شمانیوز
شما نیوز

عضو هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد:

چند توصیه‎ به سرمایه‌گذاران در شرایط هیجانی

محمودرضا خواجه نصیری معتقد است که ورود، استفاده از تحلیل و نیز نقدشوندگی در بازارسرمایه تسهیل شده است. بر این اساس سرمایه‌گذاران تازه وارد نباید بدون تحلیل و به طور هیجانی در بازار رفتار کنند، بلکه باید برای جلوگیری از آسیب‌ها از نظرات تحلیلگران و عوامل بنیادی پیروی کنند.

چند توصیه‎ به سرمایه‌گذاران در شرایط هیجانی

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، هفته گذشته شاهد تحولاتی در بازارهای داخلی و خارجی بودیم، به اعتقاد کارشناسان این تاثیرات بیشتر ناشی از هیجانات کوتاه مدت بود و اکنون درحال برگشت است، به طوریکه شاخص بورس در روزهای اخیر روندی صعودی در پیش گرفته است.  

در این راستا محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت و گویی رادیویی پیرامون بررسی روند این روزهای بازارسرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند که بازار سرمایه، بازاری تخصصی با نگاهی میان مدت و بلند مدت است؛ بنابراین، برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید آگاه باشیم که شرایط و اتفاقات سیاسی و غیرسیاسی به طور مقطعی بر آن تاثیرگذارند.

وی اضافه کرد: اما اگر تحلیل‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مبتنی بر عوامل بنیادی باشد، نکاتی که بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذارند با اهمیت‌تر خواهند بود؛ بنابراین با داشتن چنین نگاهی، بسیاری از رفتارهای هیجانی کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته با رکوردی در حوزه میزان ورود سرمایه گذاران به بازارسرمایه مواجه بودیم، ممکن است سرمایه گذاران تازه وارد هنوز فرصت نکرده‌ باشند تا با بازارسرمایه به شکل عمیق‌تری آشنا شوند و این افراد عمدتا دچار رفتارهای هیجانی می‌شوند.  

خواجه نصیری ادامه داد: تنها با مطالعه تاریخچه بازار سرمایه در چند سال گذشته (در ایران و خارج از کشور) می‌توان دریافت که وقوع چنین اتفاقاتی در این بازار به طور مقطعی وجود داشته است. در نظر داشته باشید که عمدتا در چنین شرایطی افرادی بیشتر آسیب می‌بینند که به جای عوامل موثر بر سهام به طور هیجانی و با کم تجربگی در بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران می‌توانند زمان قابل توجهی را برای اندوختن دانش درحوزه بازارسرمایه بگذارند، اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ در غیر این صورت باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری  که توسط افراد متخصص مدیریت می‌شود به سرمایه‌گذاری بپردازند، تا در شرایط خاصی مانند چند روز گذشته دچار رفتارهای هیجانی نشده و سرمایه خود را به دلیل نداشتن آگاهی لازم و پیش بینی صحیح در این حوزه از دست ندهند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: به طور قطع در بازار سرمایه کشور فرصت برای سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های خرد و اندک نیز وجود دارد. در این زمینه، بیش از ۶۰۰ نهاد مالی در کشور وجود دارند که وظیفه دارند با انجام مدیریت سرمایه و مشاوره در فعالیت‌های بورسی به سرمایه‌گذاران و مردم کمک کنند. شرکت های سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله این نهادها هستند.

خواجه نصیری افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌هایی هستند که می‌توان با ارقام بسیار پایین حتی ۱۰۰ هزار تومان نیز در آنها سرمایه‌گذاری کرد، بنابراین محدودیتی برای ورود رقم‌های کوچک برای آنها وجود ندارد. از دیگر مزایای سرمایه گذاری از طریق این صندوق ها می توان به هزینه های پایین آنها اشاره کرد، زیرا این صندوق‌ها در واقع سبدهای مشترکی هستند که برای چندین نفر امکان سرمایه‌گذاری دارند و هزینه خدمات آنها به مراتب کمتر است.

وی در خصوص تسهیل شرایط برای ورود به بازار سرمایه و استفاده از تحلیل و امکان نقدشوندگی مناسب در این بازار، توضیح داد: در حال حاضر با وجود خدمات آنلاین، امکان سرمایه گذاری در بازار سرمایه بسیار سهل‌الوصول شده است. سرمایه گذاران از این طریق می توانند به راحتی از منافع بازار سرمایه استفاده کنند، ضمن اینکه می‌توانند مدیریت پرتفوی و سهام خود را از طریق گروه‌های متخصص به دور از نگرانی‌های روزمره انجام دهند؛ درواقع سرمایه‌گذاران می توانند با انتقال منابع خود به صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس هر زمان که منابع خود را نیاز داشتند با فاصله تنها چند روز کاری از آن استفاده کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied