شمانیوز
شما نیوز

علائم آلرژی پاییزی و درمان آن

حساسیت پاییزی هم اگر مانند دیگر آلرژی‌ها درمان نشود، می‌تواند باعث عفونت سینوس‌ها و آسم در فرد شود، مدت‌ها در بدن فرد باقی بمانند و حتی با پایان فصل نیز همچنان سر جای خود باشند.

علائم آلرژی پاییزی و درمان آن
با شروع فصل زیباى پاییز، به تدریج واکنش هاى آلرژیکى نیز آغاز مى شوند، بر خلاف باور عده اى که گمان مى کنند این گونه حساسیت ها فقط مختص فصل بهار است، پاییز نیز داراى آلرژى براى افراد حساس مى باشد. شدت بروز آلرژى در افراد مختلف، متفاوت است و درجه آن از خفیف تا شدید مى باشد. اما جاى نگرانى نیست، چرا که این آلرژى ها موقتى هستند و علائم حاد به ندرت در افراد ایجاد مى شود. در ادامه با علائم، درمان ها و علل متعدد این واکنش هاى آلرژیکى بیشتر آشنا خواهیم شد.


دلیل ایجاد آلرژى در پاییز چیست؟

در اواخر ماه شهریور که شب ها به تدریج خنک و روز‌ها گرم‌تر مى شوند، گیاهان شروع به آزاد سازى گرده مى کنند. این فعال سازى مى تواند تا مهر و آبان نیز ادامه یابد. حدود ٧٥٪‌ از افرادى که در فصل بهار به گرده گیاهان آلرژى داشتند، دوباره در پاییز آلرژى آن ها برمى گردد. حتى اگر در اطراف محل زندگى شما، گیاهان زیادى وجود نداشته باشد، گرده گل ها مى توانند تا کیلومتر‌ها سفر کرده و به شما برسند. حتى جالب است بدانید که افرادى که این گونه آلرژى ها را دارند، ممکن است به میوه و سبزیجاتى مانند موز، خربزه و کدوسبز نیز واکنش نشان بدهند.

نقاط مرطوب خانه مانند حمام و یا زیر زمین امکان رشد و زندگى را براى کپک فراهم مى کند، که این موضوع هم مى تواند یکى از علل ایجاد کننده حساسیت براى افراد باشد. همچنین ریزگردهاى موجود در هوا نیز مسبب عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینى مى شوند. با آغاز ماه مهر و شروع مدارس، این حساسیت در کودکان نیز افزایش مى یابد.

علائم آلرژى پاییزى را بشناسید:
۱. آبریزش مکرر بینى
۲. آب آوردن چشم ها
۳. عطسه کردن
۴. سرفه کردن
۵. خارش چشم و بینى
۶. سیاهى زیر چشم
 

تشخیص آلرژى پاییزى چگونه انجام مى شود؟

با بیان کردن دقیق علائم خود به پزشک، او قادر است تشخیص دهد که علت علائمى مانند آبریزش، خارش چشم و یا بینى به آلرژى پاییزى مربوط مى شود یا عوامل دیگر مسبب این حالات هستند. پزشک ممکن است آزمایش پوست را پیشنهاد دهد که در این صورت، مقدارى از یک ماده حساسیت زا را روى پوستى که کمى از قبل خراش ایجاد کرده، قرار مى دهد، در صورتى که قرمزی و تورم در آن محل ایجاد شود، نشان مى دهد که فرد آلرژى پاییزى دارد. گاهى امکان دارد که پزشک براى تشخیص، آزمایش خون را نیز درخواست کند.
 

درمان آلرژى پاییزى چیست؟

براى بهبود حساسیت ها داروهاى زیادى وجود دارد. با مصرف این دارو‌ها مى توان شدت آبریزش بینى، سرفه کردن و دیگر علائم را تا حدى کاهش داد. براى مثال، آنتى هیستامین‌ها بسیار موثر عمل مى کنند و باعث جلوگیرى از عطسه و خارش بینى مى شوند. ضد احتقان ها نیزکمک به رفع گرفتگى بینى و از بین بردن خشکى مخاط بینى را سبب مى شوند.
 
براى خرید بسیارى از این دارو‌ها نیاز به نسخه پزشکى نیست، اما براى اطمینان خاطر مى توان با پزشک خود مشورت کرد. براى مثال از اسپرى هاى ضد احتقان بینى باید فقط ٣ روز استفاده شود و مصرف طولانى تر از آن سبب گرفتگى بیشتر بینى خواهد شد. همچنین افرادى که بیمارى هاى زمینه اى نیز دارند باید براى مصرف هر نوع دارو با پزشک خود صحبت کنند.

معمولا هنگام ظهر، گرده ها بیش از هر زمان دیگرى در هوا پراکنده اند، در این ساعات بهتر است در‌ها و پنجره هاى خانه را بسته نگه داشته و قبل از استفاده از سیستم هاى گرمایشى مانند شومینه، دریچه هاى آن ها را تمیز و فیلتر آن ها را نیز تعویض کنید.
 

نکات مهم در مورد کنترل حساسیت پاییزی و راه های پیشگیری

خبر خوب این است که می توانید علائم حساسیت های پاییزی را کاهش دهید. در این قسمت نکاتی را برای شما شرح می دهیم که از طریق آن بتوانید این علائم را به خفیف ترین حالت ممکن برسانید:
 
- مصرف داروهای ضد حساسیت را شروع کنید
اگر فردی هستید که دچار حساسیت پاییزی می شود ، باید قبل از شروع علائم و فرا رسیدن فصل پاییز خوردن داروهای ضد حساسیت را آغاز کنید که این کار باعث می شود حساسیت در درون بدن سرکوب شود و البته باید دارو ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.
 
- دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید
گرده ها و آلرژن ها در همه جا هستند پس بهترین کار این است که دستان خود را برای جلوگیری از انتشار این آلرژن ها مرتب بشویید. هرگز نباید دست خود را به چشم ها و بینی خود بمالید و حتی می توانید برای از بین بردن آلرژن ها و گرده ها هر شب را دوش بگیرید.
 
- در ماشین و خانه، خودتان را کمتر در معرض آلرژن قرار دهید
تا جایی که ممکن است در خانه بمانید و هنگامی که در ماشین هستید، شیشه ها را بالا بکشید که این کار باعث می شود آلرژن ها راه ورود نداشته باشند.
 
- جاروبرقی بکشید
جارو برقی کشیدن را به طور مداوم فراموش نکنید و با باقی ماندن نشانه های آلرژی به پزشک مراجعه کنید و تا زمانی که سرفه و عطسه و خارش شما در طول دو هفته از بین نرود، حتماً باید دوباره به پزشک مراجعه کنید و تست آلرژی بدهید.
 
- لباس های خود را بررسی کنید
زمانی که در فصل های پاییز بیرون از منزل می روید، باید سعی کنید بعد از برگشتن به خانه لباس های خود را بشویید و همچنین زمانی که در بیرون هستید از دستکش و کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا آلرژن ها زمان کمتری برای قرار گرفتن روی پوست شما را داشته باشند.
 
- لباس های تان را بیرون از خانه آویزان نکنید
با خشک شدن هوا معمولاً افراد میل دارند که لباس ها را بیرون از منزل آویزان کنند اما باید از این کار صرف نظر کنید. قرار گرفتن لباس ها در بیرون احتمال ورود آلرژی ها را به آن ها افزایش می دهد.
غذاها و میوه های حساسیت زا مصرف نکنید.
اگر دچار حساسیت پاییزی هستید از خوردن غذاها و میوه های حساسیت زا مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سوسیس و کالباس و... پرهیز کنید.
 
- از رفتن به پارک خودداری کنید
گرده های گل، گرد و غبار و قارچ هایی که روی درختان و برگ ها وجود دارد عامل تشدید کننده بیماری آلرژی است پس از رفتن به پارک و باغ خودداری کنید.
 
- از فشار عصبی و استرس دوری کنید
افراد مضطرب با فشار عصبی بالا بیشتر مستعد بیماری هستند زیرا استرس و فشار عصبی به توانایی عملکرد سیستم ایمنی صدمه می زند پس از هرگونه فشار عصبی و استرس که انرژی تان را از لحاظ روحی و جسمی کاهش می دهد ، دوری کنید.
 
توصیه های مفید دیگر برای پیشگیری از حساسیت پاییزی:
  • از دستگاه بخور استفاده کنید و فضای خانه را مرطوب نگه دارید.
  • از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های مناسب استفاده کنید.
  • غذاهای سالم ومیوه و سبزیجات تازه و سالم مصرف کنید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • در محیط های آلوده به دود سیگار قرار نگیرید و از مواد آلرژن دوری کنید.

 

منابع: فرارو/نمناک

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied