرفتیم رضوانی رییس کمیسیون شود. اگر به مهر سال گذشته بر نمی‌گشتیم برای او حکم نمی‌زدم.
 
 
 
توضیح ائتلاف سائرون درباره سفر مقتدی صدر به ایران

ائتلاف سائرون روز دوشنبه اعلام کرد که سفر رهبرش مقتدی صدر به ایران یک موضوع شخصی است. این ائتلاف تاکید کرد که صدر رهبر تظاهرات نیست که سفرش به این موضوع ارتباطی داشته باشد. «رعد حسین» نماینده ائتلاف سائرون در این باره به خبرگزاری المعلومه گفت: ما هیچ اطلاعاتی درباره سفر مقتدی صدر به ایران در اختیار نداریم. این سفر یک موضوع شخصی است علی الخصوص اینکه او هنوز دروس حوزوی را به پایان نرسانده است.رعد افزود: مقتدی صدر بار‌ها اعلام کرده است که رهبر تظاهرات نیست تا اینکه درباره سفرش از او سوال شود، اما از تظاهرات و خواسته‌های معترضان در بغداد و دیگر استان‌ها حمایت می‌کند.
 
 
 
*ادعایی درباره رئیس جمعیت هلال احمر
یک منبع آگاه از تشکیل پرونده برای علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در دادسرای جرایم اقتصادی خبر داد. یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در دادسرای جرائم اقتصادی دارای پرونده باز است و یک بار هم برای ارائه توضیحات به دادسرا احضار شده، اما تاکنون در این رابطه بازداشت نشده است. گفتنی است، روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبر بازداشت چندساعته به اتهام اختلاس ۱.۵ و آزادی با وثیقه ۳ میلیاردی را منتشر کرد. این خبرگزاری بعد از دقایقی خبر خود را از روی خروجی برداشت و مجدد آن را منتشر کرد. در این خبر آمده بود که پرونده پیوندی مربوط به زمان ریاست او بر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌شود. با انتشار خبر بازداشت چندساعته پیوندی، روابط عمومی هلال احمر این خبر را تکذیب کرد.
 

*دعوای مجید حسینی و محمود رضوی بر سر «رانت» و «ریش»
سید محمود رضوی و مجید حسینی در فضای مجازی با هم به تندی درگیر شده‌اند و یکدیگر را به نفاق و نان به نرخ روز خوری متهم کردند.سید محمود رضوی در توییتر با هشتگ #نفاق نوشت: «یکی از این آفتاب پرست‌های سیاسی که این روزها عدالت‌خوار شده و در مورد مدارس غیرانتفاعی هم افاضات میکنه را کامل میشناسم، حتی بهتر از خودش، نمیخوام همه چیزشو بگم، اما فقط اینو بگم که این عدالتخوار عزیز که به مدارس غیرانتفاعی فحش میده، پسر خودش در مدرسه غیرانتفاعی درس میخونه! نفاق»مجید حسینی هم در استوری اینستاگرام خود با هشتگ #لیبرال_ریش_دار و #نان_به_ریش_خور نوشت: «یکی از زالو صفت‌های سیاسی که بدون سواد و هنر و ذره‌ای استعداد سال‌هاست تبدیل به تهیه‌ کننده‌ی پروژه‌های عظیم سینمایی شده، و من از خودش هم بهتر می‌شناسمش؛ این روزها با ریش نیم متری، مواضع حسام الدین آشنا و عارف و حجاریان را در مورد مدارس غیرانتفاعی و خصوصی سازی می‌گیرد؛ متعجبم روزی بود که دو شاد را از سه شاد تشخیص نمی‌داد، ملت را در شهرستان کتک می‌زد. جل الخالق. #لیبرال_ریش_دار #نان_به_ریش_خور»
 
 
*سامانه رای سنجی اصلاح طلبان به تصویب رسید
کانال «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان» گزارش داده است که در جلسه امشب این شورا کلیات طرح «سرا» (سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) به تصویب رسیده است. بر اساس این گزارش، لیست اصلاح طلبان در انتخابات در سازوکاری شفاف و دموکراتیک با رای و مشارکت همه اصلاح‌طلبان کشور بسته می‌شود.این نخستین بار است که در ایران نامزد‌های یک جریان سیاسی در یک رای سنجی (پرایمریِ) کاملا شفاف و دموکراتیک از همه‌ی اعضای احزاب و چهره‌ها و فعالان آن جریان انتخاب می‌شوند.تصویب این طرح که سازوکار انتخاب نامزد‌ها در همه کشور‌های دموکراتیک است و مشارکت معنادار بدنه این جریان را جلب می‌کند، نشانه‌ای نویدبخش است از این که جریان اصلی اصلاح طلبان به ضرورت بازسازی این جریان و اصلاحِ اصلاح‌طلبان توجه کرده است.شایان ذکر است، پیشتر وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند سال ۹۸ برگزار می‌شود.مطابق ضوابط و مقررات وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی و تایید نهایی صحت برگزاری انتخابات، باید با تاریخ برگزاری آن هم موافقت کند.دوره دهم قانونگذاری مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد و مطابق قوانین و مقررات، انتخابات آن باید چند ماه پیش از شروع رسمی دوره بعد، برگزار شود.
 
 
*اصغرزاده: پشت در سفارت ماندم، چون بلد نبودم از دیوار بالا بروم
ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اشغال سفارت آمریکا، گفت: در پیام دانشجویان خط امام در اشغال سفارت اصلاً قطع رابطه طولانی‌مدت با آمریکا و گروگانگیری به مدت طولانی نبود. فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین به بازخوانی اشغال سفارت آمریکا پرداخت.
برخی از مهم‌ترین بخش‌های این گفتگو را در ادامه بخوانید:
اشغال یک سفارت به نشانه اعتراض یک ایده مرسوم در دنیا بود.
تصمیم اشغال سفارت را نتوانستیم با آیت‌الله خامنه‌ای در میان بگذاریم، چون ایشان حج بودند.
آقای موسوی‌خویینی‌ها گفت: به دانشجویان اعلام کنید امام در جریان اشغال سفارت است.
بخش قابل توجهی از اینکه اسلام رادیکالیزه شد، تحت تاثیر جریان چپ بین‌المللی بود.
جمع‌آوری اطلاعات درباره سفارت از طریق ساختمان‌های مجاور و روبه‌روی سفارت آمریکا و کشیک‌های مختلف بود.
پشت در سفارت ماندم، چون بلد نبودم از دیوار بالا بروم.
امام به ما گفت: «انقلاب دوم»، انقلابی بزرگ‌تر از «انقلاب اول».
در پیام دانشجویان خط امام در اشغال سفارت اصلاً قطع رابطه طولانی‌مدت با آمریکا و گروگان‌گیری به مدت طولانی نبود.
آنقدر در افشاگری‌ها افراط کردیم که حتی نهضت آزادی را هم متهم کردیم.
این را که اشغال سفارت آمریکا تیر خلاص به دولت مهندس بازرگان بود قبول ندارم.
یکی از نزدیکان شهید رجایی پیشنهاد وزارت خارجه به من داد.
پس از اشغال سفارت، کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شدم رأی می‌آوردم.
 

*واکنش معاون فرهنگی دانشگاه تهران به تحصن دو هفته‌ای یک دانشجو در محوطه دانشگاه
مجید سرسنگی ضمن بیان این مطلب در خصوص علت تحصن دو هفته‌ای یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به نتیجه مصاحبه آزمون دکتری اظهار کرد: مسئله این دانشجو به هیچ عنوان سیاسی نیست. در واقع او ادعا می‌کند علی رغم کسب نمره قبولی در دوره دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران نام او را به عنوان پذیرفته نهایی اعلام نشده است که البته این ادعا دروغی بیش نیست. وی در ادامه با تاکید بر اینکه رتبه دانشجویان در آزمون کتبی دوره دکتری تنها معیار پذیرش محسوب نمی‌شود، گفت: دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها علاوه بر آزمون کتبی در دوره دکتری باید در مصاحبه عملی نیز شرکت کنند. دانشجویی که نتوانند رتبه قابل قبولی در دوره مصاحبه کسب کند. اگرچه رتبه کتبی آنها خوب باشد اما نمی توانند به دانشگاه ورود کنند. همچنانکه امسال رتبه یک کنکور به دلیل عدم کسب حد نصاب لازم در مصاحبه در رشته تئاتر نیز پذیرفته نشده است. معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نمره و کارنامه مصاحبه دانشجوی معترض به وی ارائه شده، خاطرنشان کرد: این دانشجو مدعی بود که اساتید نمره و حد نصاب لازم را برای پذیرش او در دانشگاه اعلام کرده‌اند اما دانشگاه به دلیل فعالیت‌های سیاسی او مانع پذیرش شده است. در صورتیکه این ادعا واقعیت ندارد. من حتی کارنامه مصاحبه او با اساتید و نمره‌ای که اساتید اعلام کرده‌اند را به خود دانشجو ارائه دادم.

 

*سرلشکر صفوی: باور نکنید البغدادی کشته شده؛ این، دروغ بزرگ ترامپ بود
سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، خاطرنشان کرد: دومین رویداد راه‌اندازی گروه‌های تروریستی تکفیری توسط آمریکا، صهیونیست و انگلیس بود که چند هزار تروریست را به عنوان مسلمان به مدت ۷ سال به سوریه و عراق ریختند، دست به کشتار زدند و با پول‌های برخی کشورهای عربی مثل عربستان ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه و عراق را کشتند، حدود ۹ میلیون نفر را آواره کردند و خسارتی که این گروه‌های داعشی به عراق و سوریه وارد کردند بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار خسارت به زیرساخت‌های آنهاست که بازسازی این کشورها چندین سال طول می‌کشد، با این وجود آمریکایی‌ها نتوانستند بشاراسد و دولت عراق را سرنگون کنند. ائتلاف ایران، عراق، سوریه، حزب‌الله لبنان، روسیه و ترکیه، داعش را شکست داد. باور نکنید البغدادی کشته شده، نه سازمان ملل و نه روس‌ها، هیچ کس باور نکرده، این را دروغ بزرگ ترامپ می‌دانند زیرا آثار و شواهدی نشان نمی‌دهند.

 

*امیرآبادی: پیشنهاد «قائم‌مقام اجرایی رهبری» را پزشکیان مطرح کرده بود
احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی، در توضیح صحبت‌های امیرحسین قاضی‌زاده در خصوص انتخاب قائم‌مقام رهبری، اظهار داشت: این موضوع به صورت رسمی در دستور جلسات هیئت‌رئیسه مجلس نبود. وی افزود: معمولا در ابتدای جلسات هیئت‌رئیسه، تبادل اخبار انجام می‌شود و اعضا اخبار روز کشور را مطرح می‌کنند. عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادامه داد: موضوع قائم‌مقام اجرایی برای رهبری هم توسط آقای مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس در همین جلسه هیئت‌رئیسه مطرح شد. امیرآبادی در تشریح جزئیات نشست هیئت‌رئیسه مجلس و طرح موضوع قائم مقام اجرایی از سوی پزشکیان در این جلسه، گفت: در یکی از جلسات هیئت‌رئیسه،‌ پزشکیان عنوان کرد که همانطور که در دوران جنگ دفاع مقدس امام راحل(ره) جانشین فرمانده کل قوا داشت و همه امور کشور را به وی سپرده بود، اکنون نیز در جنگ اقتصادی کنونی، رهبر معظم انقلاب باید یک قائم‌مقام اجرایی انتخاب کنند و بسیاری از اختیارات را به وی بسپارند تا ایشان بتواند کشور را از این جنگ اقتصادی عبور دهد. /تابناک

 

*ارائه وثیقه 200 میلیاردی «شبنم نعمت‌زاده» به دادگاه تا سه روز آینده

وکیل «شبنم نعمت‌زاده» از ارائه آخرین لایحه دفاعیات موکلش به دادگاه خبر داد و گفت: اگر تا 16 آبان، حکم دادگاه صادر نشود، قرار بازداشت به وثیقه دیگری تبدیل و خانم نعمت‌زاده با آن وثیقه آزاد می‌شود.این وکیل دادگستری گفت: پیشنهاد بنده این است متهمان معاوی با قرار متناسب که همان قرار وثیقه است تعیین وضعیت شوند؛ بنابراین در این پرونده 200 میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های تولیدکننده است و اگر خانم نعمت‌زاده 20 تا 30 سال در زندان باشد برای این شرکت‌ها پول نمی‌شود اما اگر وثیقه 200 میلیاردی بگیرند می‌توان از طریق آن دیون را پرداخت کرد.

 

*سهام عدالت تا آخر سال آزاد می‌شود

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: آزادسازی سهام عدالت منتظر تصویب لایحه مربوط در مجلس است و سعی می‌کنیم تا آخر سال سهام عدالت دست مردم آزادسازی شود.

 

*صالحی:می توانیم در ٤ دقیقه به غنی سازی ٢٠ درصد برسیم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به غنی سازی ۲۰ درصد، گفت: هرگاه مقام‌های ارشد دستور چنین کاری را دهند، ما در چهار دقیقه به آن دست پیدا می‌کنیم.

 

*افزایش جزئی قیمت دلار در بازار

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۱۲۰۰ تومان و برای فروش ۱۱۳۰۰ تومان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied