شمانیوز
شما نیوز

تشییع پیکر منتقد سینما

پیکر همایون خسروی دهکردی منتقد سینما امروز ۱۲ آذر ماه به خانه ابدی‌اش بدرقه شد.

تشییع پیکر  منتقد سینما

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از خبرآنلاین :  پیکر همایون خسروی دهکردی منتقد سینما امروز ۱۲ آذر ماه به خانه ابدی‌اش بدرقه شد.

در این مراسم که سه شنبه ۱۲ آذر ماه در خانه سینما خیابان وصال با اجرای کامران ملکی عضو هیات مدیره‌ی خانه سینما برگزار شد، او در سخنانی گفت: ما عادت کردیم که شب بخوابیم  و صبح با یک شوک غیر منتظره مواجه شویم، ما همه مشکلات زندگی را تحمل می‌کنیم اما از چیزهای که نمی‌توانیم به آن عادت کنیم شوک از دست دادن یار مهربان و انسان شریف و فرهیخته است. این شوک از شوک‌های است که ما نمی‌توانیم تحمل کنیم. ما انتظار نداشتیم همایون عزیز را از دست بدهیم. همایونی که ویترین بچه‌های رسانه بود.

او افزود: ما همایون خسروی دهکردی را در عرصه سینما صاحب امتیاز مجله سینما و ادبیات و منتقد می‌شناسیم.  و او یکی از اعضای باسابقه انجمن منتقدان بود  و حالا اینجا در خانه سینما از او وداع می کنیم.

ملکی همچنین خاطر نشان کرد: همایون متواضع ، فروتن، انسانی شریف و بدون حاشیه در سینما صاحب سبک و اندیشه نو بود. او در عرصه برق نیز پایه گذار شرکت برق بود و یکی از مطرح ترین مهندسان و طراح کابل‌های فشار قوی بود. خسروی از جمله کسانی بود که از راهی غیر از سینما ارتزاق می‌کرد و درآمدی صنعتی را که داشت وارد عرصه سینما کرد همه این سال‌ها مجله «سینما و ادبیات» به حیات خود ادامه داد، این مجله حاصل عشق به سینمای همایون دهکردی بود.

سپس جواد طوسی منتقد سینما نیز با بیان این که همایون دهکردی نمونه مثال زدنی در فضایل اخلاقی و منش انسانی بود گفت: او در سیر تاریخی بعد از انقلاب از کسانی بود که در زمینه انتشار نشریات تخصصی فعالیت دارند و واقف سختی کار هستند. همایون دهکردی از کسانی بود که به وجه کیفی و مخاطب شناسی اعتقاد داشت و کار طاقت فرسای را انجام می‌داد. دهکردی در این ۱۶ سال که سینما و ادبیات را منتشر می‌کرد به اهداف اولیه خود همیشه پایبند بود. ما در این سال ها شاهد افت کمی نشریات و بحران کاغذ بودیم اما این موضوع در تلاش همایون دهکردی خللی وارد نکرد. مجله «سینما و ادبیات» بدون این که ژورنالیسم را بد تعریف کند، وجه کیفی را سرلوحه کار خود قرار داده بود.

او خاطر نشان کرد: همایون دهکردی در دو سال اخیر با هزینه شخصی خود به انتشار این روزنامه ادامه می داد و حتی برای فروش این مجله به من و دوستان دیگرم متوصل شده بود تا از طریق تبلیغات این مجله را بفروش برساند.

در ادامه نیلوفر نیاورانی سردبیر سینما و ادبیات و از همکاران همایون خسروی دهکردی در یادداشتی که برای حاضران خواند،گفت: در سال های که همه چیز حتی هنر به سمت صنعتی شدن می‌رفت همایون دهکردی راه خود را از صنعت به سمت فرهنگ کج کرد. او غصه فرهنگ و غم بی فرهنگی را می‌خورد.

سپس ابوالحسن داوودی  کارگردان سینما با دردناک خواندن خبر فوت همایون دهکردی گفت: دهکردی یکی از آخرین نسلی بود که سر ایده‌آل‌های خود ایستاده بود، او همیشه در تلاش بود. من ۱۲ سال است که دهکردی را می‌شناسم زمانی که فشار روزگار و شرایط سخت فرهنگی باعث شده بود مباحث روشنفکری را به لقایش ببخشم و  از ادامه کار مایوس شده بودم. او در این زمینه به فعالیتشان ادامه می‌داد و بر سر اعتقادات خود ایستاده بود، میزان آشنایی و آگاهی دهکردی برای من قابل تامل بود.

سپس بهنام بهزادی نویسنده و کارگردان در سخنانی گفت: به چیزی که باید توجه کنیم میراثی است که از آقای دهکردی به جا مانده است. مجله «سینما و ادبیات» مانند کتاب مرجعی است که سال‌ها می‌توان به آن رجوع کرد. سینما و ادبیات محصول زندگی عاشقانه همایون دهکردی بود.

او سپس گفت: فوت دهکردی نشان از بی کفایتی و بی لیاقتی است که در همه جای کشور ما حاکم است بیماری که خیلی راحت می‌توانست درمان شود، تاثیر مهلکی بر جای گذاشت.

۲۴۱۲۴۱

 

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز با عرض تسلیت به خانواده دهکردی و کسانی که در این مراسم حضور داشتند گفت: حضور همکاران غیر سینمایی او نشان می‌دهد که چقدر او در عرصه سینما و برق تاثیر گذار بوده است.

 

او افزود: آن چه برای ما اهمیت دارد کیفیت زندگی است که در این سال‌ها دچار صدمات جدی شده است. از دست دادن کسانی که در عرصه فرهنگی هنری و صنعتی فعالیت دارند برای ما دردناک است و ما از حضور چنین فردی محروم هستیم. کسی که کاری را با اراده فردی انجام می‌دهد و بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد همایون از جمله افرادی بود که با اراده فردی فعالیت می‌کرد و میراثی از خود بر جای می‌گذاشت.

 

او افزود: در این روزها بارها می‌گفتند آمدن باران باعث می‌شود بیماری که در جامعه واگیر دار شده از بین برود. با رفتن همایون باران آمد تا کس دیگری دچار این مشکل نشود. او رفت و ما ماندیم و بر ما چه خواهد گذشت.

 

کامران ملکی اعلام کرد که همایون خسروی دهکردی در جوار هوشنگ نیکپور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام خواهد گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied