شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه هیئت دولت:

سربازان خط مقدم کرونا، پزشکان هستند/ دولت حامی پزشکان است

رئیس جمهور گفت: اصل اول در کشور سلامت مردم است و پزشکان و پرستاران سربازان خط مقدم این راه هستند.

سربازان خط مقدم کرونا، پزشکان هستند/ دولت حامی پزشکان است

به گزارش شمانیوز: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت صبح امروز (یکشنبه ۱۰ فروردین) با تبریک روز جانباز، اظهار کرد: می‌خواهم در این فرصت از مردمی که در این ایام تحمل کردند و دستوراتی که مسئولان بهداشتی دادند را رعایت کردند، تشکر کنم.

او افزود: اصل اول در کشور سلامت مردم است و پزشکان و پرستاران سربازان خط مقدم این راه هستند. دولت با همه توان حامی پزشکان و پرستاران کشور است و نیازهای آن ها در داخل و خارج از کشور حمایت می‌کنیم. نیازمندی‌ها و تجهیزات مراکز درمانی چه در داخل و یا خارج تامین شود بنابراین ما این حمایت صددرصد را در بخش درمان داریم.

روحانی ادامه داد: در جلسه ویدئو کنفرانسی که دیروز با حدود ۳۰ نفر از پزشکان و متخصصان داشتیم در بخش‌های مختلف عفونی، ویروس و بخش‌های مختلف دیگر که مرتبط با این ویروس می‌شود بحث‌های خوبی داشتیم. هیچکس در دنیا و مرجع علمی و پزشکی پیش بینی نمی‌کرد که ما در این روز‌ها با یک بیماری مسری و مهاجم مواجه شویم که بتواند در زمان کوتاهی سطح جهان را شامل شود.

او تاکید کرد: برخی صاحبنظران دیروز به من می‌گفتند شبیه این بیماری ۱۴۰ سال پیش بوده است، اما از آن زمان به بعد تاکنون چنین بیماری با این قدرت سرایت را نداشته ایم؛ بیماری که بتواند سیاست و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.

او ادامه داد: ماجرای کرونا این نیست که ما ۱۰ روز دیگر، هیچ ویروس کرونایی در عالم یا ایران نداشته باشیم. این ویروس ممکن است از چند ماه تا ۲ سال دیگر بین ما باشد. ما باید شرایط جامعه را برای یک نوع مواجه شدن با این ویروس را آماده کنیم.

روحانی در ادامه افزود: روزی که گفتیم فعالیت‌ها آغاز شود نباید پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم، این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم و بعنوان مثال با یکدیگر دست نمی‌دهیم و بسیاری از کار‌ها را مجازی انجام می‌دهیم، باید برای یک مدتی ادامه داشته باشد و شاید در برخی زمینه‌ها فرصتی را برای ما بوجود آورد که زندگی را الکترونیکی کنیم.  ارتباط مردم با ادارات و خدمات جامعه حتی با مراکز توزیعی که مواد لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود، بنابراین تغییراتی در سبک زندگی ما ایجاد شده و این تغییرات احتمالا برای مدتی باقی بماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیماتی که درباره مقابله کرونا گرفته شد، با اکثریت آرا متخصصین ستاد ملی مقابله با کرونا بود، گفت: اگر کارشناسان و متخصصان به ما گفتند که باید اماکن مقدس برای شب عید تعطیل شود و نماز‌های جمعه تعطیل شود و یا اینکه اجتماعات برای شادی و غم برگزار نشود و مردم دور هم جمع نشوند و حتی در اثر کرونا فوت کند آداب کفن و دفن آن چگونه باشد ما نظرات متخصصان را گوش کردیم و تصمیمات آن‌ها را حمایت کردیم و انجام دادیم.

او افزود: تصمیمات ستاد تقریبا با اتفاق آرا انجام شد؛ این طور نبود که ۲۰ درصد موافق و ۸۰ درصد مخالف باشند و نظر مخالفان را بگیریم یا برعکس، بلکه همیشه تلاش کردیم در بحث اقناع حاصل شود و نظر و تصمیم واحد داشته باشیم و بر همان مبنا آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: این سوال وجود دارد که آیا از نقطه پیک و اوج درباره کرونا عبور کردیم و به سمت شرایط بهتر حرکت کردیم، پاسخ این است که بر اساس گفته دوستانی که صحبت کردند در برخی استانها از نقطه پیک و اوج عبور کردیم اما در برخی استان ها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم و باید منتظر پایان تعطیلات نوروز باشیم تا بتوانیم با اطمینان در این باره صحبت کنیم.

روحانی یادآور شد: از متخصصان سوال کردم کاری که تا امروز برای مقابله با ویروس کرونا انجام دادیم مورد قبول است یا نقصی دارد؟ که همه آن‌ها کار انجام شده را قابل قبول و درست عنوان کردند. البته توصیه‌هایی داشتند که برای درمان و تولید واکنس این بیماری سرمایه گذاری ویژه‌ای انجام دهیم یا بعضی از متخصصان عنوان می‌کردند که در بعضی از رشته‌های پزشکی باید تغییراتی ایجاد شود. بعضی از رشته‌های پزشکی را در حوزه عفونی باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم. این توصیه‌های خوبی بود که همه آن‌ها مورد قبول است حتما وزارت بهداشت و درمان به آن توصیه‌ها عمل می‌کند و ما هم حمایت و کمک می‌کنیم که همه کار‌ها به خوبی انجام بگیرد

او تصریح کرد: در کنار این همه سختی و رنج یک وحدت و انسجام ایجاد شد و نباید بگذاریم این همدلی و وحدت از بین برود. ما امروز یک سرمایه اجتماعی پیدا کردیم و این سرمایه اجتماعی به نفع همه است و باید همه تلاش کنیم این سرمایه اجتماعی حفظ شود.روحانی گفت: در کنار سلامت که اصل امروز کشور است، تولید هم برای ما یک اصل اساسی است، نمی‌توانیم تولید و توزیع مواد غذایی و بهداشتی را در کشور تعطیل کنیم یا فروشکاه‌های آن را تعطیل کنیم نمی‌توانیم سیستم حمل و نقل و تولید نیازمندی‌های مردم مانند آب و برق و گاز را تعطیل کنیم، این کار امکان پذیر نیست. مدیریت جامعه بر این مبنا است که سلامت و تولید و امینت جامعه برای ما اصل است.

رئیس جمهور اظهار کرد: که همه نیرو‌های مسلح و مرزداران و پلیس در صحنه حضور دارند اگر بنا باشد امنیت خدشه دار شود که اصلا مفهوم ندارد، ما اصول متعددی داریم که باید آن‌ها را مدنظر قرار داده در کنار هم باید آن‌ها را مقایسه کنیم تا به یک تصمیم گیری برسیم و در نهایت از مردم در خواست می‌کنیم به آن عمل کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

روحانی در ادامه افزود: وزیر بهداشت در گزارشی ایران را با کشور‌های گرفتار کرونا مقایسه کرد که رتبه ایران در مسیر درمان رتبه قابل قبول است، آمار تعداد افرادی که مبتلا و درمان می‌شوند و بهبود یافته اند قابل قبول است.

او تصریح کرد: آمار توانمندی‌ها در بخش درمان، تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات و همچنین کاهش تعداد فوتی‌ها و مرگ و میر، تسلط پزشکان و کادر درمانی بر کار خود و عدم اضطراب آنها، شرایط خوب بسیاری از استان که از نقطه اوج عبور کرده اند و وضع خوبی دارند و هم سایر استان‌هایی که هنوز به نقطه اوج بیماری نرسیده نشان می‌دهد که در مجموع آمار و رتبه کشور قابل قبول است.

رئیس جمهوری به جمع بندی گزارش آماری وزیر بهداشت در جلسه امروز هیات دولت اشاره کرد و افزود: وزیر بهداشت کلمه‌ای در آخر گفتند که «در مجموع اوضاع ما این هفته بهتر از هفته پیش است» و ما همین را می‌خواهیم و می‌خواهیم قدم به قدم به نقطه مطلوب برسیم.

روحانی ادامه داد: وقتی آمار و گزارش‌ها را با آمار کشور‌های دیگر حتی کشور‌های اروپایی و غربی مقایسه می‌کنیم شرایط ما شرایط خوبی است و امیدواریم در پایان این روند که پیش می‌رویم رتبه مطلوبی به دست بیاوریم.

او گفت: پزشکان و مردم ایران همیشه افتخارآفریدند، در این مقطع هم به افتخار می‌رسیم، همه دنیا می‌دانند که در شرایط عادی نیستیم. در شرایط تحریم هستیم، اما در عین حال که در شرایط تحریم قرار داریم توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و کشور را در حدی که در توان کشور بوده اداره کنیم.

روحانی گفت: باید در نظر بگیریم زندگی با کرونای ضعیف‌تر و محدودتر در ماه‌های آینده و خود را به زندگی‌بدون کرونا آماده کنیم؛ که البته به این سادگی نیست که بگوییم ۱۰ روز یا ۲۰ روز دیگر یک ماه دیگر کرونا دیگر وجود ندارد، بلکه این ویروس وجود دارد، ممکن است عده‌ای مبتلا شوند عده‌ای به بیمارستان بروند، این روند نه فقط در ایران، بلکه در همه دنیا اینطور خواهد بود که باید با آن زندگی کنیم.

رئیس جمهوری در پایان اظهار داشت: در این شرایط باید برای پسا کرونا یعنی تا روزی که درمان این بیماری و واکسن آن پیدا شود و تامین همه نیازمندی‌های جامعه ما که امروز مورد توقع مردم است آماده باشیم.

روحانی تصریح کرد: به همکاری و همراهی مردم امیدوار هستیم و مطمین هستیم که با ما همکاری می‌کنند، هم به پزشکان خود بیش از گذشته امیدوار هستیم و می‌دانیم امروز از همیشه مسلط‌تر هستند و همچنین به واحد‌های تولیدی و خدماتی کشور امیدواریم و اطمینان داریم، البته می‌دانیم برخی واحد‌های تولیدی و خدماتی در سختی قرار گرفتند و در حد توان‌مان آن‌ها را یاری و کمک خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied