شمانیوز
شما نیوز

آخرین اخبار از سیل و‌خسارات وارده

آخرین اخبار سیل در ۱۳ استان؛ وضعیت بحرانی در استان کرمان/ شمار قربانیان به یازده نفر رسیدبا توجه به حوادث جوی روز گذشته، تا ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه ۴ فروردین)، ١٣ استان آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و هرمزگان تحت تأثیر قرار گرفته اند. طی این حوادث متاسفانه تاکنون ۱۱ نفر از هم وطنان ما جان خود را از دست داده اند.

آخرین اخبار از سیل و‌خسارات وارده

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فرارو :  بارش شدید باران که از دو روز گذشته شروع شده است مناطق جنوب غربی و جنوب ایران را در برگرفته است. همچنین بخش‌های وسیعی از استان سیستان و بلوچستان نیز دچار آب گرفتگی شده است. در همین زمینه علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش کشته‌های سیل ۲۴ ساعت گذشته در کشور به یازده نفر خبر داد. بختیاری بیان داشت: از این تعداد از کشته شدگان ۲ نفر مادر و فرزند در بندر عباس، ۵ نفر در استان فارس،۳ نفر هم در قم و یک نفر در بوشهر جان خود را از دست داده اند. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: در قم این ۳ نفر به دلیل سقوط در گودال مترو جان خود را از دست دادند. وی بیان داشت: این در حالی است که از دو هفته گذشته هشدار‌های لازم برای پیشگیری به استان‌ها سیل زده و مردم داده شده بود.

 مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به حوادث جوی از روز گذشته تا ساعت ۹ صبح امروز، اظهار داشت: ١٣ استان آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و هرمزگان تحت تأثیر قرار گرفته اند. وی ادامه داد: امدادرسانی به ١٠ شهر و روستا و ٤ محور کوهستانی انجام شده و به ٢٣ شهر و روستا نیز در حال انجام است و در این مناطق به ۳۵۰ نفر امدادرسانی شده و ۱۲ نفر به مناطق امن انتقال داده شدند. سلیمی همچنین از تخلیه آب از ۲۰ منزل مسکونی و رهاسازی ۱۰ خودرو از مسیر سیلاب خبر داد و گفت: ۵۱ تیم امدادی با ۱۷۸ نفر امدادگر کار امداد رسانی را انجام داده اند.

 

خسارت سیل به راه‌های ارتباطی

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: بارندگی دیروز و شب گذشته که تا صبح امروز هم ادامه داشت باعث جاری شدن سیل در جنوب کرمان و درگیر کردن شهر‌ها و روستا‌های این استان به همراه سیستان و بلوچستان و بوشهر شد که نهایتا سه محور شریانی این استان‌ها شامل کهنوج، بندرعباس، بم، ایرانشهر، عسلویه و چنگان مسدود شدند که البته محور عسلویه-چنگان به دلیل جاری شدن سیلاب و جابه‌جا شدن گل و لای و سنگ از کوی به جاده با مشکل مواجه شد که پرسنل راهداری از همان شب گذشته تاکنون مشغول پاکسازی این محور هستند و به نظر می‌رسد تاکنون این اتفاق افتاده باشد.

وی در گفتگو با ایسنا افزود: آسیب‌های بسیاری به جاده‌های این استان‌های جنوبی وارد شده است که می‌توان به محور‌های چابهار-کنارک، میناب، عسلویه، عسلویه-دیر (بوشهر)، کنگان-عسلویه، خوزستان-چهارمحال بختیاری و. اشاره کرد. اکبری ادامه داد: چندین دستگاه پل در سیستان و بلوچستان تخریب شده است که به پل محور بم-ایرانشهر می‌توان اشاره کرد که البته به نظر می‌رسد تا صبح امروز با بازگشایی موقت این پل این مشکل فعلا برطرف شده باشد، اما راهداران منتظرند تا آب در برخی مناطق سیل زده فروکش کند تا نسبت به بازگشایی آن محور‌ها اقدام کنند.

 

آخرین وضعیت سیل در کرمان

رضا فلاح در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه مناطقی از شهرستان‌های رودبار جنوب، قلعه‌گنج، منوجان، کهنوج و ریگان درگیر سیل هستند، اظهار داشت: امدادرسانی هلال احمر از دیشب شروع شده است. مدیرعامل هلال‌احمر کرمان از امدادرسانی حدود ۲۰۰ نفر نیروی هلال احمر در مناطق سیل‌زده استان خبر داد و افزود: امداد هوایی نیز آغاز شده و مناطق رودبار با بحران مواجه هستند و هلال‌احمر با ۲۰ دستگاه خودروی امدادی در این مناطق فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه برخی مناطق مسدود است و به محض بازگشایی امدادرسانی شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: اقلام ضروری زیستی و غذایی در رودبار جنوب در حال تخلیه است.
 

«سیل ۹۹» از جنوب تا شمال ایران

 

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به محاصره شدن ۱۳۰ روستا در جنوب کرمان بر اثر سیل به همراه شهر زه‌کلوت در همین منطقه اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که از بامداد و صبح امروز به صورت آنلاین با مسئولان استانی و منطقه‌ای برگزار کردیم قرار شد ضمن ارسال لوله‌های پیش ساخته و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز مانند لودر، اکیپ‌هایی به مناطق مختلف به ویژه محور‌های شریانی مانند بم-ایرانشهر و کهنوج-بندرعباس اعزام شوند تا بتوانیم این محور‌ها را که محل عبور بار، کالا‌های اساسی و کامیون‌های حامل سوخت است را باز کنیم.

محمود قانعی‌فرد در گفتگو با خبرنگار تسنیم در رودبار جنوب با اشاره به آخرین وضعیت سیلاب‌ها در این منطقه اظهار داشت: وضعیت شهر زهکلوت خوب نیست و تمام شهر را آب گرفته است. وی با اشاره به خسارت سیلاب‌ها در این شهرستان گفت: خوشبختانه تاکنون تلفات جانی در این منطقه به سبب سیلاب‌ها نداشتیم، اما تلفات دامی بسیار بالایی اتفاق افتاده است. فرماندار شهرستان رودبار جنوب عنوان کرد: ۱۰ پل با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در این منطقه تخریب شده و خسارت بسیار بالایی به این شهرستان وارد شده است.

وی با بیان اینکه شهر زهکلوت کاملا در محاصره سیل قرار گرفته ادامه داد: داخل شهر را هم کاملا آب گرفته و مردم در خانه‌هایشان گیر افتاده‌اند. قانعی‌فرد ادامه داد: مردم شهر زهکلوت در این شهرستان شب گذشته را بر روی پشت‌بام‌ها گذراندند و شرایط مردم این منطقه خوب نیست و در خانه‌های خودشان گیر کردند. وی بیان کرد: تمامی منازل این شهر تا یک متر زیر آب بوده، روستا‌ها زیر آب هستند و تمامی مسیر‌ها در این منطقه بسته شده و هیچ راه ارتباطی وجود ندارد. فرماندار شهرستان رودبار جنوب با بیان اینکه تعدادی از مردم منطقه هم در تالاب جازموریان گیر کرده‌اند، افزود: با وجود همه هشدار‌هایی که از قبل نسبت به احتمال وقوع سیل داده بودیم متاسفانه مردم توجه نکردند.

وی با عنوان اینکه تعدادی از مردم منطقه در تالاب جازموریان گیر افتاده‌اند گفت: متاسفانه ما در حال حاضر هیچ اطلاعی از وضعیت این افراد نداریم. قانعی‌فرد علت آبگرفتگی شهر زهکلوت را تخریب پل‌ها ورودی و خروجی شهر عنوان کرد و افزود: تمامی راه‌های ارتباطی بسته است و در تلاش هستیم تا راه‌ها باز شده و بتوانیم کمک‌رسانی به مردم منطقه را آغاز کنیم. وی عنوان کرد: تمام مسئولان استان و جانشین مدیریت بحران کشور ورود کرده و به این منطقه سفر کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر مشکل مردم را برطرف کنیم.

امین باقری فرماندار ریگان نیز گفت: در حال حاضر راه ۸۰ روستای این شهرستان مسدود شده و برق ۶۰ روستا نیز قطع است و ۱۵ موتور پمپ آب کشاورزی در منطقه ده‌رضا زیر آب رفتند. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیلاب و طغیان رودحانه زیاد هست امکان امدادرسانی زمینی در منطقه نیست. اهالی منطقه در گفتگوی تلفنی با خبرنگار فارس اظهار کردند: مردم برخی روستا‌ها به دلیل سیل در پشت بام‌ها هستند.

وی با بیان اینکه سیل شب گذشته جنوب کرمان سومین سیلی بود که طی ماه‌های گذشته در این منطقه رخ می‌داد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این منطقه دشت بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی باران شدید باعث جاری شدن سیلاب می‌شود به نظر می‌رسد که دولت باید اعتبار ویژه‌ای برای تبدیل آبنما‌ها به پل کند تا مشکل مسدود شدن برخی محور‌های شریانی در صورت تکرار سیل برطرف شود. البته گرچه تخصصی در حوزه آبخیزداری و انجام دیگر عملیات‌ها برای مدیریت سیلاب ندارم، اما در حال حاضر در دنیا راه حل‌های فنی و متعددی مانند آبخیزداری وجود دارد که دستگاه‌های متولی می‌توانند در این منطقه آن را انجام دهند تا در صورت تکرار بارندگی شدید شاهد این اتفاقات نباشیم.

 

سیل در بوشهر

بارش شدید باران همراه با وزش باد سبب بروز خساراتی به تاسیسات مناطق شهری و روستایی جنوب استان بوشهر از جمله زیرساخت‌های شهری و روستایی شهرستان کنگان شد. در پی این حادثه که عصر روز گذشته به وقوع پیوست امدادگران هلال احمر در همان ساعت اولیه اقدام به کمک‌رسانی کردند که به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر پس از طغیان رودخانه‌ها و بروز سیل در شهرستان کنگان ۴ تیم پنج نفره امدادی با تجهیزات کامل در محل‌های حادثه حضور یافتند.

غلامرضا حاجیانی با بیان اینکه در این حادثه تعدادی جان‌باختند افزود: در حادثه سیل روز گذشته ۲ نفر مفقود شدند که صبح امروز اجساد آنان یافت و تحویل پزشک قانونی شد. وی با بیان اینکه جسد یک نفر دیگر هم پیدا شده است گفت: برای شناخت هویت این جسد و علت فوت آن مسئولان امر در حال بررسی هستند.

 

«سیل ۹۹» از جنوب تا شمال ایران

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر با اشاره به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان خاطرنشان کرد: پس از بررسی اولیه امدادگران هلال احمر استان بوشهر به ۵۲ خانوار آسیب‌دیده کنگانی به تعداد ۲۰۵ نفر خدمات‌رسانی و اقدام به تخلیه آب از منازل و انتقال آنان به محل‌های امن کردند. حاجیانی افزود: پس از اقدامات اولیه با توجه به نیاز و ضرورت اقلام امدادی از جمله چادر و بسته‌های زیستی به حادثه‌دیدگان این سیل کمک‌رسانی شد. وی بیان کرد: امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان کنگان در روستا‌های نخل غانم، برکه جوپان و قلعه میان خدمات امدادی و اولیه در مقابله با سیل را انجام دادند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به توزیع مایحتاج حادثه‌دیدگان از سیل کنگان تصریح کرد: در این حادثه چراغ والور، برنج، پتو، حبوبات و چادر گروهی بین حادثه‌دیدگان توزیع شد.

غلامرضا حاجیانی همچنین از امدادرسانی هوایی به خانواده‌ای در کوهستان‌های اطراف کنگان خبر داد و بیان کرد: صبح امروز خانواده‌ای که در یکی از روستا‌ها گرفتار سیلاب شده بودند تیم امددرسانی هلال احمر کنگان به‌وسیله هلی‌کوپتر عازم منطقه شدند. وی بیان کرد: در پی بارندگی روز گذشته و خراب شدن مسیل‌ها، جاده‌های جنوب استان بوشهر و بسته شدن راه‌های مواصلاتی، در روستای برکه چوپان ۱۵ نفر در مسیر رودخانه این روستا گرفتار شدند که تیم امداد و نجات سیلاب شهرستان کنگان به منطقه مورد نظر اعزام شدند، ولی با توجه به ناهموار بودن مسیر و طغیان رودخانه، عدم دسترسی، نجات آن‌ها میسر نشد که اکنون عملیات امدادرسانی هوایی در حال انجام است. مدیرکل بحران استان بوشهر هم با اشاره به بروز خسارت به تاسیسات زیربنایی در حادثه سیل کنگان خاطرنشان کرد: در این حادثه جاده مسیر سیراف به جم مسدود شد که با تلاش راهداران بازگشایی شد.

مدیرکل بحران استان بوشهر همچنین از بازگشایی مسیر کنگان به عسلویه و پرک خبر داد و بیان کرد: مسیر ریز به دوراهک با تلاش راهداران بازگشایی شد و آبگرفتگی سبب بروز خساراتی به منازل مردم در شهر‌ها و روستا‌های کنگان شد. وی با بیان اینکه به بیمارستان کنگان خسارت وارد شد گفت: در سیل روز گذشته به مبلمان شهری کنگان خسارت وارد شد و سیستم مخابراتی سیراف به جم صدمه دید که اکنون تلفن‌های جم از طریق مسیر ریز به دوراهک وصل شده است. مدیرکل بحران استان بوشهر افزود: میزان خسارت وارد شده به تاسیسات زیربنایی، منازل شهری و روستایی، باغات و اراضی کشاورزی در حال بررسی و ارزیابی است.

پیام معتمد، مجری فاز ١٣ پارس جنوبی با اشاره به اینکه بارندگی و سیل روز گذشته (۳ فروردین ۹۸) هیچ آسیبی به تأسیسات پالایشگاهی این فاز وارد نکرده، گفت: پالایشگاه فاز ۱۳ با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارد و گاز شیرین این طرح هم‌اکنون به خط سراسری ارسال می‌شود. وی افزود: خوشبختانه بارندگی و سیل هیچ آسیبی به واحد‌های تولید و فراورش گاز وارد نکرده و هم‌اکنون با توجه به در مدار تولید بودن این واحد‌ها تولید گاز شیرین و سایر فراورده‌های گازی در این طرح ادامه دارد.

 

وضعیت سیل در سیستان و بلوچستان

نادر ستوده، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، اظهار داشت: سقوط یک دستگاه وانت بار و یک دستگاه کامیون شب گذشته از پل تخریب شده ناشی از بارندگی در مسیر‌های منتهی به شهرستان ایرانشهر سه مجروح برجا گذاشت. وی افزود: همچنین براثر بارندگی‌های شدید شاهد جاری شدن سیلاب در مسیر‌ها بودیم که این امر منجر به واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵ در محدوده مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ایرانشهر شد.
 

«سیل ۹۹» از جنوب تا شمال ایران

 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر ادامه داد: این حادثه منجر به مجروح شدن پنج نفر از سرنشینان پژو شد که بلافاصله مجروحان با آمبولانس به بیمارستان خاتم النبیاء (ص) ایرانشهر منتقل شدند. وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران و احتمال وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، مردم از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. ستوده اظهار داشت: تمامی پایگاه‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با توجه به اعلام بروز سیلاب در آماده باش در آمدند.

عباسعلی ارجمندی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براثر بارندگی شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان ۶ مسیر ارتباطی «دلگان - زهکلوت»، «دلگان - ایرانشهر»، «ایرانشهر- بم»، «ایرانشهر - رودبار»، «اسپکنه - چانف» و «فنوج - اسپکه» در جنوب استان سیستان و بلوچستان مسدود شد. مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این مسیر‌ها از شب گذشته براثر طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده است، افزود: تصریح کرد: تلاش نیرو‌های راهداری و پلیس راه برای بازگشایی این مسیر‌ها شروع شده است.

 

سیل در فارس

محمود قادری، رئیس هلال احمر لامرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سه اکیپ پنج نفره از نیرو‌های زبده این مجموعه با همکاری هلال احمر شهرستان مُهر درکاوش چند ساعته، پیکر چهار شهروند بی جان گله داری را پیدا کردند. وی گفت: سنین این افراد فوت شده ۲۶ تا ۳۰ ساله بوده است.

وی افزود: قبل از بارندگی شدید دیروز، (یکشنبه سوم فروردین ماه ۹۸) چهار شهروند گله داری به منظور کوهنوردی به کوه‌های اطراف تنگ فالیون، و سرو رفته بودند و به دلیل اینکه نتوانستند مسیر اصلی را پیدا کنند گم شده بودند و تا این لحظه سه نفر پیدا شده و هیچ اطلاعی از نفر چهارم در دست نیست. وی گفت: یک پیرمرد حدودا٧٠ ساله نیز مفقود شده است. سیل ضمن تلفات جانی، به تأسیسات و زیرساخت‌های این بخش خسارت‌هایی را وارد کرده است. گله دار یکی از بزرگترین بخش‌های شهرستان مهر استان فارس است.

 

قم و خراسان در آماده باش

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و سیلاب، دستور آماده‌باش ستاد مدیریت بحران استان را صادر کرد. استاندار خراسان‌رضوی همچنین به معاون هماهنگی امور عمرانی تاکید کرد که تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی پیش‌بینی شود. به دنبال دستور علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی و تاکید بر پیش‌بینی‌های لازم به فرمانداران سراسر استان، آن‌ها ملزم به تشکیل ستاد‌های شهرستانی مدیریت بحران و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی شدند.

بهرام سرمست، استاندار قم نیز شامگاه یکشنبه برای مقابله با سیل احتمالی از دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خواست در آمادگی کامل باشند. وی ضمن تأکید بر مسدود شدن مسیر رودخانه‌های قمرود و با اعلام هشدار به بخش‌ها، دستور تخلیه کامل مسیر‌های رودخانه‌های در معرض خطر سیل در کل استان را داده است. استاندار قم تأکید کرد: نیرو‌های خدماتی و شهری به منظور رفع آبگرفتگی معابر و منازل هم باید در آمادگی کامل باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied