شمانیوز
شما نیوز

با این 17 روش خانگی پف زیر چشم تان را نابود کنید

پف زیر چشم (به انگلیسی : puffy eyes یا Bags under eyes ) که به نام ورم پری‌ اربیتال هم شناخته می شود به تورم و پف کردگی بافت های اطراف چشم گفته می شود که...

با این 17 روش خانگی پف زیر چشم تان را نابود کنید

پف زیر چشم (به انگلیسی : puffy eyes یا Bags under eyes ) که به نام ورم پری‌ اربیتال هم شناخته می شود به تورم و پف کردگی بافت های اطراف چشم گفته می شود که به دلیل تجمع بیش از حد مایع در پوست اطراف چشم اتفاق می افتد. از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک ترین پوست در بدن است، تورم و تغییر رنگ آن خیلی زود جلب توجه می کند. پف زیر چشم به علل و دلایل بسیاری از جمله ویژگی های ارثی، تغییرات هورمونی، آلرژی، استرس، افزایش سن، اختلالات پوستی مانند درماتیت، کم کاری تیروئید، سندرم نفریتی، بلفاریت، عفونت های چشم، سیگار کشیدن، مصرف الکل و خستگی چشم اتفاق می افتد. علت پزشکی پف زیر چشم به چه دلیل چیست؟ افراد مبتلا به بیماری های تیروئید از جمله بیماری گریوس به پف زیر چشم مبتلا می شوند ، آلرژی های چشمی از جمله تب یونجه می تواند باعث پف زیر چشم شود ، عفونت چشم و خشکی چشم ها از دیگر علل پزشکی پف زیر چشم محسوب می شوند ، نارسایی کلیه موجب تورم عمومی در سراسر بدن و از جمله در اطراف چشم ها می شود اگر پف زیر چشم با تاری دید، قرمزی در اطراف چشم، احساس درد در چشم، خارش یا سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تورم صورت یا گردن، تب، سردرد شدید و تنفس دشوار همراه بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

مصرف نمک را کم کنید

مصرف نمک معمولا برای ما یادآور فشار خون بالاست ولی بهتر است که بدانید، سدیم باعث تجمع مایع و درنهایت تورم دور چشم می‌شود. اگر می‌خواهید که نمک مصرف کنید بهتر است که از نمک‌های دریایی تصفیه‌شده، آن هم به مقدار بسیار کم استفاده کنید. از غذا‌هایی که نمک در آنها زیاد است مانند پیتزا و برخی از سوپ‌ها، خودداری کنید. سبزیجات تازه، مخصوصا کرفس می‌تواند اشتهایتان به نمک را کاهش دهد.

 

نحوه‌ی خوابیدن‌تان را اصلاح کنید

خوابیدن به پشت می‌تواند مانع از این شود که مایع بیشتری تحت تأثیر نیروی جاذبه دور چشمان‌تان جمع شود. اگر لازم است برای خوابیدن بهتر، بالش دیگری را زیر سرتان اضافه کنید. البته این بالش باید به خواب بهتر‌تان کمک کند در غیر این‌ صورت، نخوابیدن خود از عوامل دیگری است که می‌تواند تیرگی زیر چشم‌هایتان را افزایش دهد.

 

در طول روز آب بنوشید

درصورتی که پوست اطراف چشم‌هایتان خشک شوند، این نواحی متورم و تیره رنگ به نظر می‌رسند. بهتر است که درطول روز به جای سایر نوشیدنی‌ها، آب زیادی بنوشید. با این کار هم خودتان احساس بهتری خواهید داشت و هم پوست دور چشمان‌تان مرطوب می‌ماند و درنتیجه درخشان‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

 

کمپرس آب سرد و خیار را امتحان کنید

اگر چشم‌هایتان خسته و متورم است، کمپرس آب سرد را امتحان کنید. این روش نه تنها در درمان پف زیر چشم مؤثر است، بلکه آرامش‌بخش نیز هست و به پوست‌تان طراوت می‌بخشد. برای این کار می‌توانید از دو قاشق تمیز و سرد، قطعات خیار سرد شده یا کیسه‌های کوچک چای را که یک قطره روغن اسطوخدوس به آن اضافه کرده‌اید روی چشم‌هایتان قرار بدهید. دقت کنید که مهم‌ترین مسئله در این روش خانگی، سرد بودن مواد مورداستفاده است.

 

کلاژن بیشتری را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است و در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و تاندون‌ها وجود دارد. این پروتئین، به پوست استحکام و قابلیت ارتجاع می‌دهد و به جایگزینی سلول‌های مرده کمک می‌کند. با افزایش سن، ساخت کلاژن در بدن با سرعت کمتری انجام می‌شود و کمبود کلاژن، یکی از عوامل به وجود آمدن پف زیر چشم‌ است.

افزایش سطح کلاژن می‌تواند به پوست کمک کند تا محکم‌تر و لطیف‌تر شود و سلول‌های آن به‌صورت طبیعی و با سرعت بیشتری بازسازی شوند. برای افزایش کلاژن می‌توانید سوپ استخوان مرغ یا پودر‌های حاوی کلاژن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 

سیب‌زمینی

یک سیب‌زمینی خام را (بعد از اینکه چند دقیقه‌ای آن را در یخچال خنک کردید) دو تکه کنید و بعد چشم‌هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم‌هایتان قرار دهید. طوری سیب‌زمینی‌ها را روی چشم‌هایتان بگذارید که نواحی پف‌کرده زیر چشمتان را هم در بر بگیرد و بگذارید که ۲۰-۱۵ دقیقه آنجا بمانند. بعد از این مدت خواهید دید که پف زیر چشم‌هایتان کمتر می‌شوند.

 

شیر

اگر پف‌کردگی زیر چشم‌هایتان بسیار زیاد است، این راهکار را باید همیشه دنبال کنید. دو تکه پنبه را در شیر خیس کرده و روی پلک‌هایتان بگذارید و بگذارید ۳۰-۲۰ دقیقه آنجا بماند. این به چشم‌هایتان برای حفظ آب کمک می‌کند و همچنین خنکشان می‌کند.

 

خیار

همه می دانند که گذاشتن برش های خیار روی چشم ها پف آنها را می گیرد، ولی کمتر کسی می داند که روش دومی نیز وجود دارد که از روش مرسوم مؤثرتر است. .

برشهای حلقه ای خیار را روزانه روی چشمانتان بگذارید خواهید دید پوست از نظر ظاهری باطراوت می شود. چای بسته ای مرطوب یا یک قطعه یخ را در پارچه نرمی بپیچید و روی چشمانتان بگذارید این عمل ورم و تغییر رنگ زیر چشم را کاهش می دهد. بسته های چای یا برشهای حلقه ای سرد و تازه خیار را 10 تا 15 دقیقه روی چشم نگه دارید.

 

ناحیه دور چشم را آرام کنید.

برای آرام کردن دور چشم، تکه پارچه پنبه ای را مرطوب کنید برای مدت کوتاهی در یخچال قرار دهید و به آرامی در ناحیه حلقه سیاه زیر چشم قرار دهید. چشمانتان را ببندید با انگشت این ناحیه را از روی پارچه مالش دهید. این کار را به دفعات انجام دهید.

 

از کرم های دور چشم محتوی ویتامین K و A استفاده کنید.

حلقه سیاه ممکن است به علت کمبود ویتامین K باشد. به هر حال تحقیقات اخیر نشان داده که کرم های پوست محتوی این دو ویتامین پف کردگی و تغییر رنگ محسوس در بسیاری بیماران را کاهش داده است. مصرف روزانه و طولانی مدت این کرمها نتیجه مطلوب را خواهد داد.

 

برگ های نعناع

چند برگ نعناع را بکوبید و آن را زیر چشم هایتان بگذارید. اثر قابض طبیعی نعناع باعث می شود که پف چشم هایتان بخوابد و حلقه های تیره دور چشم هایتان کم شوند. این درمان فقط 5 دقیقه زمان می برد، بنابراین برای افرادی که صبح ها عجله دارند مناسب است. می توانید روی نعناع له شده عسل یا روغن زیتون هم بریزید تا خمیری بدست آید. عسل نیز مزایای خودش را دارد و دارای خواص ضدمیکربی است که آکنه را کم می کند.

 

گلاب

گلاب خواص ضدالتهابی دارد و ویتامین آ و ث موجود در آن برای پوست مفید است. پنبه ای را به گلاب آغشته کنید و آن را ده دقیقه روی چشم هایتان بگذارید.

 

با آرایش ظاهر حلقه را بپوشانید.

اگر روشهای بالا مؤثر واقع نشد، از سایه زرد رنگ برای پوشانیدن عیوب زیر چشم استفاده کنید. رنگ زرد می تواند رنگ بنفش، آبی و قهوه ای زیر چشم را بپوشاند. در مقابل، رنگ صورتی این حلقه را بیشتر نمایان می کند. برای زمینه آرایش بهتر است از کرم پودرهای آرایشی استفاده کنید.

در زنان زدن زیر آرایش زرد رنگ برای حلقه های آبی رنگ و زیر آرایش آبی کم رنگ برای حلقه هی قهوه ای در زیر آرایش اصلی کبودی را کمتر نشان می دهد. کبودی را مخفی کنید.

 

سیب زمینی

یک سیب زمینی خام را (بعد از اینکه چند دقیقه ای آن را در یخچال خنک کردید) دو تکه کنید و بعد چشم هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم هایتان قرار دهید. طوری سیب زمینی ها را روی چشم هایتان بگذارید که نواحی پف کرده زیر چشمتان را هم در بر بگیرد و بگذارید که 20-15 دقیقه آنجا بمانند. بعد از این مدت خواهید دید که پف زیر چشم هایتان کمتر می شوند.

 

روغن

در یک کاسه کمی آب خنک ریخته و چند قطره روغن ویتامین E به آن اضافه کرده و خوب مخلوطشان کنید. دو تکه پنبه را در این مخلوط خیس کرده و برای 20 دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. این کار به برطرف کردن تورم دور چشم هایتان کمک می کند.

 

چای کیسه ای خنک

اگر عجله دارید، می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه ای را برداشته و در آب خنک خیس کنید و بگذارید کمی در یخچال بمانند. سپس به مدت 30-25 دقیقه آنها را روی چشمانتان بگذارید. دراز بکشید و کمی استراحت کنید. سپس چشم ها و صورتتان را با آب خنک بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

سفیده تخم مرغ

چند عدد سفید تخم مرغ را هم زده و با استفاده از برس مخصوص دور چشم هایتان بزنید. این کار باعث می شود ناحیه دور چشم هایتان کشیده تر شده و کمتر پف کرده به نظر برسد. بگذارید سفیده تخم مرغ 20 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد صورتتان را با آب خنک بشویید.

 

دلایل سیاهی و کبودی زیر چشم

۱-کم خوابی و مشکلات خواب

کم خوابی و نداشتن استراحت کافی باعث به وجود آمدن سیاهی و کبودی زیرچشم می شود.کم خوابی باعث از بین رفتن شفافیت پوست می شود و باعث می شود پوستی به ظاهر خسته داشته باشیم و در ناحیه زیر چشم دچار کبودی و تیرگی شویم.

 

۲-رنگ پریدگی ناشی از کم خونی

کم خونی و حاملگی باعث رنگ پریدگی پوست می شود. همان طور که می دانید پوست زیر چشم از دیگر نواحی صورت نازکتر است به همین دلیل به دلیل کم خونی و حاملگی کاملا دچار رنگ پریدگی می شود.

 

۳-آلرژی

بسیاری از آلرژی ها سبب تغییر رنگ در ناحیه زیر چشم می شوند.اگر در اکثر مواقع زیر چشم های  شما دچار تیرگی می شود به احتمال زیاد به یک ماده غذایی یا ماده شیمیایی آلرژی دارید.برای تشخیص به یک دکتر معالج مراجعه کنید.

 

۴-کمبود ویتامین

تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین K  باعث سیاهی و کبودی زیر چشم می شود.علاوه بر آن کمبود ویتامین B۱۲ باعث رنگ پریدگی پوست و خسته دیده شدن صورت می شود.

 

۵-ملانین زیاد (رنگدانه های تیره )

می تواند تیرگی زیر چشم به بیماری ارتباط نداشته باشد و به دلیل ملانین زیاد باشد و سبب به وجود آمدن  هیپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره ) شود.ملانین زیاد در اطراف پوست دور چشم نیز می تواند یکی از دلایل تیرگی زیر چشم باشد.

 

سیاهی و کبودی زیر چشم چگونه درمان می شود ؟

 

۱-خواب کافی

همان طور که در بالا اشاره کردیم کم خوابی سبب تیرگی زیر چشم می شود.اگر دچار کم خوابی هستید یا اصلا نمی خوابید پس سریعا این مشکل را درمان کنید.زیرا فقط سبب تیرگی زیر چشم نمی شود بلکه برای سلامتی نیز بسیار مضر می باشد.کمبود ویتامین نیز می تواند سبب کم خوابی شود.هم چنین استرس را نیز از خود دور کنید.

 

۲-سیگار و الکل مصرف نکنید.

سیگار و الکل سبب تیرگی و سیاهی زیر چشم می شود.سیگار سبب تغییر رنگ رگ های خونی می شودو باعث می شود رگ های زیر پوست در اطراف چشم تیره تر دیده شود.الکل علاوه بر داشتن مضرات بسیار برای بدن سبب ایجاد کم خوابی نیز می شود.

 

۳- آلرژی خود را درمان کنید.

برای درمان آلرژی خود سریعا اقدام کنید.اگر به گرد و غبار آلرژی دارید تا حد ممکن از فرش در اتاق خوابتان استفاده نکنید.و از دستگاه بخور در خانه خود استفاده کنید.

 

۴-قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کنید.

خوابیدن با آرایش سبب آسیب رسیدن به پوست شما می شود.در زمان خواب پوست نفس می کشد و خود را بازسازی می کند.اگر با آرایش بخوابید تیرگی دور چشم شما افزایش می یابد.

 

۵- از مصرف نمک خودداری کنید.

مصرف نمک زیاد باعث تورم در زیر چشم می شود و این تورم نیز باعث تیرگی می گردد.مصرف نمک زیاد باعث آسیب به کلیه ها نیز می گردد.با کاهش مصرف نمک  سلامتی و زیبایی خود را افزایش دهید.

 

منبع : مجله اینترنتی زندگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied