شمانیوز
شما نیوز

چگونه مانع هک‌‌شدن حساب بانکی‌مان شویم؟

بانک‌های آنلاین روشی ساده است برای افرادی که دنبال مدیریت امور مالی خود هستند. در بانک آنلاین همان اقدامات امنیتی که در بانک‌های سنتی استفاده می‌شود به کار برده می‌شود، اما این به معنای تضمین صددرصد حساب بانکی شما در مقابل تهدیدات و حملات اینترنتی نیست.

چگونه مانع هک‌‌شدن حساب بانکی‌مان شویم؟

به گزارش شمانیوز به نقل از شهروند، اگر نگرانید که قربانی هکرها شوید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهایی را که در ادامه مطلب برای افزایش امنیت حساب بانکی ارایه شده به دقت مطالعه کنید.

 

 

   از پسورد اول و دوم بانکی خود محافظت کنید

بعد از این‌که یک هکر به اطلاعات (نام کاربری و پسورد) حساب بانکی شما دسترسی پیدا کرد، می‌تواند آسیب‌های جدی به حساب بانکی شما وارد کند. متاسفانه زمانی که بحث به حفظ امنیت پسورد می‌رسد، بیشتر ما کوتاهی می‌کنیم. یک مطالعه نشان داده است که ۶۱‌درصد از آمریکایی‌ها از یک پسورد یکسان برای چند سایت بانکی استفاده می‌کنند و این باعث دسترسی راحت‌تر سارق سایبری به حساب بانکی می‌شود. تغییر مرتب پسورد و ایجاد یک پسورد منحصربه‌فرد دو روش ساده برای جلوگیری از هک رمز دوم کارت بانکی است. انتخاب یک پسورد قوی‌تر بسیار امن‌تر از پسوردهای یک یا دو کلمه‌ای است. شما می‌توانید از ترکیب اعداد و حروف و کاراکترهای خاص برای ساخت یک پسورد قوی استفاده کنید. اگر شما از چند سایت بانک آنلاین استفاده می‌کنید، می‌توانید از برنامه مدیر پسورد رایگان مانند Dashlane برای فراموش‌نکردن اطلاعات لاگین خود استفاده کنید. علاوه بر این، برخی از مرورگرها دارای مدیر پسورد داخلی هستند که می‌توانند پسوردهای شما را رمزگذاری کنند. همچنین از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید. برای احراز هویت دو عاملی شما باید کدی که به گوشی همراه شما پیامک می‌شود را در اکانت خود وارد کنید. این کار باعث می‌شود که هکر به اطلاعات شما دسترسی نداشته باشد.

 

    مراقب کلاهبرداری‌های ایمیلی باشید

کلاهبرداری فیشینگ از خیلی ‌سال قبل شروع شده است، اما هنوز بسیاری از مردم قربانی آن می‌شوند. اگر شما از طریق بانک آنلاین خود اطلاعیه‌ای با مضمون هک‌شدن حساب بانکی‌تان دریافت کرده‌اید یا این‌که ایمیلی دریافت کرده‌اید که از شما می‌خواهد اطلاعات حساب بانکی خود را تأیید کنید، این یک زنگ خطر است. حتی اگر ایمیلی که شما دریافت می‌کنید قانونی به نظر می‌رسد قبل از کلیک روی لینک‌ها و دکمه‌های موجود در ایمیل با بانک خود تماس بگیرید و جریان را جویا شوید. این ایمیل‌ها غالبا حاوی نرم‌افزارهای مخرب و ردیاب است که اجازه می‌دهد سارقان به هویت و اطلاعات لاگین شما در سایت‌های مختلف دسترسی  پیدا کنند.

 

  اجتناب از ورود به وای‌فای و کامپیوتر‌های عمومی

استفاده از کامپیوترهای عمومی یا اینترنت وای‌فای رایگان برای بررسی حساب بانکی آنلاین خود یک ایده بسیار بد است، زیرا شما نمی‌دانید که آیا این کامپیوتر توسط کاربر دیگری هک شده است یا نه. اگر نرم‌افزارهای مخرب روی سیستم نصب شده باشد شما به هکرها اجازه خواهید داد تا فعالیت شما را نظارت کنند و شما این را زمانی متوجه خواهید شد که خیلی دیر شده است. استفاده از اتصالات وای‌فای عمومی برای چک‌کردن حساب‌های بانکی از طریق لپ‌تاپ یا تلفن همراه هم به همان اندازه خطرناک است. هیچ راهی برای دانستن این‌که چه کسی از اتصال وای‌فای استفاده می‌کند، وجود ندارد. شما می‌توانید سهوا اطلاعات مربوط به حساب بانکی‌تان را در یک اتاق پر از کلاهبرداران اینترنتی پخش کنید. اگر شما مجبورید از وای‌فای استفاده کنید از طریق سرویس تغییر دهنده ‌ای پی اتصال را ایجاد کنید. هنگامی که شما از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید، اطلاعات خود را رمزگذاری می‌کنید تا توسط کاربران دیگر وب خوانده نشود.

 

  آدرس وب را چک کنید تا از هک کارت عابربانک خود جلوگیری کنید

وقتی که از طریق سیستم یا تبلت یا گوشی وارد سیستم بانکی خود می‌شوید همیشه باید آدرس اینترنتی خود را چک کنید تا مطمئن شوید که به یک سایت فیک وارد نشده‌اید. همچنین اطمینان حاصل کنید که پروتکل مورد استفاده در آدرس وب به جای HTTP با HTTPS شروع می‌شود. ممکن است فکر کنید یک حرف S ارزش این حرف‌ها را ندارد، اما همین حرف S به معنای استفاده از گواهی رمزگذاری SSL است. تا زمانی که S وجود دارد، شخص دیگری قادر به دسترسی به اطلاعات شما که بین دستگاه و سرور انتقال پیدا می‌کند، نخواهد بود.

 

  نحوه جلوگیری از سرقت با رمز دوم با قفل‌گذاری گوشی

 اگر اپلیکیشن تلفن همراه بانک آنلاین خود را دانلود کرده‌اید، قراردادن پسورد روی گوشی بسیار ضروری است. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که برنامه نام کاربری و کلمه عبور شما را به صورت خودکار ذخیره نمی‌کند. اگر از برنامه‌هایی مانند Mint برای مدیریت چند حساب بانکی خود استفاده می‌کنید باید بدانید که اگر تلفن همراه شما گم شود می‌توانید حساب کاربری خود را از راه دور حذف کنید. اگر از پسورد برای قفل‌گذاری گوشی خود استفاده می‌کنید تا جایی که ممکن است پسورد خود را به‌طور مداوم و منظم تغییر دهید.

 

  با استفاده از برنامه‌های وب امن جست‌وجو کنید

ممکن است وسوسه شوید که از مرورگرهای جانبی مانند Dolphin استفاده کنید، اما همگام‌سازی اکانت گوگل کروم یا اکانت سافاری بین تلفن و کامپیوتر هر دو مانع از دوباره وارد کردن پسوردهای ذخیره شده و حفاظت دستگاه‌های شما از وب‌سایت‌های ناامن می‌شوند.

 

  برنامه‌ها و دستگاه‌های خود را آپدیت کنید

بسیاری از برنامه‌ها حفره‌های امنیتی دارند که برنامه‌نویسان با آپدیت نسخه‌های جدیدتر سعی می‌کنند ضعف‌ها و آسیب‌های امنیتی را برطرف کنند. آپدیت نکردن برنامه‌ها درنهایت منجر به ضعف عملکرد می‌شود و دستگاه شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 

  گوشی خود را از پورت قابل اطمینان شارژ کنید

استفاده از پورت‌های عمومی موجود در کافی‌شاپ یا کافی‌نت‌ها می‌تواند اطلاعات شما را به خطر بیندازد. در صورت امکان از پورت‌های موجود در کامپیوتر و خودرو خود استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied