شمانیوز
شما نیوز

باید و نبایدهای پرداختن به شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌ها

سردار شهید قاسم سلیمانی به تنهایی نماد یک رسانه متحرک، مولد و یک فرستنده پرقدرت پیام در سراسر جهان بود. از لحظه‌ای که خبر شهادت او و همراهانش اعلام شد، سیل خبر بود که از سوی رسانه‌ها روانه مخاطبان شد و حالا بعد از یکی دو روز، این روند شکلی متفاوت به خود می‌گیرد و رسانه‌ها با ورود به مرحله دوم کار خود، در حقیقت به سمت مطالب تحلیلی‌تر می‌روند.

باید و نبایدهای پرداختن به شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌ها

به  گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از ایسنا، حسن بهشتی‌پور ـ کارشناس مسائل سیاسی و مدیر سابق شبکه العالم ، درباره بایدها و نبایدهای رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما برای نشان دادن چهره‌ی واقعی شهید سردار سلیمانی و حماسه‌ای که آفرید، در کنار حفظ اقتدار ملی و در عین حال آرزویی که برای شهادت داشت نکاتی را مطرح کرد.

رسانه‌ها در مسائل احساسی نمانند

بهشتی‌پور با اشاره به رویداد بزرگی که رخ داده و فضای غم و احساسی که جامعه را فرا گرفته است، یادآور شد: فردی که در جامعه‌ی امروز ما و بعد از انقلاب نقش بسزایی داشته است، به شکل ناجوانمردانه‌ای در یک اقدام تروریستی به شهادت رسیده است. در این فضای غم‌انگیز بحث این است که چه اقداماتی انجام دهیم تا مردم را مأیوس نکنیم، امید بیشتر بدهیم و بگوییم این راه ادامه دارد.

او تاکید کرد: همچون حضرت زینب(س) که پیام‌آور نهضت عاشورا بود، الان رسانه‌ها هم باید پیام‌آور خون شهدا باشند.

بصیرت‌افزایی در این شرایط این است که نقش و جایگاه شهید قاسم سلیمانی و یارانش باید به نوعی نشان داده شود که مخاطب به خوبی درک کند اینها چه افرادی بودند که با زندگی خودشان در عمل به دیگران درس دادند.

بهشتی‌پور اخلاص و حضور در صحنه را از ویژگی‌های سردار سلیمانی برشمرد و توضیح داد: شهید قاسم سلیمانی می‌توانست گوشه‌ای بنشیند و دستور دهد که بقیه چه کنند؛ ولی او در صحنه بود و تمام ویژگی‌اش این بود که خودش در صحنه‌ی عملیات بود و کسی که در میدان جنگ مستقیم حضور پیدا می‌کند، خود به خود نقش برجسته‌ای پیدا می‌کند. خیلی‌ها خیلی حرف می‌زنند ولی در عمل می‌بینیم که در صحنه غایب هستند. این ویژگی‌ها را باید در رسانه مطرح و تبیین کرد.

وی درباره اینکه رسانه‌ها چگونه می‌توانند کمک کنند به اینکه راه سردار سلیمانی ادامه داشته باشد، گفت: الگوی این مرد بزرگ که هم استقامت داشت و هم مبارزه می‌کرد، باید توسط رسانه‌ها بیان و به مردم شناسانده شود. چقدر مهم است که رسانه‌ها به این موضوع توجه کنند و در عین حال در مسائل احساسی نمانند، به سمت بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی و انتقال پیام خون شهید و تاثیرات آن بروند.

نکات مهم درباره تبلیغ و هشدار برای ضدتبلیغ

این مدیر سابق صداوسیما درباره‌ی اینکه رسانه چگونه می‌تواند پیامی را تببین کند که اثربخشی آن چندبرابر شود؟ توضیح داد: رسانه‌ها متناسب با دانشی که کسب کرده‌اند، روش‌های معمول در دنیا را انتخاب می‌کنند و بر اساس آن ترویج و تبلیغ می‌کنند.

مهم این است که مدیر یا سردبیر و برنامه‌ساز توجه کند که درست تبلیغ کند. یعنی از حق، به حق دفاع کند و به گونه‌ای تبلیغ کند که اثربخشی داشته باشد و خدایی نکرده به ضدتبلیغ تبدیل نشود. حتی ممکن است تا جایی پیش برویم که آموزه‌های غلط را تبلیغ و ترویج کنیم که دیگر نقض غرض می شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هر رسانه‌ای مخاطب متفاوت خود را دارد باید بهترین روش را از شیوه‌های مرسومی که امروزه در دنیا وجود دارد، انتخاب کنند. اینکه بیشتر تصویر نشان دهند تا نریشن. رسانه‌ها با مردم همذات‌پنداری کنند و از آنها برای تبیین موضوع کمک بگیرند. مساله‌ی مستندسازی هم در مرحله‌ آخر قرار می‌گیرد؛ چراکه نیاز به فرصت دارد اما به هر حال نباید از آن غفلت کرد.

بهشتی‌پور با تاکید بر لزوم ساخت مستندهای تاثیرگذار درباره شهید سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: اگر تا الان کاری صورت نگرفته است رسانه‌ها به فکر ساخت مستندهای جذاب هم در مورد این شهید بزرگوار و هم در مورد یارانش که همراه وی به شهادت رسیدند باشند تا این شخصیت‌ها به مردم درست معرفی شوند.

 

می‌شد در زمان حیات سردار کارهای شاخصی از او ساخت

این مدیر سابق شبکه العالم درباره ضرورت نشان دادن چهره واقعی و ملموس از سردار شهید سلیمانی از سوی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما برای مثال ساخت سریال، توضیح داد: در قبال اشخاص بزرگ جامعه کارهای مختلفی می‌توان انجام داد. ساختن سریال باید در برنامه‌ریزی قرار بگیرد و البته چیزی است که زمان‌بر است؛ چرا که باید کار شاخصی هم تولید شود. حتی در زمان حیات افراد شاخصی مثل سردار شهید سلیمانی می‌شد کارهای شاخصی ساخت و به مردم نشان داد. این حرف من به این معنا نیست که در زمان شهادتشان کاری نسازیم اما درباره‌ی شهادت ساخت سریال زمان‌بر است و نمی‌توان با عجله این کار را انجام داد.

 

اهمیت به تصویر کشیدن اقتدار ملی توسط رسانه‌ها

حسن بهشتی‌پور در پایان درباره اهمیت به تصویر کشیدن اقتدار ملی توسط رسانه‌ها مطرح کرد: باید اقداماتی درخصوص این اتفاق انجام شود تا بر اساس آن رسانه‌ها به شکل صحیح و دقیق اقتدار ملی را به نمایش بگذارند و البته خود سردار قاسم سلیمانی هم مظهر و نماد اقتدار ملی است. بایدها و نبایدها در فضای رسانه‌ها مختلف است و آن ایجاب می‌کند رسانه‌ها به آن نکاتی که مطرح شد توجه داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied