شمانیوز
شما نیوز

پدیده ای نادر در علم پزشکی؛

زنی با داشتن دو رحم، دوقلو باردار شد

زن جوان بریتانیایی در اتفاقی شوک‌آور، با داشتن یک رحم مضاعف، دوقلو باردار شده است؛ پدیده ای که یک در پنجاه میلیون رخ می‌دهد.

زنی با داشتن دو رحم، دوقلو باردار شد

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از اینسایدر، دوقلوزایی و البته چند قلو زایی پدیده نادری نیست و این احتمال وجود دارد که رحم هر زن بارداری میزبان یک یا چند جنین باشد با این وجود این اتفاق برای هر زوجی رخ نمی دهد و بیشتر به عوامل ارثی بستگی دارد.

اما در پدیده ای نادر یک زن 28 ساله بریتانیایی به نام «کلی فرهرست » علم پزشکی را زیر سوال برد. این زن در سومین بارداری خود و در هفته دوازدهم تحت معاینه قرار گرفت نتیجه اسکن همه را شوکه کرد؛ «فرهست» به جای یک رحم دارای دو رحم مجزاست و عجیب‌تر آنکه او بطور همزمان در هر دو رحم خود سه ماهه باردار است پدیده ای پزشکی نادری که یک در پنجاه میلیون اتفاق می افتد.

به گفته پزشکان، این وضعیت که " دیدلفیس رحم" یا رحم مضاعف نام دارد وضعیتی است که در بدن بیمار، دو حفره رحمی با دو دهانه مجزا وجود دارد که از طریق دهانه رحم بین یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

«فرهرست» که از همسرس«جاشوا باوندی» صاحب دو دختر است به نشریه سان گفت: این احتمال وجود دارد که دوقلوها هم‌سان باشند  اما به من گفته‌اند شانس بارداری دوقلوها در رحم‌های مجزا یک در پنجاه میلیون است.

به گفته این زن اهل «اسکس» بریتانیا، پزشکان هنگام وضع حمل دومین دخترش به او گفته بودند که رحم او به طور کامل شکل نگرفته و متوجه وضعیت رحم مضاعف «فرهرست» نشده بودند. اما در بارداری سوم وی و در اسکن شکمی این واقعیت عجیب را کشف کردند.

گفته می شود به دلیل شرایط جسمی «فرهرست»، این احتمال وجود دارد که او مجبور به دو زایمان جداگانه شود مشابه اتفاقی که سال گذشته برای یک مادر بنگلادش افتاد؛ این زن، که در طول دوران بارداری خود سونوگرافی نکرده بود، فکر می کرد که فقط یک نوزاد را حمل می کند. او ابتدا در ماه فوریه یک پسر به دنیا آورد اما 26 روز بعد ، به دلیل دردهای شکمی مجددا به بیمارستان رفت و پزشکان در معاینات خود متوجه شدند این زن جوان دو رحم دارد و اینبار دوقلو حامله است وی سرانجام پس از طی مدت بارداری طی عمل سزارین ، یک پسر و یک دختر کاملا سالم به دنیا آورد.

پروفسور اسمه خلیل، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان سنت جورج لندن در این باره می گوید: رحم مضاعف یک نارسایی مادرزادی است که از هر سه هزار  نفر در یک نفر دیده می‌شود. اما بارداری دوقلو با رحم مضاعف یک پدیده بسیار نادر است که یک در پنجاه میلیون اتفاق می افتد و زایمان زودرس و سقط جنین از جمله خطرات در این نوع بارداریها محسوب می شود.

مترجم: مریم حسینی

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied