شمانیوز
شما نیوز

تشریح خدمات ارزی بانک توسعه صادرات برای صادر کنندگان به عراق

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، راهکارهای حمایتی این بانک را از صادرکنندگان کالا و خدمات به عراق در بخش تامین مالی، نقل و انتقال و خرید ارز تشریح کرد.

تشریح خدمات ارزی بانک توسعه صادرات برای صادر کنندگان به عراق

 

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، دکتر علی صالح آبادی در نشست تخصصی تامین مالی صادرات که به همت اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تشکیل شد، گفت: علاوه بر کیفیت بالای مناسبات سیاسی بین ایران و عراق، ضروری است بر ارتقای روابط اقتصادی بیش از گذشته متمرکز شویم؛ عراق یکی از بازارهای خیلی خوب برای صادرات کشور و از اولین شرکای تجاری ما محسوب می شود.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: به عنوان نظام بانکی موظفیم که حجم مراودات اقتصادی بین دو کشور را توسعه دهیم؛ عراق به تایید همه کارشناسان، از درآمد خوبی برخوردار است و منافع ناشی از توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف به نفع دو کشور خواهد بود.

وی بیان داشت: صرافی توسعه صادرات برای کمک به جا به جایی ارز صادرکنندگان کالای غیر نفتی آمادگی دارد تا ارز صادرکنندگان را در سامانه نیما به نرخ روز این سامانه خریداری و از آنها رفع تعهد ارزی کند.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، ارسال حواله را به حساب های مستقل در کشورهای خارج از عراق را از دیگر خدمات صرافی توسعه صادرات ایران معرفی کرد و گفت: از دیگر خدمات ما به صادرکنندگان دریافت دینار در حساب های معرفی شده بانکی عراق است. در واقع صرافی بانک توسعه صادرات آمادگی دارد پول صادرکنندگان را در عراق تحویل گرفته و حساب های معرفی شده در خارج از عراق به آنها تحویل دهد.

وی افزود: دریافت اسکناس دینار و دلار و تبدیل و انتقال آن به خارج از عراق نیز از دیگر خدماتی است که به صادرکنندگان ایرانی در عراق ارائه می شود.

صالح آبادی یادآور شد: صرافی توسعه صادرات با همکاری بانک مرکزی، این امکان را دارد که اسکناس صادرکنندگان را به نرخ سنا خریداری و معادل ریالی آن را همان روز تا قبل از ساعت 12 یا فردای روز خریداری اسکناس، به نرخ روز به حساب آنها واریز نماید.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در خصوص نرخ کارمزد نقل و انتقال از طریق صرافی توسعه صادرات گفت: نرخ کارمزد خدمات نقل و انتقال ارزی در صرافی توسعه صادرات در حدود 3 در هزار و در شرایط مختلف تا حداکثر 9 در هزار است.

صالح آبادی یادآورشد: در صورت ارائه ارز صادراتی در قالب دینار به صرافی ارائه شود، این تبدیل بر اساس نرخ بازار آزاد انجام خواهد شد؛ در حال حاضر در عراق نرخ دولتی دلار 1192 دینار و نرخ دلار بازارآزاد 1203 دینار است.

به گفته صالح آبادی، بانک توسعه صادرات در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی دو سه سال اخیر، تخصیص خط اعتباری ویژه برای کشورهای خارجی پیش بینی شده که تا کنون عملیاتی نشده است؛ در این بسته بالغ بر 1میلیارد دلار اعتبار خریدار در نظر گرفته شده که این امکان در قبال ارائه ضمانت نامه دولتی از سوی صادرکننده قابل ارائه است. بانک توسعه صادرات یکی از معدود بانک هایی است که ساز و کار اعتبار خریدار را عملیاتی کرده و تا کنون پروژه های مختلفی را در این قالب مورد حمایت قرار داده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ضمن اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین منابع مالی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه یکی از راه های تامین مالی بنگاه های صادراتی است؛ شرکت های ایرانی برای تامین مالی صادرات به عراق، با این منابع ریالی از داخل کشور کالا خریداری و در عراق می فروشند؛در این رابطه وزارت راه و شهرسازی با سازمان بورس وارد مذاکره شده و این سازمان اعلام آمادگی کرده تا این تصمیم از طریق بازار سرمایه عملیاتی شود.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، شرکت تامین سرمایه تمدن وابسته به بانک توسعه صادرات آمادگی دارد با انتشار اوراق بهادار در این حوزه وارد عمل شده و تامین مالی صادکنندگان در بازار را به عهده بگیرد.

علی صالح آبادی تاکید کرد مبحث تامین مالی یکی از مهمترین مباحث صادرات است؛ بانک توسعه صادرات در بخش هایی چون تامین سرمایه در گردش و تامین مالی طرح های صادراتی در داخل کشور در دو شکل ارزی و ریالی با نرخ های ترجیحی به صادرکنندگان تسهیلات ارائه می دهد.

به گفته صالح آبادی منابع در اختیاربانک با نرخ های ترجیحی بین 11 تا 18 درصد به صورت میانگین در حوزه ریالی با نرخ 14.5 درصد به صادرکنندگان و تولید کنندگان صادراتی تخصیص پیدا می کند.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: تسهیلات سرمایه در گردش یکساله است اما قابلیت تجدید نیز دارد.

وی به ارتباط تنگاتنگ بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران اشاره کرد و گفت: نزدیک به 70 درصد پرتفوی صندوق ضمانت، تسهیلاتی است که بانک توسعه صادرات ایران به صادرکنندگان تخصیص داده است؛ اگر صادرکنندگان ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات را به بانک ارائه کنند، از 2 درصد تخفیف در نرخ تسهیلات ریالی برخوردار می شوند.

صالح آبادی با اشاره به تفاهم نامه بانک توسعه صادرات ایران با ستاد توسعه بازار عراق گفت: بر اساس این تفاهم نامه بانک می تواند با همکاری ستاد ویژه توسعه نانو و صندوق نوآوری و شکوفایی تا حدود 50 میلیون دلار شرکت های دانش بنیان صادراتی را تامین مالی کند.

وی بیان داشت: با تصویب هیات وزیران طی سالهای 95 تا 96 بالغ بر 200 میلیون دلار تسهیلات به شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی خدمات فعال در عراق پرداخت شد؛ این شرکت ها به دلیل عدم پرداخت صورت وضعیت های خود از سوی سازمان ها و وزارت خانه های کشورعراق، با مشکل مواجه شده بودند که ارائه این تسهیلات، این شرکت ها توانستند از مرحله بحران عبور کرده و در ادامه با بهبود شرایط در عراق می توانند مطالبات خود را از دولت این کشور دریافت کنند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات اعلام آمادگی کرد تا در زمینه تامین مالی و رفع مشکلات نقل و انتقال مالی صادرکنندگان، با هم افزایی با اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همکاری لازم را داشته باشد.

 


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied