شمانیوز
شما نیوز

غول خفته «قاچاق فیلم» چگونه بیدار شد؟

«متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که در سال جاری اکران شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را هم تا به اینجا به خود اختصاص داده است.

غول خفته «قاچاق فیلم» چگونه بیدار شد؟

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از مهر:انتشار نسخه غیرمجاز و به تعبیری قاچاق پنج فیلم روز سینمای ایران در کمتر از ۳ماه گذشته، یکی از عجیب‌ ترین اتفاقات این روزهای سینماست که می‌تواند زنگ خطری برای سینماگران و مدیران سینمایی باشد.

چند سالی می‌شد که با فراهم آمدن بسترهای مناسب، دیگر کمتر شاهد عرضه فیلم‌های سینمایی روز به صورت قاچاق و غیرقانونی در بازار بودیم و تقریبا چنین پدیده‌ای را در سینمای ایران فراموش کرده بودیم تا اینکه طی ۳ ماه گذشته نسخه قاچاق ۵ فیلم صدای زنگ خطر بیدار شدن غول قاچاق را باردیگر به صدا درآورد.

«متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار ۵ فیلمی هستند که در این بازه زمانی و خارج از فرآیند استاندارد و قانونی نسخه‌شان در دسترس عموم قرار گرفته است. البته نسخه قاچاق هر کدام از این فیلم‌ها به شکل متفاوتی منتشر شده است.

چه کسی مسئول است؟

«متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که در سال جاری اکران شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را هم تا به اینجا به خود اختصاص داده است، از جمله فیلم‌هایی بود که نسخه غیرقانونی آن همزمان با روزهایی که هنوز فیلم در برخی سینماها روی پرده بود منتشر شد. مساله عجیب درباره این نسخه قاچاق‌ این بود که نسخه مورد نظر، کپی از نسخه بازبینی جشنواره فجر بود که سال گذشته به سازمان سینمایی ارسال شده بود.

با توجه به انتشار نسخه ارسال شده به سازمان سینمایی در بازار هم بود که کارگردان و تهیه کننده این فیلم نسبت به چنین اتفاقی واکنش نشان داده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه آن سازمان سینمایی را ملزم به پاسخگویی در این زمینه دانستند. کار به جایی رسید که سیدجمال ساداتیان بعنوان تهیه‌کننده فیلم ارشاد تاکید کرد که شک ندارد فیلمش از داخل ارشاد به بیرون درز کرده است. به دنبال آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه‌کننده این فیلم به دلیل این اظهار نظر و مقصر نشان دادن این وزارت خانه در قاچاق فیلم، شکایت کرد.

در نهایت بدون آنکه پاسخ قطعی درباره چگونگی انتشار این فیلم آن هم با نسخه بازبینی ارایه شود، نسخه اصلی و با کیفیت «متری شیش و نیم» وارد شبکه نمایش خانگی شد. هنوز خبری از سرانجام شکایت ارشاد از ساداتیان منتشر نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied