شمانیوز
شما نیوز

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

خواص تخم شربتی یا تخم ریحان برای سلامتی و درمان بسیار زیاد و عالی است. و در این مقاله به فواید تخم شربتی اشاره می کنیم. اما قبل از اینکه به خواص تخم شربتی ریحان بپردازیم خوب است کمی درباره گیاهی که تخم شربتی از آن به دست می‌آید بدانیم. ریحان شیرین یا اوکیموم باسیلیکوم گیاهی است که تخم شربتی از آن به‌دست می‌آید.

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

خواص تخم شربتی یا تخم ریحان برای سلامتی و درمان بسیار زیاد و عالی است. در این مقاله به فواید تخم شربتی اشاره می کنیم. اما قبل از اینکه به خواص تخم شربتی ریحان بپردازیم خوب است کمی درباره گیاهی که تخم شربتی از آن به دست می آید بدانیم. ریحان شیرین یا اوکیموم باسیلیکوم گیاهی است که تخم شربتی از آن به دست می‌آید.

 

ریحان شیرین گیاهی با برگ های ساده‌ی بیضی شکل است که گل هایی سفید، صورتی یا ارغوانی رنگ می‌دهد. این گیاه بومی کشورهای آسیایی است و انواع مختلفی دارد:

 

    ریحان گنووس : شبیه ریحان شیرین است.

    ریحان بنفش چروک : یکدست بنفش است و طعمی مانند بادیان رومی دارد.

    ریحان تایلندی : عطری شبیه شیرین‌بیان دارد.

    ریحان دارچینی : عطری شبیه دارچین دارد.

    ریحان لیمویی : عطری شبیه لیمو دارد.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

جالب آن است که ریحان شیرین طعمی مانند میخک دارد. ریحان شیرین به طور سنتی به عنوان یک عامل ضد میکروب ، ضد ویروس و دافع حشرات استفاد می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات گوارشی ، گرفتگی عضلات ، میگرن ، تهوع ، فلج ، سرفه ، تب استفاده می شود.

 

گفته می‌شود برای بیماری‌های تنفسی ، قلبی‌عروقی ، خونی و کلیوی مفید است. روغن گرفته شده از آن درمان مارگزیدگی و گزش حشرات است.

 

بیش از ۲۰۰ ترکیب در عطر یا روغن ریحان شیرین شناسایی شده‌اند. این گیاه حاوی ۰.۵ ـ ۱.۵٪‌ روغن ضروری، ۵٪ تانین و بتاسیتوسترول است. علاوه بر روغن معطر ، حاوی فلاونوئید ، تانین ، استروئید ، تریترپن ، پلی‌فنول و مواد دیگری است که به خواص درمانی آن می‌افزایند.

 

تخم شربتی، پس از شکفته شدن و خشک‌ شدن گل‌های آن حاصل می‌شود. آنها بیضی شکل و سیاه و شبیه دانه‌های خشخاش هستند. از دانه‌های چیا بزرگ‌تر هستند و سریع‌تر ورم می‌کنند و ژله ای می شوند.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

خواص تخم شربتی کنترل قند خون و دیابت

 

 تخم شربتی به کنترل قند خون در دیابت کمک می‌کند.

 

دیابت به دلیل عدم کنترل قند خون و کاهش تولید انسولین یا مقاومت به آن ایجاد می‌شود. تخم شربتی به دلیل فیبر رژیمی که دارد می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

 

ژل تشکیل شده توسط تخم شربتی سرعت فعالیت آنزیم‌های گوارشی (در این مورد آنزیم‌های تجزیه/ کننده‌ی کربوهیدرات) را کاهش می‌دهد و منجر به تجزیه‌ی آهسته‌ی کربوهیدرات‌های رژیم غذایی شده و در نتیجه گلوکوز به آهستگی وارد خون می‌شود.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

مطالعه‌ای در Biomed and Pharmacotherapy منتشر شد که خواص ضددیابت بالقوه‌ی تخم شربتی را نشان داد.

 

این مطالعه تاثیر مقادیر کم و زیاد عصاره‌ی تخم شربتی را در حیوانات دیابتی بررسی کرد. نتایج نشان داد تخم شربتی سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

 

هم‌چنین وزن بدن نیز بهبود پیدا کرد. سایر پارامترهای بیوشیمیایی، پارامترهای مرتبط با گلبول‌های قرمز و الکترولیت‌های پلاسما نیز به حالت عادی برگشتند.

 

مطالعات بیش‌تر نشان داد سلول‌های جزایر لانگرهانس که اختلال در عملکرد آنها در دیابت مشهود است، از نظر ساختار سلولی به حالت عادی برگشتند. محققان نتیجه گرفتند تخم شربتی توانایی مبازره با دیابت دارد و می‌تواند برای درمان دیابت نوع ۲ و مشکلات مرتبط با آن استفاده شود.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

خواص تخم شربتی برای لاغری و کاهش وزن

 

تخم شربتی به کنترل اشتها کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد.

 

وقتی تخم شربتی در آب خیسانده می‌شود، طی چند دقیقه متورم می‌شوند و اطرافشان ژل یا لعاب تشکیل می‌شود. این تخم شربتی‌های خیس خورده می‌توانند ۴ برابر حالت عادی آب در خود نگه دارند. مصرف این ژل قبل از وعده‌های غذایی به عنوان یک سرکوب‌کننده‌ی طبیعی اشتها عمل می‌کند و مصرف کالری را کاهش می‌دهد. هم‌چنین سرعت عمل آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و کنترل گلیسمیک را بهبود می‌دهد.

 

این اثر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. البته هیچ مطالعه‌ای تا به حال این موضوع را اثبات نکرده است.

 

مطالعه‌ای منتشر شده در نشریه‌ی بین‌المللی Preventive Medicine در سال ۲۰۱۶ به تاثیر فیبر رژیمی به شکل بارهنگ و تخم شربتی در کاهش وزن در بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی پرداخت.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

بیماران به ۴ گروه تقسیم شدند:

 

    گروه ۱ روزانه ۱۰ گرم تخم شربتی کردند.

    گروه ۲ روزانه ۱۰ گرم بارهنگ مصرف کردند.

    گروه ۳ روزانه مخلوطی از تخم شربتی و بارهنگ (۱۰ گرم) مصرف کردند.

    گروه ۴ گروه کنترل بود.

 

این مطالعه ۱۲ هفته به طول انجامید. نتایج چنین بود: نتایج این مطالعه نشان داد مصرف تخم شربتی، بارهنگ یا مخلوط این دو به مدت ۱۲ هفته تاثیری بر هیچ کدام از معیارهای تن‌سنجی در بیماری کبد چرب الکلی ندارد.

 

اما نتایج تاکید می‌کند که در مقایسه با ویژگی‌های پایه و نتایج پس از درمان، در هر گروه کاهش وزن قابل توجهی مشاهده شد. وزن بدن، BMI و توده‌ی چربی به شکل چشم‌گیری در گروه تخم شربتی کاهش یافت.

 

در گروه بارهنگ، وزن بدن، BMI، توده بدون چربی بدن و توده‌ی بدون چربی نرم کاهش یافت. در گروه مخلوط، کاهش قابل توجه وزن به ویژه در ناحیه‌ی تنه مشاهده شد.

 

با این حال این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشت: بر بیماران نظارت نمی‌شد، و برخی از آنها برای بهبود سلامت کبد داروهایی مصرف می‌کردند که می‌توانست تاثیر تخم شربتی و بارهنگ را خنثی کند.

 

محققان تایلندی مطالعه‌ای انجام دادند که در آن تاثیر تخم شربتی را بر وزن بدن بررسی کردند. گونه‌ای که آنها استفاده کردند اوسیموم کانوم نام داشت.

 

۲۰ فرد چاق به مدت ۱۶ هفته در این مطالعه شرکت کردند. از آنها خواسته شد به مدت ۱۲ هفته و قبل از وعده‌های اصلی دو بار در روز ۲ گرم تخم شربتی خیس خورده در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب مصرف کنند.

 

بر اساس آن که آیا می‌توانستند بیش از ۵۰٪ از دوز پیشنهادی را مصرف کنند یا خیر، به دو گروه دوز بالا و دوز پایین تقسیم شدند.

 

در گروه دوز بالا، کاهش قابل توجه در BMI مشاهده شد اما کاهش چربی دیده نشد. محققان تصور کردند آب بدن کاهش پیدا کرده باشد که توسط آزمایش‌های بعدی اثبات شد.

 

در گروه دوز پایین چربی بدن در هفته ۸ام افزایش پیدا کرد. علیرغم تغییرات مشاهده شده در گروه دوز بالا، در این گروه غیر از عادی شدن قند خون، هیچ فایده‌ی قابل توجهی برای سلامت متابولیک مشاهده نشد.

 

به این ترتیب تخم شربتی می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند و در کاهش وزن مفید باشد.

 

خواص تخم شربتی در کنترل قند خون و کاهش وزن

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    بسیار عالی بود.ممنون

  • ناشناس

    بسیار عالی

  • محمد

    بله مچکر
    مفید بود

  • دا.ودبلوری

    خیلی عالی بود ممنون سپاسگزارم

  • حسن نظیفی

    بسیار عالی بود متشکرم از تهیه و توزیع واضح شما محقق عزیز و انتشار دهندگان محترم