شمانیوز
شما نیوز

تاکید ربیعی بر بی‌اطلاعیِ روحانی از ماجرای ۷۳۷

سخنگوی دولت گفت: روزجمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد.

تاکید ربیعی بر بی‌اطلاعیِ روحانی از ماجرای ۷۳۷

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از برترین ها: سخنگوی دولت گفت: روزجمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار داشت:درهفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه هایمان آوار شد.

وی افزود: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند دل های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت بارتر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل های ما نهاد.

ربیعی با بیان اینکه اکنون ما هم عزادار شده ایم و هم دغدغه مند و نگران، گفت: ما عزادار و سوگواریم چرا که جان انسان ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی ازیک خطا بوده از بین رفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما دغدغه مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است. دغدغه اینکه چه باید بکنیم که دیگر هیچگاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه ای و اطلاع رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

وی افزود: انتقادات زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود. حتی در بیانیه ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی اطلاع گذاشتن آنها داشت.

سخنگوی دولت افزود: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده امریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.

وی تصرییح کرد: روزجمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده های موجود همان موقع اظهار نظر می کردند.

ربیعی گفت: به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع رسانی شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همین جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه نگاران عزیز عذرخواهی می کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع رسانی و کسب اطلاعات است. برخی انتقاد می کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری بعمل نیاوردید اما واقعیت این است که پیش از اظهار نظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

ربیعی بیان کرد: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت. با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

وی ادامه داد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری، تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان بعمل بیاید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود و ما از این چرخه معیوب خارج شویم.

وی با بیان اینکه در این میان نباید فراموش بکنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد، گفت: از همان شبی که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد. در خلال این سوگواری مردم ایران، شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است.

ربیعی تاکید کرد: مردم ایران فراموش نمی‌کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم‌های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به ناامیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پایان افزود: در پایان تاکید می‌کنم به رغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

وی تصریح کرد: قطعا همه ما اجازه نخواهیم داد عده‌ای در پی تضعیف نیروهای مسلح ما شادمانی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied