شمانیوز
شما نیوز

چه عواملی باعث سردرد های صبحگاهی می شود؟

سردرد های صبحگاهی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است آن را بعد از اینکه در طول شب خواب کمی داشته اید، یا وقتی دچار استرس بودید، تجربه کنید و یا شاید آنها را به صورت منظم داشته باشید. از بین هر 13 نفر، یک نفر، این نوع سردرد ها را تجربه کرده...

چه عواملی باعث سردرد های صبحگاهی می شود؟

سردرد های صبحگاهی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است آن را بعد از اینکه در طول شب خواب کمی داشته اید، یا وقتی دچار استرس بودید، تجربه کنید و یا شاید آنها را به صورت منظم داشته باشید. از بین هر 13 نفر، یک نفر، این نوع سردرد ها را تجربه کرده است که شاید نتیجه یک نوع تغییر در فیزیولوژیک بدن وی باشد. در ساعت های اولیه روز، ممکن است سطح درد در بدن کاهش یابد، به علاوه ممکن است بدن در طول این زمان آدرنالین بیشتری که عامل سردرد های میگرنی است، تولید کند.

عدم خواب با کیفیت یا اختلالات خواب نیز می تواند باعث ایجاد سردرد های صبحگاهی شود. افرادی که اختلالات خواب دارند، نسبت به سایر افراد، 2 تا 8 برابر بیشتر احتمال دارد که به این نوع سردرد ها دچار شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد آنها بیشتر بدانیم.

 

میگرن ها و سردرد های صبحگاهی

میگرن ممکن است دلیل سردرد های شما در هنگام صبح باشد. میگرن یکی از انواع بسیار رایج سردرد ها ست و بیش از 29.5 میلیون نفر از آمریکایی ها به آن مبتلا هستند. این نوع از سردرد ها می توانند بر توانایی عملکردیمان تاثیر گذاشته و معمولا نتیجه شان سردرد های ضربان دار خواهد بود. نیمی از این سردرد ها در ساعات میان 4 تا 9 صبح اتفاق می افتد و 30 تا 50 درصد از این میگرن ها، خواب را مختل می کند.

 

انواع مختلف سردرد چیست؟

سردرد می تواند باعث کسلی یا درد های ضربان دار شود. ممکن است این سردرد ها را به صورت مختصر برای یک ساعت یا کمتر تجربه کنید و یا برای یک دوره طولانی تر و تا چند روز با شما همراه باشد. انواع سردرد هایی که گاهی اوقات با سردرد های صبحگاهی مرتبط هستند، شامل میگرن، سردرد های خوشه ای، سردرد هیپنیک (hypnic)، سردرد های تنشی، سردرد همیکرانیا (paraoxysmal hemicranias) و استفاده بیش از حد از دارو های سردرد می گردد.

 

مرض بی خوابی و سردرد های صبحگاهی

مرض بی خوابی بر الگو های خواب تاثیر گذاشته و باعث محرومیت از خواب می شود و یکی از دلایل شایع سردرد های صبحگاهی است مرض بی خوابی می تواند به شیوه های ذیل باعث شود که ما به اندازه کافی نخوابیم:

وقتی که سعی می کنید بخوابید، شما را بیدار نگه می دارد ، در طول خواب به دفعات شما را بیدار می کند

 

باعث خواب های نا آرام می شود

فقدان خوابی که به جهت مرض بی خوابی پیش بیاید، می تواند همچنین باعث سردرد های میگرنی نیز بشود. مرض بی خوابی را می توان به راه های مختلفی درمان کرد، بنابراین باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شاید از شما سوالاتی بپرسد تا بتواند الگوی خواب شما را دنبال کرده و به تشخیص این شرایط کمک کند

 

 

درمان مرض بی خوابی می تو.اند شامل مصرف دارو، درمان گرفتن یا ترکیبی از دارو و درمان باشد. بهبود یا تخفیف بیماری بی خوابی باید منجر به خواب بیشتر شود که در این صورت سردرد های صبحگاهی را نیز درمان می کند.

 

عوامل سردرد های صبحگاهی

 افسردگی یا اضطراب

در یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکان آمریکایی منتشر گردید، نشان داده شد که قابل توجه ترین فاکتور برای سردرد های صبحگاهی مزمن، اضطراب و افسردگی است. وضعیت سلامت روانی نیز می تواند به بی خوابی ختم شود که در این صورت نیز می تواند ریسک سردرد های صبحگاهی را افزایش دهد. اگر شک دارید که دچار چنین مشکلاتی شده اید، با پزشک خود صحبت کنید. اغلب مواقع این شرایط را می تواند با استفاده از صحبت درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو آنها، درمان کرد. مدیریت این موارد ممکن است به شما کمک کند تا بروز این دست سردرد ها را کاهش دهید.

 

خر و پف یا آپنه خواب

خواب منقطع ناشی از خر و پف یا آپنه خواب ممکن است منبع سردرد های صبحگاهی تان باشد. خر و پف می تواند خود یک مشکل بوده و یا علائم آپنه خواب باشد. آپنه خواب باعث می شود نفس شما در زمان هایی از شب متوقف گردد. معمولا، سردرد های مرتبط با آپنه خواب کم تر از 30 دقیقه طول می کشند. اگر آپنه خواب دارید، می توانید آن را با استفاده از تجهیزات خاصی مانند دستگاه فشار مثبت تنفسی درمان کنید.

 

 

فشار دادن دندان ها بر روی یکدیگر

ساییدن دندان ها بر یکدیگر با نام بروکسیم نیز شناخته می شود و می تواند در طول شب و به عنوان یک اختلال خواب رخ دهد که در این صورت به عنوان بروکسیم خواب معرفی می گردد. زمانی که در طول خواب دندان قروچه کنید، می تواند باعث شود که صبح سردرد بگیرید. این سردرد ها معمولا خسته کننده اند. بروکسیم همچنین با سایر مشکلات خواب مانند آپنه خواب، مرتبط است و می تواند باعث آسیب به دندان ها و درد فک شود. درمان بروکسیم ممکن است شامل محافظ دهان، تکنیک های کاهش استرس یا تغییرات رفتاری، باشد.

 

منبع : گردشبان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied