شمانیوز
شما نیوز

بورس؛

چطور سرمایه گذاری مطمئنی در بورس داشته باشیم؟

برای اینکه در بورس سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشیم نیاز است که به چند نکته توجه داشته باشیم.

چطور سرمایه گذاری مطمئنی در بورس داشته باشیم؟

به گزارش شما نیوز: برای سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای نیاز است که به شرایط کلی کشور و بازار مورد نظر، توجه کنیم، بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه در بورس سرمایه‌گذاری امن‌تری داشته باشیم در درجه اول بهتر است، چشم‌انداز و وضعیت اقتصادی کشور را بررسی کنیم. درحال‌حاضر، دستیابی به برجام اهمیت بالایی دارد از طرف دیگر به دلیل دورنمای برجام و شرایط موجود قیمت دلار در حال افزایش است. افزایش قیمت ارز به معنی افزایش تورم در کشور خواهد بود. در وضعیت تورمی بورس نیز معمولا با رشد قیمت سهام همراه می‌شود و این خود دلیلی برای ایجاد انگیزه برای حضور در این بازار است.
در مرحله دوم نیاز است به بررسی صنایع مختلف بپردازیم. به طور مثال در زمانی که قیمت دلار در حال افزایش است صنایعی که صادرات محور هستند و درآمد دلاری کسب می‌کنند جذابتر هستند. اتفاقات بنیادی و یا سیاستگذاری‌های جدیدی که در مورد صنایع مختلف در حال وقوع است نیز اهمیت بالایی دارد، مانند حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از صنایع دارویی. در این زمان این صنایع مجبور خواهند بود با نرخ‌های جدید به واردات و یا تولید بپردازند، که این موضوع بر قیمت تمام شده و حاشیه سود آنها اثر‌گذار خواهد بود و در نتیجه ارزندگی آنها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در مرحله سوم، بعد از انتخاب صنعت، موضوع مهم انتخاب نماد معاملاتی بورس است. این فاکتور مهم‌ترین قسمت فعالیت در بازار سهام است. برای انتخاب سهم نیز باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. نخستین موضوع شرایط بنیادی آن شرکت است و اینکه شرایط اقتصادی چه تاثیری بر عملکرد شرکت فوق خواهد داشت. با بررسی صورت‌های مالی به این مهم دست می‌یابیم که آیا شرکت فوق سودآور است یا خیر. افزایش میزان تولید و سود نسبت به سال گذشته، چگونگی تقسیم سود، طرح توسعه، P/E فوروارد، جایگاه نماد در آن صنعت و... از عمده‌ترین مواردی هستند که در انتخاب نماد باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین در این مرحله باید قیمت سهم از لحاظ بنیادی و قیمتی که در حال معامله است را مورد سنجش قرار داد.
در قدم بعدی و مرحله چهارم وضعیت سهم مورد نظر را بر روی تابلو معاملات بررسی می‌کنیم. سهامدارهای عمده بورس، میزان سهام شناور، نقدشوندگی و درجه بعدی حمایت سهامدارن بزرگ در ریزش‌ها از موارد مهمی است که باید مد نظر قرار داد.
و در مرحله آخر به تحلیل تکنیکال نماد می‌پردازیم که نقطه ورود و خروج مناسب را بر این اساس بیابیم. در صورتی که سهمی تمامی موارد ذکر شده را داشته باشد اما درصد بالای رشد را تجربه کرده باشد یقینا ادامه این رشد با احتمال کمتری همراه خواهد بود. در تحلیل تکنیکال، بحث میزان ریسک به سود اهمیت بالایی دارد و زمانی باید به خرید سهم پرداخت که ریسک کاهش قیمت آن از میزان سوددهی احتمالی سطح پایین‌تری باشد.
تمامی موارد اشاره شده ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش می‌دهد و سبب انتخابی آگاهانه خواهد شد که از حرکت‌های احساسی و هیجانی و غلبه ترس یا فومو بر سرمایه‌گذارن جلوگیری خواهد کرد. لازم به ذکر است حتی در شرایط بیان شده نیز این بازار با ریسک‌های زیادی همراه خواهد بود و هرگز با قطعیت نمی‌توان آینده یک نماد را پیش‌بینی کرد. به دلیل تغییرات شرایط عمومی و اقتصادی کشور، اتفاقات پیش‌بینی نشده و مسائلی از این دست همواره درصدی خطا و ریسک در این بازار وجود خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied