شمانیوز
شما نیوز

7 اتفاق مهم به نفع فرهنگیان و دانش آموزان

برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته را در این گزارش بخوانید.

7 اتفاق مهم به نفع فرهنگیان و دانش آموزان

فعال شدن اینترنت رایگان ۷۰۰ هزار معلم کشور، جزئیات برقراری فوق‌العاده ویژه در احکام معلمان تمام‌وقت و اولین گفت‌وگوی زنده وزیر آموزش‌وپرورش با مدیران مدارس سراسر کشور از دیگر خبرهای مهم این حوزه طی هفته اخیر بود.برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

 

تشکیل کارگروه نظارت بر کتاب‌های درسی

در پی ایجاد تغییراتی در دو کتاب درسی دوره ابتدایی و حواشی ایجاد شده و درپی ابراز تأثر رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و قول اصلاح این موارد در کتاب‌های سال آینده، حسن ملکی دستورتشکیل کارگروه نظارت جامع بر کتاب‌های درسی را صادر کرد.

ملکی در این ماموریت از اعضای کارگروه خواسته ضمن بررسی و اصلاح شاخص های محتوایی به چند پرسش در بررسی کتاب‌های درسی پاسخ داده شود.

بخشی از این سوالات بدین شرح است: آیا محتوا و تصاویر چاپ شده در کتاب‌های مختلف با دلالت های اسناد بالادستی، فرهنگ، ارزش‌ها و انتظارات اجتماعی جامعه ما تناسب لازم را دارد؟ آیا طرح روی جلدکتاب‌های درسی باتوجّه به نوع درس و جهت‌گیری‌های محتوایی هرکتاب از مقبولیت لازم برخوردار است؟ آیا عناصر و اجزای هریک از تصاویر به تنهایی و در ارتباط با کلّ طرح از تناسب و مقبولیّت لازم برخوردار است؟ آیا عکس‌ها و تصاویر متون و روی جلد از ویژگی‌های هنری و زیبایی‌شناسی لازم برخوردار هستند.

اولویت اول این کارگروه بررسی کتاب‌های درسی تولید شده تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰است و تمام کتاب‌های درسی پس از بررسی در این کارگروه اصلاح و یا بازتولید خواهد شد. این کارگروه زیر نظر مستقیم ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت خواهد کرد.

 

بابت بی‌سلیقگی انجام‌ شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی و آن را اصلاح می‌‌کنیم

بعد از حواشی ایجادشده به دلیل حذف تصویری در یکی از کتاب‌های دوره ابتدایی، وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه گفت‌وگوی هفته که با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهور، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و بیش از ۷۵۰نفر از مدیران مناطق آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد توجه شود.

 

بهبود فرآیندهای آموزشی با شادینو

در پی رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن شاد که ظرفیت‌های جدیدی به این شبکه آموزشی افزوده است امکان بهبود فرایندهای آموزشی و تعاملی جامعه مدیران و معلمین با توسعه شادینو در شبکه شاد فراهم شد.

در شادینو مدیران و معلمان مهارت‌ها و نمونه‌های موردی از تجربه خود در دوران فعالیت حرفه‌ای خود را در قالب ویدئو، تصویر و متن با دیگران به اشتراک می‌گذراند و همدیگر را برای آشنایی با تجارب یکدیگر دنبال می‌کنند؛ اشتراک هدفمند دانش در آموزش‌وپرورش منجر به یادگیری سریع‌تر فردی و سازمانی گشته، خلاقیت را توسعه می‌دهد و درنهایت منجر به بهبود عملکرد فرد و سازمان خواهد شد.

در شادینو سبک زندگی حرفه‌ای مدیران و معلمان جریان داشته و آن‌ها با معرفی خود، مهارت‌ها، توانایی‌ها، تحصیلات و راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود و پیشرفت مسائل موجود در حوزه آموزشی و پرورشی شبکه‌هایی از افراد هم حرفه با دغدغه مشترک ایجاد می‌شود.

 

چاپ و توزیع ۹۹۲ عنوان کتاب درسی در سال تحصیلی جدید

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری این هفته درباره موضوع چاپ ‌کتاب‌های درسی در سال جاری اشاره و عنوان کرد: امسال ۵۱عنوان کتاب درسی در دوره ابتدایی، ۵۶عنوان دوره متوسطه اول، ۱۳۷عنوان در دوره دوم متوسطه شاخه نظری، ۳۶۳عنوان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای، ۱۳۹عنوان در شاخه کاردانش و ۲۴۶عنوان کتاب درسی در آموزش‌وپرورش استثنایی تولید و چاپ ‌شده که درمجموع ۹۹۲عنوان کتاب با تیراژ بیش از ۱۴۰میلیون جلد تولید، چاپ و در بین دانش آموزان کشور توزیع‌ شده است.

 

حق دسترسی آسان به آموزش

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه ششمین نشست گفت‌وگوی هفته با بیان اینکه معلمان می‌توانند مروجان مبانی حقوق شهروندی در سطح تمام جامعه باشند، اظهار کرد: حق دسترسی به آموزش یکی از حقوق مطرح ‌شده در قانون اساسی و مبنای منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور است.

جنیدی با نتیجه ‌بخش خواندن این نشست، تصریح کرد: در انتهای نشست مصوب کردیم که برای اطمینان از نتایج نشست، کارگروه مشترکی بین معاونت حقوقی دولت و وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شود. حتی در صورت نیاز ذیل کارگروه اصلی، کمیته‌های خاصی هم در بین دو دستگاه و هم در بین دستگاه‌های دیگر و دو دستگاه برای مواردی که بخشی از موضوع به دستگاه‌های دیگر مرتبط است، تشکیل دهیم و فهرست کاملی از مشکلات حقوقی را در آن کارگروه و کمیته‌های ذی‌ربط مطرح و بررسی کنیم تا پس از پیگیری‌های منظم، بتوانیم مشکلات را حل کنیم. همچنین با نظارت کارگروه مذکور، اگر در برخی موارد نیاز به تغییر قانون باشد، لوایحی را با همکاری دو دستگاه فراهم کنیم.

 

معلمان تمام وقت ۱۷،۵ درصد فوق‌العاده ویژه دریافت می‌کنند

علی الهیار ترکمن در مورد جزئیات طرح معلم تمام‌وقت، اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش دو مصوبه برای برقراری فوق‌العاده ویژه در حکم حقوقی شاغلین وجود دارد.

وی افزود: طبق مصوبه اول همکاران فرهنگی که ۶ ساعت بیشتر از ساعات کاری مجاز خود خدمت می‌کنند به‌عنوان معلم تمام‌وقت، معرفی‌ شده و از افزایش ۱۷.۵ درصدی فوق‌العاده ویژه در حکم حقوقی خود برخوردار می‌شوند.

الهیار ترکمن ادامه داد: همچنین طبق مصوبه اخیر در راستای رتبه‌بندی فرهنگیان، با توجه به رتبه حرفه‌ای آن‌ها فوق‌العاده ویژه‌ای در حکم حقوقی این افراد برقرار شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه معلمان می‌توانند همزمان از مزایای هر دو مصوبه فوق‌العاده ویژه استفاده کنند، گفت: این مصوبات یکدیگر را نقض نمی‌کنند یعنی برای نیروهای آموزشی با توجه به رتبه آن‌ها به‌صورت سیستمی فوق‌العاده ویژه برقرار می‌شود و اگر همین نیروی آموزشی با افزودن ۶ ساعت‌ به ‌ساعت تدریس خود به معلم تمام‌وقت تبدیل شود، از مزایای فوق‌العاده ویژه طرح معلم تمام‌وقت نیز برخوردار می‌شود.

 

اولین گفت‌وگوی زنده وزیر آموزش‌وپرورش

اولین گفت‌گوی زنده تصویری وزیر آموزش‌وپرورش با ۱۰۰ هزار نفر از مدیران مدارس سراسر کشور برای ایجاد همگرایی اثربخش و وحدت رویه بین ستاد و مدرسه در روز چهارشنبه ۲۶شهریورماه برگزار شد.

این ارتباط مستقیم که در بستر شبکه شاد و در گروه مدیران مدارس آموزش‌وپرورش کشور انجام شد در راستای توصیه‌های وزیر آموزش‌وپرورش برای تعامل و ارتباط حداکثری با مدیران مدارس، مرور سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی در سال تحصیلی جاری و ایجاد همگرایی اثربخش و وحدت رویه بین ستاد و مدرسه برگزار شد.

 

فعالسازی بسته رایگان ۷۰۰ هزار معلم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته سه ماهه رایگان اینترنت ۷۰۰ هزار معلم برای استفاده از شبکه «شاد» فعال شده است و همه اپراتورها استفاده از این شبکه را برای دانش آموزان و معلمان رایگان کردند.

وزیر ارتباطات افزود: آن دسته از معلمانی که هم اکنون بسته‌های اینترنت فعالی دارند این بسته‌ها برایشان ذخیره می‌شود و پس از اتمام بسته سه ماهه، از آن بسته‌ها می‌توانند استفاده کنند.

آذری جهرمی گفت: تمدید این بسته‌های آموزشی معلمان منوط به ارزیابی شرایط پس از این سه ماه است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن هم برنامه ریزی می‌کنیم.

وی درباره بسته اینترنت ویژه دانش آموزان هم گفت: یکسری بسته‌های سفید در دسترس دانش آموزان قرار می‌گیرد که هماهنگی‌های لازم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و این بسته می‌تواند از طریق اپراتورهای خانگی و تلفن همراه به صورت رایگان استفاده شود و با همان شماره تلفنی که دانش آموزان در شبکه «شاد» ثبت نام کرده اند این بسته قابل استفاده است.

منبع: پانا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied