شمانیوز
شما نیوز

طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

رشد دسته جمعی متغیرهای بازار آتی زیره و زعفران در بورس کالا

در جریان معاملات هفته گذشته بازار مشتقه بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۲۸۵ هزار و ۵۸۹ قرارداد آتی زعفران و زیره سبز را به ارزشی بیش از ۴۷۱۰ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال منعقد کردند که این آمار به ترتیب از نظر حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیش از آن با رشد ۳۷ و ۴۴ درصدی همراه بود.

رشد دسته جمعی متغیرهای بازار آتی زیره و زعفران در بورس کالا

به گزارش شمانیوز به نقل از کالاخبر؛ طی معاملات هفته قبل معامله گران ۲۲۴ هزار و ۹۲۱ قرارداد آتی را در ۵ سررسید و بر پایه زعفران نگین و رشته ای درجه یک منعقد کردند که ارزش انعقاد این تعداد قرارداد رقمی حدود ۲۴۶۵ میلیارد و ۷۷۵ میلیون ریال به ثبت رسید.

 

در میان این سررسیدهای معاملاتی، قرارداد نگین تحویل شهریور ماه ۹۸ بیشترین سهم را در حجم و ارزش معاملات هفتگی به خود اختصاص داد. بطوریکه بیش از ۲۰۹۹ میلیارد و ۹۰۹ میلیون ریال از ارزش کل معاملات هفتگی به مدد معاملات همین نماد رقم خورد.

 

همچنین، در سررسید آبان ماه قرارداد آتی زعفران نگین تعداد ۵۹۳۵ قرارداد به ارزشی بیش از ۵۶۲ میلیارد ریال و در سررسید مردادماه تعداد ۵۴۴۶ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزشی بیش از ۳۳۲ میلیارد ریال منعقد شد.

 

در نمادهای معاملاتی زعفران رشته ای نیز معامله گران برای سه دوره تحویل مرداد، شهریور و مهر ماه ۱۳۹۸، در مجموع تعداد ۳۶۱۸ قرارداد را به ارزشی حدود ۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال منعقد کردند.

 

در جریان معاملات هفته قبل، دو نماد معاملاتی زیره سبز نیز مورد استقبال معامله گران قرار گرفت؛ بطوریکه برای سررسید شهریورماه ۱۶ هزار و ۹۷۴ قرارداد به ارزشی حدود ۱۶۸۲ میلیارد و ۱۸۸ میلیون ریال منعقد شد و سررسید آبان ماه نیز شاهد انعقاد ۵۹۳۵ قرارداد به ارزشی نزدیک به ۵۶۲ میلیارد و ۹۱۵ میلیون ریال بود. به این ترتیب، سررسید معاملاتی شهریورماه قرارداد آتی زیره سبز با ثبت این حجم و ارزش معاملاتی، در کل بازار مشتقه جایگاه دوم را از نظر حجم و ارزش معاملات هفتگی به خود  اختصاص داد.

 

در پایان گفتنی است، اتفاق جدید معاملات این هفته، گشایش نماد معاملاتی قرارداد آتی زعفران رشته ای برای سررسید مهر ماه بود که معامله گران با ۷۲۶ قرارداد منعقده از این نماد تازه وارد بازار مشتقه استقبال کردند. اما نکته مهم تر، رشد حجم و ارزش معاملات بود که به صورت یکپارچه در تمامی سررسیدهای فعال در بازار مشتقه به ثبت رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied