شمانیوز
شما نیوز

نام نویسی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهامدار در سامانه سجام/ ثبت نام سجام با آپ آسان شد

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تشریح اهداف ورود سامانه سجام به اپلیکیشن آپ از ثبت نام ۱.۴ میلیون سهامدار در این سامانه خبر داد.

نام نویسی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهامدار در سامانه سجام/ ثبت نام سجام با آپ آسان شد

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی سمات، نشست مطبوعاتی حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذرای مرکزی و حامد منصوری مدیرعامل آسان پرداخت درخصوص افزوده شدن سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به اپلیکیشن آپ جهت تسهیل ثبت نام کاربران در این سامانه و پیوستن به باشگاه مشتریان بازار سرمایه برگزارشد.

 

اهداف اصلی آپ از ورود به سجام

 

منصوری در ابتدای این جلسه با اشاره به پیش قدم بودن آپ در پرداخت های قوه قضاییه، دفاتر ثبت، تشخیص شناسایی کالای جمع آوری و در اختیار قرار گرفتن سایر سرویس های عمومی گفت: هدف از ورود به سجام، تسهیل احراز هویت برای مردم بود. با توجه به اینکه اپلیکیشن آپ توسط بیش از 40 میلیون نفر دانلود شده و سرویس هایی که پشت آن وجود دارد بویژه سرویس شاهکار بررسی کدملی با شماره گوشی همراه، احراز هویت افراد از این طریق به راحتی صورت می گیرد.

 

وی درباره دنبال کردن هدف دیگر این اقدام افزود: بزرگتر شدن دامنه بازار یکی دیگر از این اهداف است که با توجه به سهم فعالیت 4 تا 5 درصدی قشر کوچکی از مردم در بازار سرمایه در نظر دارین این سهم را افزایش داده و به 20 درصد برسانیم تا بتوانیم کمکی برای رشد بنگاه های اقتصادی باشیم.

 

برنامه آپ برای 5 سال آینده

 

منصوری رقابت سالم تر و شفاف تر در بازار سهام را هدف دیگر افزودن سجام به اپلیکیشن آپ برشمرد و گفت: با توجه به پیشرفت فناوری آینده ای که می توان برای 5 سال آتی این شرکت پیش بینی کرد به حذف دستگاه های پوز و انجام دریافت ها و پرداخت ها بر بستر موبایل و شبکه های اجتماعی برمی گردد.یکی از محصولاتی که طی دو سال گذشته در آپ راه اندازی شد QRPOS بود که از طریق این محصول هدف اتصال بیش از 40 میلیون کاربر فعال به دستگاه پوز در دستور کار قرار دارد.

 

تعریف خدمات جدید شرکت ها با زیرساخت های بازار سرمایه

 

فهیمی نیز با اشاره به هدف گذاری هایی که برای آینده ایران و تغییر سبک و ذائقه مردم صورت گرفته، گفت: وقتی سامانه سجام را به عنوان اولین سامانه شناسایی مشتری الکترونیکی راه اندازی و در بازار سرمایه عملیاتی کردیم در روزهای اول فرد 106 ساله ای از شیراز برای احراز هویت مراجعه کرد یا گزارش هایی از مناطق دورافتاده برای سجام دریافت کردیم که بر این اساس به وضوح شاهد بودیم ورود بازار سرمایه به عرضه های مختلف اقتصادی معجزه شفافیت را به همراه می آورد تا بهترین خدمات در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه شرکت های فین تکی و استارت آپی می توانند با استفاده از زیرساخت های بازار سرمایه استفاده و خدمات جدیدی را برای مردم تعریف کنند، افزود: یکی از راه های بقای گسترش این گونه شرکت ها در بازار سهام، ارائه خدماتی متناسب به سرمایه گذر ایرانی و فعالان بازار است.البته دولت هم می تواند بر روی چنین بازاری حساب کند و اوراق منتشر کند.

 

ثبت نام 1.4 میلیون نفر در سجام

 

مدیرعامل سمات گفت : بورس توانسته اعتماد عمومی را جلب کند که با ملاحظه این وضعیت خود را ملزم می دانیم بهترین خدمات را برای جامعه فراهم کنیم. در این راستا ایجاد درگاه ثبت نام سجام اولین گام ارائه خدمت بود که از این طریق تاکنون 1.4 میلیون نفر اقدام به ثبت نام در این سامانه کرده اند.

 

فهیمی در خصوص مهیا شدن زیرساخت ها برای واگذاری سهام عدالت نیز گفت: در حوزه قبل از معاملات و رجیستری سهام و بعد از معامله که مربوط به تسویه معاملات و پرداخت وجوه ناشی از معاملات و ارائه خدمات شرکتی است، زیرساخت ها برای سهام عدالت فراهم شده اما نزدیک به 4 سال از ارائه این لایحه از دولت به مجلس می گذرد و هنوز تاکنون در این خصوص تصمیم گیری نشده است.

 

تغییر زیرساخت ها در صورت تغییر لایحه سهام عدالت

 

وی با بیان اینکه باید منتظر خروجی مجلس راجع به تصمیم گیری لایحه سهام عدالت بمانیم، گفت: فراهم کردن زیرساخت ها هزینه بر است، لایحه پیشنهادی دولت بر اساس شکل گیری صندوق های با درآمد ثابت به مجلس ارائه شده که اگر مجلس لایحه را به این صورت تصویب کند، کار سپرده گذاری راحت تر خواهد بود.اما اگر این ایده در کمیسیون ها یا صحن علنی تغییر پیدا کند،نیازمند تغییر در زیرساخت ها هستیم که بر اساس اعلام نهایی قابلیت تغییر دارد.

 

امکان احراز هویت در بانک ها و بررسی آن در آپ

 

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی درباره امکان احراز هویت افراد در سجام از طریق اپلیکیشن آپ گفت: سامانه سجام درگاه ورودی بازار سرمایه است تا از پرکردن 3 تا 10 صفحه کاغذی بی نیاز شوید ضمن اینکه ارائه کپی مدارک هم در شرایط ثبت نام حذف شده است.اما تسهیل در ارائه خدمات به نگرانی حک شدن اطلاعات و سوءاستفاده دامن می زند که در این راستا و در جهت راستی آزمایی اطلاعات باید احراز هویت در پیشخوان های دولت انجام شود.

 

فهیمی از فراهم شدن امکان احراز هویت مردم در یکی از بانک های بزرگ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افراد باید با همراه داشتن مدارک اصلی هویتی و گوشی همراه مراجعه کنند تا اطلاعات آنها احراز شود اما هر مکانی که بتواند این امکانات را فراهم کند، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

گفتی است، سرویس ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) برای اولین بار در اپلیکیشن آپ ارائه شده است.

 

از این پس کاربران اپلیکیشن آپ می توانند به راحتی ضمن استعلام وضعیت سجامی شدن خود نسبت به ثبت ‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) اقدام و به باشگاه مشتریان بازار سرمایه بپیوندند.

 

سجام به عنوان زیرساخت پروفایلینگ یکپارچه و فراگیر فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی مطرح بوده و اپلیکیشن آپ با توجه به گستره کاربران و شبکه فراگیر خود با راه اندازی این خدمت جدید، گامی نوین در ارائه خدمات بازار سرمایه به مشتریان خود برداشته است.

 

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.

 

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی،  شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied