شمانیوز
شما نیوز

اربعین

تعیین تکلیف پرواز‌های اربعین از فردا

سیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویت‌ها و قرعه‌کشی، زائران اربعین را مشخص می‌کند.

تعیین تکلیف پرواز‌های اربعین از فردا

 به گزارش شمانیوزسیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویت‌ها و قرعه‌کشی، زائران اربعین را مشخص می‌کند. پروازهای اربعین از 28 شهریور امسال آغاز می‌شود که هر زائر اربعین برای ثبت نام باید  به سامانه سماح مراجعه کند.

حسن خوشخو، در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود آنکه اعلام شده است پروازهای اربعین از 28 شهریور امسال آغاز می‌شود اما هنوز برنامه فروشی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ارائه نشده است»؟‌ توضیح داد: طبق تأکید ستاد ملی اربعین که در وزارت کشور مسئولیت دارد، مقرر شد هر متقاضی که مایل است به سفر اربعین مشرف شود، با درنظر گرفتن همه الزاماتی که از سوی دولت اعلام شده است، وارد سامانه سماح، مربوط به سازمان حج و زیارت، شود و آنجا نام‌نویسی کند.

وی ادامه داد: البته احتمالاً اگر بیش از 60 هزار ثبت‌نام انجام شود، ممکن است براساس سیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویت‌ها و قرعه‌کشی، زواری که به کربلا مشرف می‌شوند، مشخص شوند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی افزود: پس از ‌گام اول که ثبت‌نام در سامانه سماح است، ‌سازمان حج و زیارت براساس اطلاعاتی که متقاضی در سامانه سماح درج کرده است، به وی پیامکی ارسال می‌‌کند مبنی بر اینکه متقاضی اطلاعات ویزای عراق را در آن سایت بارگذاری کند.

خوشخو ادامه داد: مقرر شده است با درج این اطلاعات از سوی متقاضی در سامانه سماح، کل اطلاعات متقاضیان از سوی سازمان حج و زیارت دراختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد تا شرکت‌های هواپیمایی برای فروش بلیت اقدام کنند. 

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امسال از آن منظر که به دلیل شیوع کرونا محدودیت سفر داریم و سهمیه 60 هزار نفری از سوی کشور عراق برای ایران تعیین شده است، منتظر هستیم اطلاعاتی که سازمان حج و زیارت از متقاضیان دریافت می‌کند در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها قرار گیرد تا ما بتوانیم فروش بلیت پر‌وازهای اربعین را انجام دهیم. 

وی درباره اینکه چه زمانی فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌های مصوب آغاز می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پس از دریافت اطلاعات، احتمالاً از فردا 24 شهریورماه این مشکلات حل شود. 

به گزارش فارس سفر اربعین امسال، فقط هوایی خواهد بود و مرزهای زمینی بسته است، برای این سفر ضرورت دارد زائر حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کند و روادید کشور عراق را اخذ کرده باشد، زوار حتما 2 دوز واکسن را تزریق کرده باشند و تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت برای پرواز به همراه داشته باشند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "بدین‌وسیله به اطلاع عموم هم‌وطنان عزیز می‌رساند علی‌رغم زمان بسیار کوتاه باقی مانده تا ایام اربعین حسینی (ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی‌ای از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است.

لذا با لحاظ فرصت اندک باقی مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰.۶.۲۲ به منظور آمادگی‌های لازم، از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir و به صورت غیرحضوری موقتاً مبادرت به پیش‌ثبت‌نام از آن دسته از متقاضیانی نماید که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و بر اساس شرایط منتشره در رسانه‌ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی صرفاً مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود؛ مضافاً اینکه داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز است.

بدیهی است ثبت‌نام قطعی بر اساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام نماید انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش‌ثبت‌نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص یافته تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هم‌وطنان عزیز مستحضر باشند که استعلام‌های لازم برای اخذ تأیید تزریق دو دوز واکسن کرونا از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود.

اربعین

اربعین حسینی، چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) می باشد که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند.

اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز کشته‌شدن حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا، امام سوم شیعیان اطلاق می‌گردد. اربعین، مطابق نظر شیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه است.

منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied