شمانیوز
شما نیوز

5 اقدام ویژه دیگر گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای ارائه تسهیلات و روان‌سازی مراحل ترخیص کالاهای اساسی، پنج تصمیم تازه اتخاذ کرد که بر مبنای آن کالاهای اساسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص خواهد شد.

5 اقدام ویژه دیگر گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی گمرک ایران طی بخشنامه‌ای، اقدامات جدید گمرک را در 5 بند به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است:

 

ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری از گمرک، با عنایت به لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب‌تر در این خصوص، به موجب این بخشنامه تأکید می‌گردد در هنگام اظهار کالاهای اساسی و ضروری به گمرکات کشور، با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه، ترتیبی اتخاذ گردد تا:

 

1- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با "حمل یکسره" کالای موضوع اظهارنامه موافقت شود. بدیهی است اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مربوط به اظهارنامه به صورت سیستمی قبل از خروج کالا الزامی است.

 

2- نظارت و همکاری لازم صورت پذیرد تا دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای قانونی ازجمله استاندارد، جهاد کشاورزی، بهداشت و... نسبت به نمونه‌برداری از کالاهای موضوع اظهارنامه در روی کشتی حامل کالا، قبل از تخلیه و یا هنگام تخلیه کالا اقدام نمایند.

 

3- در صورت قرارگیری اظهارنامه این اقلام در مسیرهای زرد و قرمز اظهارنامه به صورت تصادفی، کارشناسان و متصدیان رسیدگی‌کننده، نسبت به بررسی و انجام تشریفات گمرکی این اظهارنامه‌ها با رعایت قوانین مقررات مربوطه، در حداقل زمان ممکن و به صورت خارج از نوبت اقدام نمایند.

 

4- در صورت انقضای مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش این کالاها، نسبت به پذیرش مجوزهای ثبت سفارش ارائه شده بدون تمدید مهلت مذکور با رعایت سایر مقررات مربوطه اقدام شود.

 

5- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با خروج شبانه‌روزی این اقلام حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری با رعایت سایر مقررات موافقت گردد.

 

مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام اجرایی گمرکات بوده و ناظرین محترم به طریق مقتضی نظارت درخصوص موارد ممنوعه داشته باشند و در صورت وجود هر نوع مشکلی که منجر به ایستایی احتمالی در این خصوص می‌گردد هماهنگی لازم با دفاتر ستادی مرتبط در گمرک ایران یا اینجانب به عمل آورند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied