شمانیوز
شما نیوز

چرا ریزش مو داریم؟ + علل و درمان

چندین عامل می توانند ریزش مو ایجاد کنند که مهمترین عامل آنها در هر دو جنس عامل هورمونی است که تحت تاثیر مستقیم عوامل ژنتیکی قرار دارد. ریزش موی آندروژنتیک مشکلی شایع در بین زنان و مردان است.

چرا ریزش مو داریم؟ + علل و درمان

این درست است که مردان نسبت به زنان به طور طبیعی بیشتر دچار ریزش مو می شوند اما زنان نیز با داشتن فاکتورهای منفی و موثر در ریزش مو می توانند موهایشان را به راحتی از دست بدهند. چندین عامل می توانند ریزش مو ایجاد کنند که مهمترین عامل آنها در هر دو جنس عامل هورمونی است که تحت تاثیر مستقیم عوامل ژنتیکی قرار دارد. ریزش موی آندروژنتیک مشکلی شایع در بین زنان و مردان است.

 

علت های ریزش مو

 

این عوامل شامل:

 

    عوامل تغذیه ای

    استرس های فیزیکی و روحی

    بیماری دیابت و بیماری های غدد فوق کلیوی

    بارداری

    مصرف بیش از اندازه ی ویتامین A

    کمبود پروتئین

    داشتن سابقه ی تاسی مردانه در خانواده

    هورمون های زنانه

    کم خونی و فقر آهن

    کم کاری و یا پرکاری غدد بدن

    کمبود ویتامین B

    بستن سفت موها و تحت فشار قرار دادن موها

    افزایش سن

 

دلایل اصلی ریزش مو

 

چرا موهایمان ضعیف می شود؟ شما تقریبا با اکثر عوامل ضعیف کننده ی مو آشنا هستید که شامل:

 

    سشوار و اتو کشیدن موها

    دکلره کردن و رنگ کردن افراطی

    استفاده از برس های خشن, به خصوص برس های گرد و پیچی

    شست و شوی بیش از حد و شامپوهای نامتناسب با جنس موها

    استفاده از رنگ های غیر استاندارد و رنگ کردن بیش از حد موها

 

علل و درمان ریزش مو

 

راههای طبیعی و خانگی برای تقویت موی سر

 

نوبت به بررسی و معرفی روش های تقویت موی سر و راه حلی برای درمان کم پشتی مو رسید که در چند بخش از مواد غذایی و خوراکی تا روش های موضعی طبیعی که با استفاده از نسخه های طب سنتی ارائه شده است.

 

تقویت مو در طب سنتی

 

بهترین مواد غذایی برای تقویت مو

 

تخم مرغ : منبع غنی از پروتئین - زینک - سلنیوم و آهن که توانایی رساندن اکسیژن کافی به موها را فراهم می کند.

ماهی: به خصوص ماهی آبهای آزاد که حاوی ویتامین D و امگا 3 فراوانی هستند.

گردو : این مغز بهترین منبع ویتامین E و بیوتین است که لازمه ی زیبایی پوست و مو است می باشد.

سیب زمینی شیرین : آنتی اکسیدان سرشار سیب زمینی شیرین به کمک موهایتان خواهد آمد.

 

10 دلیل ریزش مو و راه چاره

 

1.فشار جسمی:

 

هر گونه ضربه ی فیزیکی مانند:جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که به محض ترمیم بدن، مو دوباره رشد می کند.

 

علل و درمان ریزش مو

 

2.تاثیرات بارداری در ریزش مو:

 

بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

چه باید کرد؟

اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موها یتان بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.

 

3.ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین آ:

 

با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می تواند محرک ریزش مو باشد.

برای حل این مساله چه باید کرد؟ این امر یک دلیل قابل بازگشت ریزش مو است، و به محض دفع ویتامین آ اضافه، مو به رشد طبیعی بازمی گردد.

 

علل و درمان ریزش مو

 

4.کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو:

 

با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

منابع بسیاری از پروتئین مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی کنید، می توانید انواع حبوبات را جایگزین کنید.

 

5.الگوی طاسی در مردان سبب ریزش مو می شود:

 

حدود 2 نفر از هر 3 مرد، تا سن 60 سالگی تجربه ی ریزش مو دارند، و اکثر اوقات این امر به دلیل الگوی طاسی آنها است. این نوع از ریزش مو که توسط ترکیب ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ایجاد می شود، معمولاً یک الگوی کلاسیک را دنبال می کند ،که مو از ریشه ها ناپدید می شود و باعث ایجاد خط موی M شکل می شود.

چه باید کرد؟ کرم های متداولی مانند مینوکسیدیل و داروهای خوراکی مانند فیناستراید، وجود دارند که می توانند ریزش مو را کاهش داده و حتی باعث رشد دوباره ی مو شوند؛ عمل کاشت مو نیز یک گزینه خوب است.

 

علل و درمان ریزش مو

 

6.تاثیر وراثت در ریزش مو:

 

الگوی ریزش مو در زنان، به نام آندروژنیک آلوپسیا، همان نسخه ی زنانه ی الگوی ریزش مو مردان است ، اگر از خانواده ای هستید که زنان در سن خاصی شروع به از دست دادن مو نمودند، احتمالاً بیشتر در معرض هستید. زنان، برخلاف مردان دچار عقب رفتگی خط مو نمی شوند، در عوض فرقشان بازتر و موها شان به وضوح نازکتر می شود.

چه باید کرد؟

درست مانند مردان، زنان نیز ممکن است از مینوکسیدیل جهت کمک به رشد مو و مراقبت از مو ها؛ بهره ببرند.

 

7.هورمون های زنانه از دلایل ریزش مو:

 

همانطور که تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث ریزش مو شود، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث این امر شوند. تغییرات در تعادل هورمونی که در زمان یائسگی اتفاق می افتد نیز ،ممکن است دارای نتیجه ی یکسان باشد.

چه باید کرد؟

اگر نسخه ی جدید مشکل است، با پزشکتان در مورد انواع دیگر قرص های ضد بارداری صحبت نمایید. متوقف نمودن قرص های ضد بارداری نیز برخی اوقات می تواند باعث ریزش موقتی مو شود.

 

8.فشارهای احساسی از دلایل ریزش مو:

 

فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ،تشدید می کند.

چه باید کرد؟

در چنین شرایطی، ریزش مو به دلیل فشار احساسی، ریزش بالاخره کاهش می یابد ؛ با وجود اینکه دقیقا نمی دانیم که کاهش استرس به موهای تان کمک می کنند یا خیر، اما بد هم نیست.قطعا می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

 

علل و درمان ریزش مو

 

9.کم خونی باعث ریزش مو می شود:

 

تقریبا از هر 10 زن مابین 20 تا 49 سال، یک زن به دلیل کمبود آهن (متداول ترین نوع کم خونی) مبتلا به کم خونی است، که به سادگی یکی از دلایل ریزش مو می باشد ؛ برای اطمینان خاطر از ابتلا به این نوع از کم خونی، باید آزمایش خون انجام دهید.

چه باید کرد؟

یک مکمل آهن ساده می تواند مشکل را برطرف نماید ؛ علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم کم خونی عبارتند از؛ خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها.

 

10.کم کاری تیروئید از دلایل ریزش مو:

 

این غده ی کوچک درون گردن، هورمون هایی ترشح می کند که برای سوخت و ساز، رشد و نمو ضروری است، هنگامی که هورمون کافی تولید نمی کند باعث ریزش مو می شود ؛ پزشک می تواند طی آزمایشاتی دلیل کم کاری این غده را کشف کند.

 

چه باید کرد؟

داروهای مصنوعی تیروئید مشکل را برطرف می کنند ؛ هنگامی که سطح تیروئیدتان به حالت طبیعی بازگشت، ریزش موی تان نیز خود به خود کاهش می یابد.

 

 

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied