شمانیوز
شما نیوز

رکورد تولید PET در صنعت پتروشیمی شکست

با گذشت حدود ۷۵ روز از اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران، رکورد تولید محصول پرطرفدار و استراتژیک PET در صنایع پتروشیمی کشور شکسته شد.

رکورد تولید PET در صنعت پتروشیمی شکست

به گزارش شمانیوز به نقل از فکر اقتصادی، این رکورد تولید درحالی در تاریخ راه‌اندازی پتروشیمی شهیدتندگویان شکسته شده که عمر مدیریت جدید این غول تولید PET ایران به ۲۰۰ هم نمی‌رسد و در این مدت با اعمال تغییرات جدید فنی در خطوط تولید گریدهای مختلف PET بطری و نساجی در پتروشیمی تندگویان از یک طرف و تامین کامل خوراک «پارازایلین» از سوی پتروشیمی نوری، از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط تولید محصولات PET این مجتمع پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

 

همزمان با ثبت رکورد جدید تولید PET به دنبال اعمال تغییرات جدید در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار بورس و آزاد، فروکش کردن تقاضای کاذب در بازارها در شرایط فعلی تراز تولید و مصرف PET در اوج افزایش تقاضای تابستانی مثبت شده و عملا یک آرامش کامل قیمتی و روانی در بازار PET به ویژه گرید بطری حکمفرما است.

 

از سوی دیگر آمارهای رسمی بورس هم نشان می‌دهد که از مجموع عرضه هفتگی ۵۰۰۰ تن PET حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد این عرضه فروخته شده و مابقی به دلیل نبود مشتری به حجم تولید انباشته پتروشیمی تندگویان افزوده می‌شود.

 

هم اکنون موجودی انباشته محصولات PET نساجی و بطری پتروشیمی شهید تندگویان به بالغ بر ۶۵ هزار تن رسیده و همزمان با افزایش موجودی انبارها و فروکش کردن تقاضای تابستانی، برنامه ریزی برای ازسرگیری صادرات PET بطری آغاز شده است. در این راستا، دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی با رصد وضعیت عرضه و تقاضا در بازار PET مجوزی برای صادرات تک محموله PET صادر کرده که در صورت صادرات پس از حدود شانزده ماه صادرات این محصول پلیمری ایران آغاز خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied