شمانیوز
شما نیوز

چرا گل مژه می زنیم؟ + راه های درمان

قاسم فخرایی متخصص و جراح چشم، فوق تخصص سگمان قدامی و گلوکوم درباره گل مژه، اظهار کرد: گل مژه یک عفونت حاد میکروبی است که در غده های چربی زمینه ای چشم با حالت چرکی باعث ایجاد تورم و قرمزی پلک می شود.

چرا گل مژه می زنیم؟ + راه های درمان

قاسم فخرایی متخصص و جراح چشم با اشاره به زمینه ایجاد گل مژه گفت: خوب کار نکردن غدد ترشح کننده چربی پلک و عدم رعایت بهداشت فردی باعث ایجاد گل مژه می شوند. توصیه می شود افراد در هفته چند بار با استفاده از آب گرم و شامپوبچه پلک های خود را شستشو داده و ماساژ دهند تا دهانه غدد چربی پلک باز شده و عفونت ثانویه در چشم ایجاد نشود.

 

گل مژه چگونه درمان می شود؟

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : این جراح چشم با بیان اینکه بیشتر افرادی که زمینه بروز جوش صورت دارند با معضل گل مژه درگیر می شوند، تاکید کرد: بروز جوش باعث شیوع بیشتر گل مژه در افراد می شود. در بیشتر مواقع نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست و گل مژه خود به خود بهبود می یابد، اما در صورت تورم، التهاب و درد شدید می توان از کپسول های آنتی بیوتیک برای کاهش درد و التهاب چشمی ناشی از گل مژه استفاده کرد.

 

باورهای غلط درباره مفید بودن گل مژه برای چشم

فخرایی گفت: گل مژه یک عفونت چرکی است و بر خلاف باور برخی افراد هیچ فایده ای برای سلامت چشم ها ندارد.

این فوق تخصص سگمان قدامی با اشاره به عدم تاثیر لنز آلوده در ایجاد گل مژه، بیان کرد: خطر لنز آلوده به عفونت های میکروبی قرنیه مربوط می شود، البته لنز می تواند به عنوان یک جسم خارجی روی چشم قرار بگیرد و باعث واکنش سطح داخلی پلک شود و آن را متورم، برآمده و نامنظم کند.

فخرایی در پایان با اشاره به اینکه بیشترین عامل در جهت بروز گل مژه عدم رعایت بهداشت فردی است، یادآوری کرد: تماس دست آلوده هم زمینه تجمع میکروب ها در سطح چشم را ایجاد می کند.

گفتنی است، گل مژه ها بسیار دردناک بوده و از علائم بروز آن می توان به آب ریزش چشم و تورم پلک ها اشاره کرد.

به طور معمول گل مژه باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی شود، اما در صورت بزرگ بودن با فشار بر روی قرنیه چشم باعث تاری دید خواهد شد که بهترین گزینه در این شرایط درمان به موقع آن و مراجعه به چشم پزشک است.

 

شایع‌ترین علائم گل مژه عبارتند از:

توده بر روی پلک

افتادگی پلک

تورم پلک

تاری دید

قرمزی و درد

حساسیت به نور

اشک

احساس سوزش

احساس ناراحتی هنگام پلک زدن

احساس وجود جسم خارجی در چشم

 

چه عواملی باعث ایجاد گل مژه می‌شود؟


• استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی تاریخ مصرف گذشته
• پاک نکردن لوازم آرایشی قبل از خوابیدن
• ضد عفونی نکردن لنز قبل از استفاده از آن
• خارج کردن لنز از چشم بدون شستشوی دست‌ها
• تغدیه نامناسب و فقدان خواب کافی
• اگر یکی از اعضای خانواده به گل مژه دچار شود، بقیه افراد بمنظور کاهش انتقال عفونت بهتر است از لباس و حوله مشترک با او استفاده نکنند.

 

درمان گل مژه


اغلب اوقات گل مژه بدون اقدام خاص درمانی، خودبخود بهبود می‌یابد و بهتر است خودتان به تخلیه محتویات گل مژه اقدام نکنید. کمپرس گرم که به آرامی روی چشگ گذاشته شود می‌تواند به بهبود علائم کمک شایانی کند.

استفاده از آب داغ بخصوص اگر برای شخص دیگری از جمله کودکان باشد، باید با احتیاط کامل صورت گیرد.

کمپرس باید حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه تا ۳-۴ بار در روز بر روی چشم گذاشته شود. درصورتی که گل مژه دردناک باشد استفاده از دارو‌های مسکن می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

 

چند نسخه طبیعی و کارآمد برای درمان گل مژه:

 

• کمپرس گرم روی گل مژه چشم


پارچه را درون آب داغ خیس کنید، سپس آن را بچلانید، تاآب‌های اضافی از آن خارج شود. هنگامی که گرمای پارچه قابل تحمل شد، آن را بر روی پلک بسته خود قرار دهید. تا زمانی که پارچه سرد شود و گرمای خود را از دست بدهد، این کار را ۴ یا ۵ بار در روز انجام دهید.

 

• ماساژ با شامپو کودک


چند قطره شامپوی خردسال که چشم را نمی‌سوزاند را روی انگشت خود بمالید و به آرامی پلک‌های خود را ماساژ دهید. انجام مداوم این کار باعث تخلیه عفونت داخل گل مژه خواهد شد.

• درمان با چای کیسه‌ای


چای کیسه‌ای را به مدت یک دقیقه، در آب گرم خیس کنید. بعد چای را روی گل مژه بگذارید، تا زمانی که کیسه سرد شود. اگر گل مژه، درون پلک است، چای کیسه‌ای را روی پلک قرار دهید.

همچنین، میتوانید از چای کیسه‌ای که قبلا مصرف شده، نیز استفاده کنید. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

 

• درمان موثر با سرکه سیب


سرکه سیب با دارا بودن خواص ضد میکروبی به کاهش تورم و از بین بردن عفونت کمک می‌کند. دو قاشق چایخوری سرکه سیبیک فنجان آب داغ و پنبه بردارید. ابتدا سرکه را در آب حل کنید و پنبه را در آن خیس کنید و به مدت یکیا دو دقیقه روی گل مژه قرار دهید.

 

این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

 

• زردچوبه، یک آنتی باکتریال کارآمد
زردچوبه یک ضد عفونی کننده عالی است و اغلب برای درمان عفونت‌های موضعی و داخلی استفاده می‌شود. برای درمان گل مژه مقداری زردچوبه را در آب حل کنید و ۲-۳ بار در روز چشم خود را با آن شستشو دهید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied