شمانیوز
شما نیوز

حذف صفر از پول صلاح نیست

چند سالی است، موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح شده است، اما این موضوع از سال گذشته شکل جدی تری به خود گرفته و حتی دولت نهم مرداد گذشته، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند و آن را به مجلس فرستاد

حذف صفر از پول صلاح نیست

چند سالی است، موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح شده است، اما این موضوع از سال گذشته شکل جدی تری به خود گرفته و حتی دولت نهم مرداد گذشته، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند و آن را به مجلس فرستاد.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس نیز در نشست علنی هفتم مهرماه در جریان بررسی درخواست یک فوریت برای لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف چهار صفر از واحد پول کشور) با ۱۲۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. این لایحه در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی است و موافقان و مخالفان جدی هم دارد.

بسیاری از نمایندگان اعتقاد دارند، وضعیت موجود به هیچ عنوان برای تغییر در صفر‌های پول ملی مناسب نیست و از سوی دیگر، برخی بر این باورند که این اتفاق باید رخ دهد و هرچه زمان از دست برود، به ضرر اقتصاد خواهد بود؛ اما اکنون نگرانی جدی دیگری نیز در مجلس وجود دارد.

همین چند روز پیش بود که بدون اطلاع مجلس، قیمت بنزین یکباره ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ بنابراین، برخی مجلسی‌ها نگران این هستند که همین اتفاق بر سر پول ملی نیز بیاید.

سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه بنده مخالف این طرح هستم، افزود: در بسیاری کشورها، صفر‌ها از پول ملی‌شان حذف شده و آثار و نتایج مثبتی داشته، ولی در اوضاع کنونی، زمان اجرای حذف چهار صفر از پول ملی نیست.

وی افزود: ترکیه زمانی اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرد که نرخ تورم بسیار پایین بود؛ پس آثار مثبت حذف صفر باید در زندگی مردم دیده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون با تورم جدی مواجه هستیم. یکی از انتقادات دولت فعلی به دولت قبلی این بود که کشور را با تورم ۴۵ درصدی تحویل گرفتیم، در حالی که تورم فعلی بسیار بیشتر از این رقم است. تورم در بسیاری از اقلام و اجناس و کالا‌هایی که در سفره مردم وجود دارد، حتی بیشتر از ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از تابناک : وی عنوان کرد: در شرایط فعلی که دولت با کسری بودجه روبه روست، دست کم ۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای ضرب سکه و تغییر اسکناس نیاز است. چنانچه هدف از حذف صفر تغییر واحد پولی است، باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی هم واحد پولی رایج، تومان است نه ریال. در معاملات و خرید و فروش‌های روزمره هیچ کسی از واحد ریال استفاده نمی‌کند.

نماینده فلاورجان اظهار داشت: هزینه تغییر اسکناس‌ها و سکه‌ها ـ که به تبع این طرح صورت می‌گیرد ـ ۲ هزار میلیارد تومان است. چنانچه این هزینه را به بودجه کشور تحمیل کنیم، بار سنگین آن بر دوش مردم می‌افتد و حقیقتاً با اوضاع و احوال معیشتی که مردم دارند، صلاح نیست این کار در این شرایط نه چندان مناسب اقتصادی انجام شود.

موسوی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم این طرح در صحن علنی مجلس رای بیاورد، زیرا با رای بسیار ضعیفی فوریت گرفت و در کمیسیون اقتصادی نیز مخالفان جدی دارد و جدای از کمیسیون، اقتصاددانان خارج از مجلس و حتی رئیس سابق بانک مرکزی نیز مخالف اجرای این طرح هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied