شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

۵ ویروس شایع قرن ۲۱

آیا سوالاتی درباره ی ۵ ویروس شایع قرن ۲۱ دارید و می خواهید با آن ها آشنا شوید؟ پس همراه ما باشید.

۵ ویروس شایع قرن ۲۱

 در واقع ویروس ها را می توان بی صدا ترین قاتلین مرگبار جهان نام برد، قاتلینی که روز به روز بیشتر و خطرناک تر از قبل می شوند. با توجه به تعدد بالای ویروس ها ما در این متن فقط توانسته ایم به ۵ ویروس شایع قرن ۲۱ اشاره کرده و اطلاعات مختصری در رابطه با هر کدام بیاوریم:

 

  • ویروس آنفولانزای مرغی: از جمله یکی از شایع ترین ویروس های قرن ۲۱، ویروس عامل بیماری آنفولانزای مرغی است. در کل انتشار این ویروس که به نام H5N1 شناخته می شود از سال ۱۹۹۷ میلادی آغاز و در سال ۲۰۱۲ میلادی ریشه کن شده است. تماس مستقیم با خون، مدفوع و ترشحات تنفسی پرندگان بیمار منجر به انتقال ویروس به انسان ها می شوند.
  • ویروس آنفولانزای خوکی: منشاء بیماری آنفولانزای خوکی نوعی ویروس انتقال یافته از خوک ها به انسان ها می باشد. این ویروس در سال ۲۰۱۰ میلادی به طور کلی از بین رفته و دیگر نشانه ای از آن باقی نمانده است.
  • ویروس HIV: از جمله شایع ترین ویروس های قرن اخیر HIV است که همچنان مبتلایان چشمگیری در دنیا دارد. این ویروس به طور کلی منجر به بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن و در نتیجه ایجاد انواع عفونت ها می شود.
  • ویروس سارس: ویروس سارس یا کرونو ویروس در سال ۲۰۰۲ میلادی در چین و هنگ کنگ انتشار پیدا کرده و منجر به کشتار خیل عظیمی از مردمان جهان شده است. تب، سرفه های بدون خلط و علائم دیگری همچون علائم سینه پهلو از نشانه های بروز این قاتل قرن ۲۱ می باشد.
  • ویروس  HPV: از دیگر ویروس های شایع قرن که در حال حاضر افراد بسیاری را درگیر خود کرده است، ویروس HPV می باشد. این ویروس دارای ۱۰۰ گونه متفاوت است، گونه هایی که هر کدام بر اساس میزان خطر و بیماری هایی که منجر به بروز شان می شوند، تقسیم بندی شده اند. از آن جا که این ویروس مقتدرانه پیش به جلو می رود و امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است، در ادامه مفصلاً به شرح آن پرداخته ایم. پس اگر در مورد ویروس HPV کنجکاوید و می خواهید از بروز این ویروس شایع جلوگیری کنید و یا جزء مبتلایان هستید، خواندن این متن را از دست ندهید.

 

آشنایی با ویروس HPV و بیماری های ناشی از آن

همان طور که قبلاً هم گفتیم ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی از ۱۰۰ نوع مختلف تشکیل شده است که از این ۱۰۰ نوع تقریباً ۳۰ الی ۴۰ نوع خطرناک و مشکل زا هستند. در واقع بیش از نصف کسانی که این ویروس را در بدن دارند، از وجود آن اطلاعی نداشته و هیچ خطری از جانب ویروس تهدید شان نمی کند. اما در مقابل تقریباً ۴۰ درصد کسانی که میزبان ویروس   هستند، ممکن است دچار بیماری های خطرناکی چون موارد زیر شوند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان حنجره
  • سرطان حلق
  • سرطان آلت تناسلی مردانه
  • سرطان سر و گردن
  • سرطان مقعد
  • و ...

همان طور که می بینید بیماری های تهدید کننده ای که بر اثر این ویروس ایجاد می شوند، سرطان های صعب العلاجی هستند. لازم به ذکر است سرطان دهانه و گردن رحم متداول ترین سرطانی است که بر اثر وجود ویروس HPV ایجاد می شود، به طوری که عامل بیش از ۹۰ درصد کسانی که به این سرطان ها مبتلا هستند، HPV است. اما به این نکته توجه کنید که این عبارت به این معنا نیست که بیش از ۹۰ درصد کسانی که HPV دارند، سرطان رحم می گیرند‌. به عبارتی دیگر همه ی افرادی که ویروس HPV دارند، سرطان رحم نمی گیرند اما اکثر کسانی که سرطان رحم گرفته اند، ناشی از ویروس HPV است.

لازم به ذکر است، زگیل تناسلی از جمله عمده ترین و متداول ترین اختلالات ناشی از وجود این ویروس شایع قرن ۲۱ است. بد نیست بگوییم زگیل تناسلی به زائده ی برجسته ای هم رنگ پوست و یا نزدیک به رنگ قهوه ای گفته می شود که در نواحی تناسلی افراد ظهور می کند. گفتنی است تنها زگیل هایی که در این نواحی به وجود می آیند ناشی از ویروس اچ پی وی هستند و زگیل های موجود در نواحی دیگر دلایل مجزایی دارند.

در حال حاضر یکی از بهترین روش های درمان زگیل استفاده از لیزر می باشد و میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله برداشتن و درمان زگیل تناسلی با لیزر: هزینه، مزایا و معایب را مطالعه فرمائید.

 

 

راه های انتقال ویروس HPV و زگیل تناسلی

تصویر واکسن گارداسیل

 

اصلی ترین و شایع ترین راه انتقال این ویروس و همینطور بروز زگیل تناسلی، برقراری رابطه ی جنسی با افراد بیمار و یا ناقل ویروس است. جالب است بدانید بر اساس بررسی های انجام شده توسط متخصصین به طور کلی در حال حاضر نزدیک به نیمی از جامعه به این ویروس مبتلا هستند.

بد نیست بدانید بار ها دیده شده فردی که ناقل ویروس است و خود از این موضوع خبر ندارد، بعد از گذشت سال های طولانی از ورود ویروس به بدن دچار زگیل تناسلی می شود و یا بدون این که در آن ها علائمی وجود داشته باشد، پارتنر جنسی خود را به زگیل تناسلی مبتلا می کند.

سوالی که ممکن است در این جا بپرسید این است که چگونه می توان زگیل تناسلی را تشخیص داد؟

از این رو لازم است بگوییم علائم زگیل تناسلی عبارت هستند از:

  • فقط در نواحی تناسلی و مقعدی به وجود می آید.
  • به صورت زائده ای اضافی، سفت و به رنگ پوست یا قهوه ای است.
  • سوزش و خارش به همراه دارد.

 

واکسن گارداسیل از بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی

 

تصویر زگیل تناسلی

 

به طور کلی در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی راه های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها عبارت هستند از:

  • اجتناب از روابط جنسی پر خطر
  • رعایت احتیاط در برقراری روابط جنسی با استفاده از تجهیزات مرتبط
  • رعایت موازین و اصول بهداشتی
  • و موارد دیگری از این دست.

موارد فوق و امثالهم راه هایی هستند که رعایت آن ها امکان ابتلا را صد در صد نمی کاهد. در حقیقت بهترین و موثر ترین راهی که در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی پیشنهاد می شود، واکسن گارداسیل است.

تزریق واکسن گارداسیل موجب می شود مقاومت بدن تا حد بسیار زیادی در برابر نمونه های خطرناک ویروس افزایش یابد. به بیانی دیگر انواع خطرناک ویروس اچ پی وی اعم از نوع ۱۶ و ۱۸ که منجر به بروز بیماری های سرطانی می شوند و نوع ۶ و ۱۱ که عامل بروز زگیل تناسلی هستند، با تزریق واکسن گارداسیل تاثیری بر بدن ندارند، چرا که ترکیبات این واکسن به گونه ای است که بدن را در برابر انواع خطرناک این ویروسِ نسبتاً همه گیر محافظت می کند.

 

روش های درمان زگیل تناسلی

همان طور که می دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اما مواقعی که کار از کار گذشته و زمانی برای پیشگیری باقی نمانده است، چاره ای جزء درمان وجود ندارد.

در مورد درمان زگیل تناسلی این زائده ی دردناک و بد شکل نیز راه و روش هایی متعددی وجود دارد. از این رو در ادامه به چند مورد از بارز ترین روش های درمان زگیل تناسلی اشاره کرده ایم که بهتر است بدانید:

  • درمان زگیل تناسلی از طریق انواع دارو های موضعی
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر
  • و روش های دیگری چون الکتروکوتر، جراحی و انجماد.

لازم به تاکید است بگوییم مقوله ی درمان زگیل تناسلی فرایندی است که می بایست با متخصصین این حوزه به طور حتم مطرح شده و هیچ اقدام سرخودانه ای انجام گرفته نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied