شمانیوز
شما نیوز

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور؛

والدین به تغذیه کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی توجه کنند

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: غذای دریافتی کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ سال بهتر است طوری تنظیم شود که رشد و نمو آنها مطلوب باشد و از چاقی پیشگیری کند.

والدین به تغذیه کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی توجه کنند

جلال الدین میرزای رزاز، درباره تغذیه در کودکان ۶ تا ۱۲ سال، تاکید کرد: رشد کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ آهسته اما با ثبات است و طی سال های آخر دبستان، مقارن با شروع جهش رشد، به ویِژه در دختران است. این در حالی است که به طور متوسط در هر سال ۳ تا ۳.۵ کیلوگرم به وزن و ۶ سانتی متر به قد کودک اضافه می شود که نسبت به میزان رشد، مصرف غذا نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین تامین انرژی موردنیاز بسیار ضروری است.

وی افزود: میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدنی کودک بیشتر باشد نیاز او به انرژی نیز بیشتر خواهد بود.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: برای تامین انرژی موردنیاز کودکان در سنین مدرسه توصیه می شود تا جایی که امکان دارد از انواع گروه های غذایی از جمله گروه نان و غلات (مانند نان، برنج و…)، گوشت و جانشین ها (گوشت، تخم مرغ و…)، لبنیات کم چرب، میوه و سبزی ها به مقدار کافی و متنوع در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجانده شود.

رزاز گفت: به خصوص مصرف گروه شیر و لبنیات در این سنین برای رشد و استحکام دندان و استخوان ها ضروری است. اضافه کردن مقداری عسل به شیر نیز ممکن است دانش آموز را به خوردن شیر علاقه مند کند و یا می توان شیر را به صورت غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به کودک داد.

وی با بیان اینکه به طور معمول کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه همراه با غذا ندارند، اظهار داشت: بهتر است والدین سبزیجات خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزیجات پخته مثل چغندر پخته (لبو)، نخود فرنگی و کدو حلوایی را به عنوان میان وعده به کودکان بدهند و یا به صورت پخته در مواد غذایی استفاده کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه تصریح کرد: سوء تغذیه اثرات جبران ناپذیری برای کودک به جا می گذارد. محققین بر این باورند که کوتاهی قد کودکان علاوه بر ژنتیک، تحت تاثیر تغذیه نامناسب است. کوتاه قدی ناشی از کمبود روی یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای کشور ما است. کمبود شدید یا متوسط ویتامین A، آهن، کلسیم و ید نیز در کمبود رشد کودکان موثر هستند. بنابراین پایش رشد کودکان بسیار مهم است.

رزاز افزود: مطالعات نشان داده است که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری کودک داشته باشد و موجب اختلال تمرکز حواس می شود. همچنین نخوردن صبحانه در صورتی که تداوم یابد و تبدیل به یک عادت شود، موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد می شود که در وعده های غذایی دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه کمبود انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی ایجاد می شود. بنابراین کودکان در این سن روزانه باید سه وعده غذای اصلی را بخورند و هیچ وعده غذایی را حذف نکنند.

وی گفت: برای تاثیر بهتر برای رشد کودک، والدین باید سحرخیزی، ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط خانواده را به کودکان خود بیاموزند. غذاهایی از قبیل فرنی، شیر، برنج، حلیم، عدسی، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و ارده و شیره، همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه مقوی و سالم برای کودکان سنین مدرسه به شمار می رود.

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه دانش آموزان در سنین مدرسه به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید وعده های اصلی، میان وعده مصرف کنند، بیان داشت: ارزش غذایی میان وعده ها باید در نظر گرفته شود. موادی دارای ارزش هستند که از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند. استفاده از انجیر خشک، بادام، گردو، برگه زردآلو و انواع کوکو و کتلت خانگی، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، ساندویچ مرغ و سبزیجات می تواند به عنوان میان وعده برای کودکان مصرف شود.

رزاز افزود: مصرف تنقلاتی از قبیل پفک، چیپس به خصوص قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی موردنیاز رشد کودک را تامین کند، باز می دارد. از سوی دیگر نمک آن ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. مصرف بی رویه نوشابه همراه مواد غذایی نیز علاوه بر سیری کاذب، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می کند. بنابراین بهتر است دسترسی به تنقلات را برای کودکان کم کرد.

وی به فعالیت بدنی در دوران کودکی اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر تعامل اجتماعی، رشد و حفظ تعادل انرژی برای کودکان بسیار مهم است. فعالیت بدنی به کنترل وزن کودک کمک می کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی عروقی را در بزرگسالی کاهش دهد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: فعالیت بدنی در دوران کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که می تواند به افزایش توده استخوانی کمک کند که اثرات طولانی مدت بر سلامت استخوان ها دارد.

رزاز گفت: توصیه می شود کودکان و نوجوانان هر روز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و حداقل دو بار در هفته، فعالیت هایی همچون دویدن، دوچرخه سواری و شنا که باعث بهبود سلامت استخوان، قدرت عضلات و انعطاف پذیری می شود، انجام دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied