شمانیوز
شما نیوز

عضو هیات مدیره سازمان بورس بیان کرد:

افزایش نقدشوندگی؛ هدف نهایی معاملات الگوریتمی

معاملات الگوریتمی طی سال های اخیر در کشور ما مورد استقبال و حمایت نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفته و خوشبختانه در مسیر توسعه قرار دارد. یکی از راه های تشویق سرمایه گذاران به استفاده از این سامانه و فرهنگ سازی عمومی استفاده از بستر مسابقات است.

افزایش نقدشوندگی؛ هدف نهایی معاملات الگوریتمی

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، سیدمصطفی رضوی، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  در آیین گشایش دومین دوره از رقابت های معاملات الگوریتمی، ضمن بیان مطلب فوق، گفت: معاملات الگوریتمی، روشی برای اجرای سفارش ها با استفاده از دستورهای معاملاتی از پیش برنامه ریزی شده، با استفاده از اطلاعاتی از قبیل زمان بندی قیمت یا حجم معاملات است. در این نوع معاملات می توان از مزایای سرعت و پردازش اطلاعات ناشی از رایانه ها در مقایسه با افراد معامله گر بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه رایج ترین الگوریتم ها، درصد حجم معاملات، قیمت میانگین موزون حجمی، قیمت میانگین موزون زمانی است، ابراز داشت: درواقع به جای انسان یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال سفارش ها تصمیم می گیرند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سابقه استفاده از کامپیوتر برای ثبت سفارشات در بازار های مالی به دهه هفتاد میلادی و بورس نیویورک باز می گردد. معامله گری از طریق کامپیوتر به کمک برنامه های نرم افزاری در خلال سال های دهه هشتاد قرن گذشته میلادی توسعه بیشتری یافت و نهایتا در دهه نود، همه گیر شد.

رضوی یادآور شد: این نوع معاملات به شکل گسترده توسط تامین سرمایه ها، صندوق های باز نشستگی، صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های پوششی که نیاز به اجرای تعداد زیادی سفارش با انجام سفارشات با سرعت بالا دارند و ممکن است از عهده معامله گران بشری خارج شود، انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه معاملات الگوریتمیک با عنوان سیستم های معاملاتی خودکار نیز شناخته می شوند، گفت: این سیستم ها دارای راهبرد های معاملاتی از قبیل معامله گری جعبه سیاه و معامله گری کمی نیز می شوند، که شدیدا به فرمول های ریاضی پیچیده و برنامه های کامپیوتری سریع وابسته هستند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این قبیل سیستم ها راهبرد هایی شامل بازار سازی، دامنه سازی بین بازارها، آربیتراژ، سفته بازی به روش هایی از قبیل دنبال کردن روند را به کار می گیرند. بخش زیادی از این الگوریتم ها در گروه معاملات با بسامد بالا قرار می گیرد، که با گردش بالا و نسبت های بالا ی سفارش به معاملات شناخته می شوند.

وی ادامه داد: معاملات الگوریتمی و معاملات با بسامد بالا به تغییرات شدید در زیر ساخت های بازار سرمایه منجر می شوند و هدف نهایی آن ها افزایش نقد شوندگی بازار است.

رشد فزاینده معاملات الگوریتمی

رضوی ابراز داشت: امروزه بیش از هفتاد درصد از معاملات سهام در ایالات متحده و ژاپن به وسیله نرم افزار های الگوریتمیک انجام می شود، در حالیکه این رقم در هندوستان به عنوان یک کشور در حال توسعه به 40 درصد و در چین به 30 درصد می رسد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: دیگر کشور های آسیایی و در حال توسعه نیز رقمی کما بیش کمتر از بیست و پنج درصد از معاملات را از طریق نرم افزار های الگوریتمی انجام می دهند، اما آمار و ارقام موجود نشان می دهد، که رشد فزاینده ای از معاملات الگوریتمی در تمامی بورس های جهان به طور عام و بازارهای آسیایی به طور خاص پیش رو است.

وی خاطرنشان کرد: گزارش مجله اکونومیست حاکی از آن است، که چهار و سه دهم هزار میلیارد دلار از سرمایه گذاری در بازار سرمایه آمریکا در سپتامبر 2019 با استفاده از هوش مصنوعی انجام گرفته است. با توسعه روز افزون بازار های مالی و افزایش سرعت معاملات نیاز های جدیدی چون نیاز به ابزار های معاملاتی هوشمند، خودکار و ربات های سریع بیشتر احساس خواهد شد.

توجه ویژه سازمان بورس به معاملات الگوریتمی

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در کشور ما نیز معاملات الگوریتمی در سال های اخیر مورد استقبال و حمایت نهاد ناظر قرار گرفته و خوشبختانه در مسیر توسعه قرار دارد. یکی از راه های تشویق سرمایه گذاران به استفاده از این سامانه و فرهنگ سازی عمومی استفاده از بستر مسابقات است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه ریزی شده و اکنون به دومین دوره خود رسیده است، تصریح کرد: اهداف برگزاری مسابقات را می توان، تلاش در جهت رسیدن به استاندارد های جهانی، مشارکت بیشتر نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و مالی در بازار سرمایه، گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه به جامعه، معرفی فرصت های شغلی فعالان حوزه معاملات الگوریتمیک در سطح کشور، معرفی قابلیت های نرم افزاری و ابزار های معاملاتی نوین به افراد جامعه، ارتقای دانش حرفه ای فعالان بازار سرمایه، آزمون نقاط ضعف و قوت معاملات الگوریتمیک توسط نهاد ناظر پیش از فراگیر شدن آن و کشف استعداد در بین علاقه مندان دانست.

رضوی افزود: از مهمترین نتایج توسعه معاملات الگوریتمی جلب مشارکت تنوع زیادی از متخصصان اعم از ریاضیات، آی تی، رشته های مختلف مدیریت، روانشناسی، مهندسی صنایع و دیگر تخصص ها است و با حضور جوان تر ها در این جرگه اتفاقی مبارک و میمون رخ خواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: آینده بازار سرمایه با توسعه ارتباطات بین الملل همراه است و توسعه معاملات الگوریتمی بخشی از الزامات این کار است. توسعه معاملات الگوریتمی را می توان، در راستای توسعه اقتصاد هوشمند ارزیابی کرد، که از برنامه های اساسی وزارت اقتصاد و دولت جمهوری اسلامی به شمار می رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied