شمانیوز
شما نیوز

خواص فوق العاده ماهی قزل آلا که از آن بی خبرید!

آیا فواید ماهی قزل آلا را می دانید؟ ماهی قزل آلا دارای پروتئین بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. انواع مختلف ماهی قزل آلا در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می شود.

خواص فوق العاده ماهی قزل آلا که از آن بی خبرید!

آیا فواید ماهی قزل آلا را می دانید؟ ماهی قزل آلا دارای پروتئین بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. انواع مختلف ماهی قزل آلا در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می شود و در بیشتر نقاط جهان مصرف می شود. ماهی قزل آلا یک گزینه عالی و سالم برای یک وعده غذایی به شمار می رود.

 

فواید ماهی قزل آلا

حاوی آنتی اکسیدان آستاکسانتین می باشد:

آستاکسانتین ماده ای است که بر سلامتی بسیار تاثیر گذار می باشد. به عنوان عضوی از خانواده آنتی اکسیدان ها، آستاکسانتین به ماهی رنگ قرمز می بخشد. آستاکسانتین با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک تحقیق نشان داد که مصرف 3.6 میلی گرم از آستاکسانتین برای کاهش کلسترول بد خون کافی است، در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش خواهد داد. افزون بر این، آستاکسانتین با امگا 3 ماهی قزل آلا همکاری خواهند کرد و به عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی کمک خواهند کرد و از التهاب آن ها را حفظ خواهند کرد.

در تحقیقی 44 نفر را که در اثر نور خورشید پوست شان دچار آسیب شده بود برای آن ها به مدت 12 هفته ترکیبی از  2 میلی گرم آستاکسانتین و 3 گرم کلاژن تجویز کردند، در انتها مشاهده کردند انعطاف پذیری و آبرسانی پوست آن ها بهبود یافته است. ماهی قزل آلا حاوی 0.4 تا 3.8 میلی گرم آستاکسانتین در هر 3.5 اونس می باشد.

 

مصرف ماهی قزل آلا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد:

مصرف ماهی قزل آلا به صورت منظم، فرد را در برابر بیماری های قلبی حفظ می کند. این امر به دلیل، توانایی آن در تامین مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 می باشد. برخی از افراد دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 6 در خون خود می باشند  که این اتفاق مرتبط با امگا 3 می باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که در صورتی که تعادل این دو اسید چرب به هم بخورد، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی افزایش خواهد یافت.

در تحقیقی مردان و زنان سالمی را تحت نظر قرار دادند که در هر هفته دو روز از ماهی قزل آلای پرورشی استفاده می کردند. در انتها مشاهده کردند که سطح امگا 3 خون آن 8 تا 9 درصد افزایش یافت و در عوض سطح امگا 6 آن ها نیز کاهش پیدا کرد. البته مصرف ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب میزان تری گلیسیرید را کاهش می دهند و سطح امگا 3 خون را بیشتر از مصرف مکمل های روغن ماهی فزایش می دهند.

 

کاهش وزن با مصرف ماهی قزل آلا :

مصرف منظم و متناوب ماهی قزل آلا به کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن کمک می کند. همانند دیگر مواد غذایی پر پروتئین، ماهی قزل آلا به آزاد سازی هورمون های که به کنترل اشتها می پردازند و به فرد احساس سیری القا می کنند، کمک خواهدکرد. علاوه بر این، مصرف ماهی قزل آلا نسبت به دیگر غذاهایی که حاوی پروتئین هستند میزان سوخت و ساز بدن را بیشتر افزایش خواهند داد. محققان بر این باورند که اسید چرب امگا 3 در ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب بر کاهش وزن و کاهش چربی دور شکم تاثیر گذار هستند.

در تحقیقی که بر روی کودکان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بودند، صورت گرفت مشاهده کردند که مصرف امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا تاثیر بسیار چشمگیری بر کاهش چربی کبد، دور شکم گذاشته است. افزون بر این، ماهی سالمون حاوی مقدار بسیار کمی کالری می باشد.

 

ماهی قزل آلا به مبارزه با التهاب می پردازد:

ماهی قزل آلا می تواند یک صلاح بسیار قوی در برابر التهاب باشد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که التهاب ریشه تمام بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می باشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که افرادی که در معرض بیماری های التهابی هستند هر چه بیشتر ماهی قزل آلا مصرف کنند ریسک ابتلا به بیماری ها در آن ها بیشتر کاهش خواهد یافت.

به سلامت مغز کمک می کند:

مصرف ماهی قزل آلا به بهبود عملکرد مغز کمک خواهد کرد. ماهی چرب علائم افسردگی را کاهش می هد و از مغز جنین در دوران بارداری حفاظت خواهد کرد، اضطراب را کاهش می دهد، کاهش قدرت حافظه را به تاخیر می اندازد وریسک ابتلا به بیماری های روحی را کاهش می دهد. مصرف ماهی قزل آلا دو بار در هفته مشکلات ذهنی را 13 درصد در افراد میانسال کاهش خواهد داد. در دیگر تحقیقات مشاهده کردند افراد معمولی که از ماهی های چرب به طور منظم استفاده می کنند تعداد بیشتری سلول خاکستری در مغز آن ها وجود دارد. این امر موجب می شود که ریسک زوال عقل کاهش یابد.

خوشمزه و در دسترس:

ماهی قزل آلا بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد. دارای طعمی منحصر به فرد و خوش عطر می باشد و بوی ماهی آن نسبت به دیگر ماهی ها از جمله ساردین کمتر است. ماهی قزل آلا را می توان به صورت های مختلفی از جمله آب پز، بخار پز، کباب و … پخت. علاوه بر این می توانید از کنسرو ماهی قزل آلا استفاده کنید که تمام مزایای ماهی قزل آلا را در خود دارد.

 

منبع : هلث لاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied