شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

اختلال های تغذیه ای چه مواردی هستند؟

اختلال های تغذیه ای(Eating Disorders) عبارت از بیماری هایی هستند که فرد اختلال ها و آشفتگی های زیادی را در رفتار های تغذیه ای و تفکرات و عواطف مربوط به آن تجربه می کند. از نظر مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه معمولا افراد دارای اختلال های تغذیه ای، از قبل درگیر مشکلات غذایی و مسائل مربوط به وزن خودشان هستند.

 

چرا عصبی می شوم زیاد می خورم یا بی اشتها می شوم؟

اختلال های تغذیه ای(Eating Disorders) عبارت از بیماری هایی هستند که فرد اختلال ها و آشفتگی های زیادی را در رفتار های تغذیه ای و تفکرات و عواطف مربوط به آن تجربه می کند. از نظر مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه معمولا افراد دارای اختلال های تغذیه ای، از قبل درگیر مشکلات غذایی و مسائل مربوط به وزن خودشان هستند.

در هر دوره زمانی خاص، اختلال های تغذیه ای بر روی چند میلیون نفر تاثیر می گذارد و اغلب این افراد زنان 12 تا 35 ساله هستند. سه نوع مختلف از اختلال های تغذیه ای وجود دارند که عبارتند از: اختلال های بی اشتهایی عصبی، پر اشتهایی عصبی و تغذیه بیش از حد.

 

dfd

ممکن است به دلیل افسردگی و یا اضطراب باشد که در این صورت باید مشاوره افسردگی دریافت کنید.

افراد دارای بی اشتهایی تغذیه ای یا پر اشتهایی تغذیه ای، افراد کمال گرا با عزت نفس پایین هستند و نسبت به خودشان و بدن خودشان انتقاد زیادی دارند. معمولا آنها "احساس چاقی" می کنند و خودشان را به عنوان افراد سنگین وزن در نظر می گیرند، هر چند که برخی مواقع نسبت به گرسنگی های تهدید کننده زندگی (سوء تغذیه) انتقاد می کنند. یک ترس شدید از افزایش وزن و چاق شدن می تواند فرد را به صورت کاملی تحت تاثیر قرار بدهد. در مراحل اولیه این اختلال ها، اغلب بیماران وجود داشتن یک مشکل در خودشان را انکار می کنند.

در اکثر موارد، اختلال های تغذیه ای همراه با سایر اختلال های روان شناختی، همانند اضطراب، درد مزمن، اختلال وسواس فکری و مشکلات سوء استفاده از الکل و مواد (دارو) صورت می گیرد. شواهد جدید بیانگر این است که عامل وراثت می تواند یک نقش مهمی را ایجاد اختلال های تغذیه ای در افراد خاص داشته باشد، ولی این اختلال همچنین بر روی افرادی که سابقه خانوادگی هم ندارند، تاثیر گذار است.

بدون درمان کردن علائم عاطفی و فیزیکی مربوط به این اختلال ها، سوء تغذیه، مشکلات قلبی و سایر شرایط مهلک و کشنده می توانند صورت بگیرند. با این وجود، افراد دارای اختلال های تغذیه ای با استفاده از یک مراقبت پزشکی مناسب می توانند به عادت های غذایی سالم خودشان ادامه دهند و به شرایط سلامت عاطفی و روان شناختی گذشته خودشان برگردند.

 

xffgf

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی زمانی تشخیص داده می شود که وزن بیماران حداقل 15 درصد کمتر از وضعیت نرمال پیش بینی شده بر اساس قدی که دارند، باشد. معیار های مربوط به عصبی بودن عبارتند از:

  • مصرف غذای محدود
  • ترس از چاق شدن
  • مشکلاتی دررابطه با تصویر بدن یا انکار کردن کاهش وزن بدن

افراد دارای اختلال بی اشتهایی عصبی به دلیل اینکه از مصرف غذای کافی اجتناب می کنند، یک وزن نرمالی ندارند، و برخی مواقع خودشان را مجبور به استفراغ و استفاده از ضد یبوست یا ملین می کنند تا وزن خودشان را کاهش دهند. در  طول زمان، علائم زیر می توانند به عنوان نشانه ای از قحطی و گرسنگی بدن در این افراد ایجاد شوند:

  • کاهش دوره های قاعدگی
  • اوستئوچنیا یا اوستوپوروسیز (نازک شدن استخوان) به دلیل کمبود کلسیوم
  • شکننده و ترد شدن مو / استخوان
  • خشکی پوست و تبدیل شدن رنگ پوست به رنگ زرد
  • کم خونی خفیف ، سستی عضله ها، که شامل عضله های قلب  و از دست دادن خون می شود.
  • یبوست شدید
  • کاهش فشار خون، تنفس و ضربان قلب کُند
  • کاهش دمای داخلی بدن،که باعث می شود فرد در تمامی لحظات احساس سرد شدن داشته باشد
  • افسردگی و بی حالی

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دفاتر برتر مرکز مشاوره کانون مشاوران ایران مراجعه کنید.

منبع: کانون مشاوران ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied