شمانیوز
شما نیوز

داروی اورسودیول چیست ؟ + نحوه مصرف

داروی اورسودیول، یک نوع اسید صفراوی که حجم تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می‌دهد. اورسودیول برای درمان سیروز اولیه صفراوی به بیمار تجویز می‌شود.

 داروی اورسودیول چیست ؟ + نحوه مصرف

اورسودیول برای حل کردن نوع خاصی از سنگ های صفرا استفاده می شود تا از تشکیل سنگ های صفرا در بیمارانی که به شدت وزن کم میکنند جلوگیری کند و بیماری های خاص کبدی (مانند سیروز اولیه صفراوی) را درمان کند.

اورسودیول یک اسید صفراوی است.

سنگ صفرا سبب ایجاد مسائلی نظیر درد، یرقان، التهاب پانکراس و التهاب صفرا می گردد.

این مشکل زمانی ایجاد می گردد که صفرا تبدیل به سنگ می شود.

سنگ صفرا حاوی ترکیبات کلسترولی است که به صورت جامد و سخت درآمده است.

این سنگ ها حاوی پیگمان ها و رسوبات کلسیمی می باشد.

این سنگ ها می تواند مجرای صفراوی را مسدود کرده و سبب ایجاد درد شود.

جراحی روش معمول درمان سنگ صفرا می باشد؛ اما برای سنگ های کوچک که عمدتاً از کلسترول تشکیل شده اند داروی اورسودیول می تواند مؤثر باشد.

اورسودیول اسید صفراوی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود.

اورسودیول میزان کلسترول منتشر شده توسط کبد را کاهش داده و از طرفی کلسترول موجود در صفرا را کم می کند.

به این ترتیب از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و می تواند سنگ های ریز را از بین ببرد.

 

تصویر

 

اشکال دارویی اورسودیول

قرص – کپسول Tab/Cap: 250mg, 300mg

 

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر فرد مصرف کننده به این دارو آلرژی داشته باشد و یا اگر فرد دچار اختلال انسداد در مجاری کبدی و یا صفراوی است به علت ایجاد مشکلات متعاقب مصرف، نباید از این دارو استفاده کند.

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید، مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

  • اگر فرد سرفه های خونی می کند یا

  • و یا اگر وزن فرد مصرف این دارو به خصوص در ناحیه میانی بدن و صورت، با شتاب زیادی در حال زیاد شدن است.

FDA این دارو را از نظر عوارض در بارداری در گروه B قرار داده است. مشخص نیست که این دارو به یک جنین آسیب برساند یا نه . اگر باردار یا در حین درمان، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید و بدون اطلاع پزشک آن دارو را مصرف نکنید.

معلوم نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. لذا توصیه می شود که برای مصرف این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید و بدون اطلاع ایشان این دارو را مصرف نکنید.

 

روش مصرف داروی اورسودیول

داروی اورسودیول را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. فرم قرص این دارو را همراه با غذا میل نمائید. برای مصرف دوز مناسبی از این دارو گاهی ممکن است به صف یک عدد از قرص از آن نیاز باشد. از این رو این امکان به وجود آمده که این قرص به راحتی نصف شود. فرم شکسته این قرص را به همراه یک لیوان پر از آب مصرف نمایید. مزه قرص شکسته ممکن است تلخ باشد. برای حصول بیشترین منفعت ناشی از مصرف این دارو لازم است که به طور منظم از این اورسودیول استفاده کنید. قبل از تمام شدن این دارو، نسبت به جایگزین کردن آن اقدام کنید. ممکن است نیاز باشد که برای درمان سنگهای صفراوی، ممکن است مجبور شوید که برای چندین ماه این دارو را مصرف کنید. اگر علائم شما بهبود نیافت، تا زمانی که پزشک متخصص تشخیص دهد، از این دارو استفاده کنید. ممکن است تمام سنگ های صفراوی توسط این دارو درمان نشده و یا پس از ۵ سال بعد از مصرف این دارو دوباره تشکیل داده شود. از این لازم است که در مورد خطرات ناشی از مصرف این دارو با پزشک معالج خود صحبت کنید. سونو گرافی و بررسی منظم عملکرد کبد حتی تا ۶ ماه پس از مصرف این دارو می تواند در تعیین کارایی و اثربخشی این دارو نقش به سزایی داشته باشد. داروی اورسودیول را می توان در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کرد و فرم شکسته ان را در صورت نگهداری در دمای اتاق تا ۲۸ بعد از باز کردن مصرف کرد.

 

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است و یا بیش از چهار ساعت از زمان مصرف این دارو گذشته است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

 

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

 

منبع : ساعدنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied