شمانیوز
شما نیوز

تأمین پول کمک جدید به ۱۸میلیون خانوار از کجا؟

درحالی که دولت در سال جاری با کسری بودجه سنگینی مواجه است، مشخص نیست وعده امروز رئیس‌جمهور مبنی بر کمک جدید مالی به ۱۸میلیون خانوار از ماه آینده از کدام محل تأمین خواهد شد.

تأمین پول کمک جدید به ۱۸میلیون خانوار از کجا؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم: در ماه‌های اخیر بحث کسری بودجه دولت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی حواشی و چالشهای مختلفی برای دولت و سازمان برنامه و بودجه ایجاد کرده است. در بودجه سال 98 هرچند میزان فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز به‌عنوان درآمد اصلی لحاظ شده بود، با گذشت چند ماه از  ابتدای سال مشخص شد میان ارقام مندرج در بودجه و فروش واقعی و درآمد حاصل از صادرات نفت، تفاوت قابل توجهی ایجاد شده است.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد کسری بودجه‌ای نزدیک به 100هزار میلیارد تومان ایجاد خواهد شد که مشخص نیست دولت از کدام طریق قصد جبران آن را خواهد داشت.

بر این اساس هرچند دولت با کسری بودجه سنگین مواجه شده، امروز خبرهایی از یک طرح حمایتی با پوشش گسترده مطرح شده که نحوه تأمین مالی آن سؤالات مختلفی را در اذهان ایجاد کرده است.

گفتنی است، رئیس جمهور امروز با یادآوری اینکه 24 میلیون و 600 هزار خانوار در ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد عده‌ای وضع زندگی آنها مناسب است و می‌توانند روی پای خود بایستند، اما اکثریتی هستند که در زندگی دچار فشار بوده و باید از راهی به آنها کمک شود.

وی ادامه داد: تقریباً در کشور 7 میلیون خانوار وضع زندگی آنها مناسب بوده ولی 18 میلیون خانوار که اکثریت قاطعی هستند، نیاز به مساعدت دارند که امیدواریم ان‌شاءالله از ماه آینده به هر خانواری یک حمایتی به‌صورت ماهانه را شروع کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: این طرح مهم دولت در سال 98 بوده که در روزها و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود واین قدم دولت برای حمایت مردم در زندگی روزمره‌ آنها است.

از سوی دیگر ربیعی هم درباره جزئیات طرح دولت برای اعطای کمک‌معیشت به 18 میلیون خانوار ایرانی گفت:  ‌طرح اجتماعی و معیشتی با ضریب 3.2 درصد بخش اعظم دهک‌های جامعه را دربرمی‌گیرد و حدود 17 میلیون خانوار از مردم کشور از مزیت‌های این طرح برخوردار می‌شوند.

سخنگوی دولت در ادامه با اعلام اینکه "برنامه‌ای داریم تا 17 میلیون خانوار ایرانی به‌صورت هدفمند از حمایت‌های اجتماعی و معیشتی برخوردار شوند"، ابراز داشت: زیرساخت این طرح آماده است، حساب‌های بانکی افراد که موجود است، وزارت رفاه هم روش اجرای آن را که در قالب خرید اجناس و واریز وجه اجرا خواهد شد، اعلام می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد در سال جاری دولت با کسری بودجه قابل توجهی روبه‌رو شده است و این وضعیت برای سال بعد نیز ادامه خواهد داشت، یکی از رویکردهای دولت برای جبران کسری بودجه استفاده از منابع مالیاتی و به‌کارگیری پایه‌های جدید است که مشخصاً این طرح در کوتاه‌مدت بی‌اثر بوده و بایستی حداقل 2 سال برای ایجاد درآمد از این محل منتظر ماند.

طرح حذف یارانه نقدی 3 دهک از پردرآمدها هم که سالها انجام نشده، در این یک ماه هم انجام نخواهد شد، و اگر هم یارانه 3 دهک در این چند ماه حذف شود، منابع آن‌چنانی آزاد نخواهد شد که بتواند کمک جدید برای 18 میلیون خانوار را تأمین کند.

به گزارش تسنیم، سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان متولی برنامه اصلاح ساختار بودجه که پیشنهادهای مختلفی را برای جبران کسری بودجه دولت مطرح کرده است حالا با یک سؤال مهم مواجه شده: منابع مالی این طرح حمایتی قرار است از کدام محل تأمین شود؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • داود نوروزی

    یارانه شهریورماه بنده هنوز واریز نشده است. چرا؟