شمانیوز
شما نیوز

لکه قهوه ای بینی نشان از این بیماری می دهد!

لکه بینی قهوه ای یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بانوان با آن درگیر شده اند که این ترشح در دوران قاعدگی علت خاص خود را دارد.

لکه قهوه ای بینی نشان از این بیماری می دهد!

احتمالا انتظارات دوره ماهیانه خود را می دانید این که پریود شما چه مدت طول بکشد ، چه موقع سنگین تر خواهد شد و چه روزهایی بدترین احساس را خواهید داشت . بنابراین هنگامی که شما چیزی غیر طبیعی را مشاهده می کنید ، مانند ترشحات قهوه ای یا خون قهوه ای تیره ممکن است احساس نگرانی کنید . هر زنی دوران قاعدگی متفاوتی را تجربه می کند.

ممکن است برخی زنان در روزهای اولیه پریود خود نتوانند از رختخواب خارج شوند، خونریزی شدیدی داشته باشند و زمان اتمام آن را ندانند. حتی اگرپریودی منظم و قابل پیش بینی نیز داشته باشید، ممکن است متوجه تغییرات ماهیانه شوید.

 

آیا لکه بینی یا خون قهوه ای طبیعی است ؟

در بیشتر موارد، خون قهوه ای در پریود طبیعی است ؛ رنگ و قوام خون می تواند در طول چرخه قاعدگی تغییر کند. ممکن است یک روز رقیق و آبکی باشد و روز دیگر غلیظ و لخته ای باشد. همچنین رنگ آن قرمز یا قهوه ای تیره یا روشن باشد. طبیعی است که هرفرد پریودی از نظر مدت زمانی، سنگینی و میزان ناراحتی متفاوتی داشته باشد. خون قهوه ای معمولاً تا انتهای پریود ادامه دارد. از آن جا که لایه های دیواره رحم چند روز اول پریود ریزش می کنند پس خون به طور معمول قرمز می شود. با این حال، نزدیک به پایان پریود خون ترشح شده قدیمی تر است و می تواند تغییر رنگ دهد. گاهی اوقات، لکه بینی یا ترشحات قهوه ای رنگ در میان چرخه قاعدگی و در طی تخمک گذاری رخ می دهد.

این امر در دختران جوان که به تازگی پریود شده اند، زنانی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند یا زنانی که نزدیک به یائسگی هستند، شروع می شود. درصورت مشاهده لکه بینی های قهوه ای و در صورت نگرانی به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلی جدی در انتظار نباشد.

انواع خاصی از روش های ضد بارداری مانند ایمپلنت های پیشگیری از تولد چون نکس پلانون، می تواند باعث ترشح قهوه ای در طی پریود شود. پیشگیری از بارداری بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد، بنابراین در بسیاری از موارد ترشحات قهوه ای حتی در ابتدای پریود طبیعی است.

 

چه هنگام خونریزی قاعدگی طبیعی نیست ؟

چنانچه در بخش سلامت می خوانید گاهی اوقات، ترشحات خونین قهوه ای رنگ همراه با علائم دیگر می تواند نشان دهنده مشکلی باشد . اگر باردار هستید و دچار خونریزی به رنگ قهوه ای شده اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر می تواند به این معنا باشد که در بارداری شما مشکلی رخ داده است. درصورت توصیه پزشک مراقبت های پزشکی فوری آغاز خواهد شد.

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

     دوره هایی که بیشتر از 7 روز طول بکشد

    داشتن فاصله میان دوره ای کم تر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز

     نداشتن دوره بیش از سه تا شش ماه

     خونریزی بین دوره ها

    خونریزی بعد از رابطه جنسی

     خونریزی بعد از یائسگی

     لکه بینی (هر رنگ) در هر زمان طی ماه

    درد در واژن یا پایین شکم

     تب که می تواند نشان دهنده عفونت باشد

     خستگی

     خونریزی سنگین تر از دوره طبیعی

    ترشح قهوه ای رنگ بعد از قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD)

    مشاهده ترشحات قهوه ای رنگ هنگام مصرف تاموکسیفن که یک درمان برای سرطان پستان می باشد

تب

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند باعث ترشحات قهوه ای در طول پریود شود.

علائم دیگر این سندروم عبارتند از:

     چرخه های نامنظم قاعدگی

     رشد غیر طبیعی مو

     چاقی

    ظهور آکنه

     ناباروری

    لکه های تیره و ضخیمی روی پوست

    کیست های تخمدانی متعدد

چاقی

 

علت سندروم تخمدان پلی کیستیک هنوز مشخص نیست اما می تواند منشأ ژنتیکی داشته باشد. اگر ترشحات قهوه ای به همراه علائم دیگری اتفاق افتاد برای انجام آزمایشاتی نزد پزشک بروید زیرا درصورت عدم درمان می تواند فرد را مستعد ابتلا به شرایطی مانند دیابت نوع 2، ناباروری و بیماری های قلبی عروقی کند. آزمایش زودرس و درمان سریع این بیماری می تواند از پیشرفت مشکلات ذکر شده جلوگیری کند.

 

برخی از دلایل ترشحات قهوه ای رنگ از جمله یائسگی مشکلی ندارند. با این حال، ترشحات می تواند نشانه ای از عفونت مخمر یا یک عفونت مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد که به درمان نیاز دارد

. ترشحات قهوه ای رنگ همچنین می تواند نشانه ای از شرایط التهابی مانند سرویسیت یا واژینیت باشد. در موارد نادر، ترشحات قهوه ای می تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم نیز باشد. چنان چه فکر می کنید ممکن است هر یک از این موارد را مبتلا شده باشید به پزشک خود مراجعه کنید تا تست غربالگری روزمره سرطان دهانه رحم یا واکسن ویروس پاپیلوم ویروس انسانی (HPV) برایتان در نظر گرفته شود.

واکسن ویروس پاپیلوم

ترشحات قهوه ای رنگ و بارداری

برخی از خونریزی های رقیق یا ترشحات قهوه ای در اوایل بارداری طبیعی است ، اما چنان چه شاهد خونریزی در دوران بارداری شدید به پزشک یا ماما مراجعه کنید. ترشحات قهوه ای در دوران بارداری می تواند نشانه سقط جنین نیز باشد. اگر شاهد ترشحات قهوه ای بودید توجه داشته باشید که آیا علائم غیر طبیعی مانند خروج بافت یا مایع صورتی غلیظ از واژن دارید یا خیر.

 علائم دیگر مرتبط با اوایل بارداری :

     درد یا گرفتگی شکمی

     درد شانه

    احساس سرگیجه ، ضعف یا حواس پرتی

     عدم تجربه تهوع صبحگاهی یا دیگر علائم بارداری

اگر ترکیبی از این علائم را احساس می کنید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید علائم سقط جنین یا حاملگی خارج از رحمی وجود ندارد.

برخی از مواد از جمله استعمال سیگار و مواد مخدر غیرمجاز مانند ماری جوانا یا کوکائین نیز می توانند باعث سقط جنین شوند. توصیه می شود نه تنها در حین بارداری بلکه در تمام طول سال های زندگی خود هرگز از این مواد ستفاده نکنید که عوارض بسیار مخربی را به همراه خواهند داشت.

ترشحات مشابهی که در رنگ متفاوت می باشد به نام لوچیا نیز بعد از تولد نوزاد ظاهر می شود.

ترشحات قهوه ای نیز اغلب بعد از سقط جنین اتفاق می افتد چنانچه اخیراً سقط جنین داشته اید به پزشک یا ماما مراجعه داشته باشید.

 

ترشحات قهوه ای رنگ در دوران یائسگی:

با افزایش سن، دوره های قاعدگی تغییر می کند. مرحله قبل از یائسگی پیرامنوپوز نامیده می شود. ترشحات قهوه ای در این مرحله تا زمانی که دیگر علائم غیر طبیعی را تجربه نکنید طبیعی است. یائسگی بطور رسمی در 12 ماه بعد از آخرین قاعدگی آغاز می شود. در این مرحله پس از گذشت 12 ماه عدم قاعدگی نباید خونریزی یا ترشحات قهوه ای داشته باشید. بیشتر اوقات، خونریزی یا ترشحات در دوران یائسگی مشکل جدی نیست.

با این حال، خون و ترشحات می تواند به التهاب پوشش واژن (واژینیت آتروفیک)، پولیپ غیر سرطانی در دهانه رحم یا سایر موارد مربوط به رحم یا دهانه رحم از جمله سرطان مرتبط باشد.

    اگر بیش از یک سال از آخرین قاعدگی شما گذشته است، به پزشک مراجعه کنید تا مواردی را که ممکن است باعث خونریزی یا ترشح شود را شناسایی و به شما اطلاع دهد. بسیاری از شرایطی که باعث خونریزی پس از یائسگی می شوند در صورت تشخیص سریع به راحتی قابل درمان هستند.

    خون قهوه ای رنگ قاعدگی معمولاً جایی برای نگرانی ندارد اما اگر احساس می کنید خونریزی غیر طبیعی دارید ، یا اگر علائمی دارید که سبب ناراحتی شده است حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied