شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بیان کرد:

معاملات الگوریتمی، دروازه ورود هوش مصنوعی به بازار سرمایه

امروز هفتم بهمن ماه، دومین روز حضوری رقابت معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با حضور مدیران و فعالان بورسی کشور در ساختمان قدیمی شرکت بورس تهران (تالار حافظ) برگزار شد.

معاملات الگوریتمی، دروازه ورود هوش مصنوعی به بازار سرمایه

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در خصوص اهداف برگزاری این مسابقات در جمع خبرنگاران گفت: معاملات الگوریتمی دروازه ورود هوش مصنوعی به معاملات بازار سرمایه است و با این روش  استراتژی‌ های مالی از طریق برنامه‌ های رایانه‌ای و نرم افزار عملیاتی می شود؛ درواقع این نرم افزارها هستند که کار خرید و فروش اوراق بهادار را انجام می‌دهند.

یاسر فلاح اضافه کرد: به زبانی ساده، ثبت سفارش خرید یا فروش اوراق بهادار و سهام که تا کنون توسط عمل مکانیکی توسط افراد انجام می شد اکنون از طریق الگوریتم ها و رایانه با سرعت و دقت بالاتری ثبت می شود؛ به نحوی که در هر ثانیه شاهد ثبت حداقل سه سفارش در سامانه معاملات خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ادامه داد: علاوه بر افزایش سرعت و دقت، معاملات الگوریتمی خطی بر پایان پدیده صف‌نشینی است؛ همچنین با توسعه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه میزان تخلفات بازارهای مالی به سمت صفر میل می کند و به این ترتیب بازار، «تحلیل محور» می شود.

رییس کمیته برگزاری دومین رقابت معاملات الگوریتمی ضمن اشاره به اینکه در داد و ستد های الگوریتمی استراتژیست‌های مالی، استراتژی‌های مالی خرید و فروش را می نویسند و سپس رایانه‌ها اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند، گفت: این روش به عنوان ابزار اتوماتیک خلق ثروت در بازار سرمایه، نقش شایعات را کمرنگ می کند و سدی در مقابل اغوای قیمتی است. در معاملات الگوریتمی، دانش مالی و فناوری اطلاعات ترکیب می‌شود و الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به کمک معامله‌گران می‌آیند تا بتوانند بازدهی بهتری در بازار سرمایه کسب کنند.

یاسر فلاح افزود: به رغم فراهم شدن بسترهای لازم این نوع معاملات در بازار سرمایه کشور ما همچنان با استانداردهای بین المللی فاصله داریم و بر همین اساس سال گذشته اولین رقابت معاملات الگوریتمی برگزار شد و اکنون نیز شاهد برگزاری دومین دوره از رقابت های معاملات الگوریتمی هستیم.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: از طریق مسابقه معاملات الگوریتمی افراد متخصص که به علوم مالی و علوم رایانه آگاهی دارند شناسایی می شوند تا به خانواده بازار سرمایه بپیوندند.

یاسر فلاح  ضمن اشاره به اینکه در این رقابت ۲۷ تیم حضور دارند و این مسابقات در سه بخش  معامله در سهام، معامله در اوراق بهادار با درآمد ثابت و «چالش حل مساله» در حال برگزاری است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به هر تیم ۳۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده  و تیم های حاضر طی ۶ هفته از طریق الگوریتم‌ها در بازار سرمایه به شکل کاملا واقعی داد و ستد می کنند.

رییس کمیته برگزاری دومین رقابت معاملات الگوریتمی خاطر نشان شد: تیم اول، دوم و سوم در مسابقه معامله سهام به ترتیب  ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان اعتبارِ خرید سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می کنند. در حوزه اوراق بهادار با درآمد ثابت این رقم برای تیم ها به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان است؛ همچنین در حوزه «چالش حل مساله» که با طراحی هفتگی پرسش انجام می شود، تیم‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۱۰، ۷ و ۵ میلیون تومان اعتبار خرید سهام از سوی سازمان بورس دریافت می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied