شمانیوز
شما نیوز

تغییر بهینه فرآیند و تجهیزات

بخش مواد اولیه فولاد خوزستان برای نخستین‌بار از تاریخ احداث خود، طرح تغییر فرآیند آبگرد به نسوز قسمتی طول ۳۰ متر، هم‌راستا سازی دیواره کوره پخت گندله، تعویض بنده دیسک‌ها و لاین‌های گاز کوره، ورق‌های کف دیسک‌ها و تعمیرات اساسی آسیاب آهک گندله‌سازی را در تعمیرات سالیانه خودبه انجام رساند.

تغییر بهینه فرآیند و تجهیزات

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان، سنگ‌آهن و کنسانتره‌ای که وارد شرکت‌های فولادی می‌شود باید به شکلی درآید که آماده احیا و ذوب شود. این فرآیند در بخش مواد اولیه (گندله‌سازی) انجام می‌شود. در این فرآیند، سنگ آهن وارد آسیاب‌ها شده تا به دانه بندی مورد نیاز تشکیل گندله برسد. سپس در سیلوهای سیمانی ذخیره می‌شود. پس از برداشت سنگ آهن ذخیره در سیلوها با افزوده شدن آهک، بنتونیت و رطوبت کافی، وارد میکسرها گشته و به ‌صورت کامل همگن می‌گردد.

سنگ آهن همگن شده در دیسک‌های گندله‌سازی به شکل کروی با دانه بندی ۸ الی ۱۶ میلیمتر قطر تبدیل گشته و وارد کوره پخت گندله می‌شود. گندله‌های خام در کوره‌های پخت گندله‌سازی وارد شده و پس از سوختن مواد مضر همچون گوگرد، گندله آهنی همراه با اکسیژن، استحکام لازم برای ارسال به واحد احیا و تشکیل آهن اسفنجی را بدست می‌آورد.

کارخانه گندله‌سازی متشکل از تجهیزات بسیار متنوعی می‌باشد که هر واحدآن دارای دو آسیاب مجزا بوده و در جای خود یک کارخانه پیچیده (خمیرسازی، تولید گندله و کوره پخت گندله) به شمار می‌آید. در این کارخانه از فن‌های کوچک تا بسیار بزرگ دو و نیم مگاواتی، انواع کمپرسورها، سیستم هیدرولیک پیشرفته، انواع پمپ‌ها، تسم نقاله‌ها، انواع گیربکس‌ها، تجهیزات مکانیکی و برقی بسیار زیاد به کار می‌رود. برای آماده به‌کاری این تجهیزات و پیشگیری از افت بهره‌وری نیاز به تعمیرات اساسی منظم می‌باشد. به همین منظور برای آشنایی با تعمیرات انجام شده به ‌سراغ مصطفی آقاجری رییس نت گندله‌سازی یک رفته و با وی به گفت و گو نشستیم.

 لطفاً درباره چگونگی روند تعمیرات توضیح بفرمایید.

تعمیرات به‌ صورت متداول ماهیانه انجام می‌شود. اما بسیاری از موارد در تعمیرات چند روزه به پایان نرسیده و مستلزم تعمیرات سالیانه می‌باشد. البته سعی بر آن بوده که مدت زمان میان دو تعمیر اساسی کارخانه افزایش یابد و با تلاش‌های انجام شده، مابین تعمیرات سالیانه کنونی و گذشته، نزدیک به ۲ سال، کارخانه مشغول به کار بوده و نیاز به تعمیر نداشته که در جای خود رکورد قابل توجهی به حساب می‌آید. البته هدف این واحد از اقدامات صورت گرفته افزایش زمان آماده به‌کاری واحد می‌باشد.

 برای مخاطبان ما بفرمایید در کدام قسمت‌ها تعمیرات صورت گرفته است؟

در تعمیرات سالیانه تمامی قسمت‌های کارخانه عادی‌سازی شده و تعمیرات اساسی در اکثر قسمت‌ها انجام شد. برای مثال می‌توان به اقدامات انجام شده در نسوز کوره گندله‌سازی تغییر طرح قسمتی از کوره از آبگرد به نسوز، تعمیرات اساسی پالت ‌ماشین از جمله تعویض ریل‌های قوسی و انجام تنظیمات آن‌ها، تعمیر اساسی آسیاب آهک برای نخستین بار وتعویض لوله‌های گاز کوره گندله‌سازی اشاره کرد.

لطفا درباره مدت زمان تعمیرات و گستردگی آن توضیح بفرمایید.

تعمیرات از ۲۹ آذرماه ۹۸ آغاز و با سپری نمودن ۲۸ روز بر اساس برنامه و زمان‌بندی تعیین شده در ۲۷ دی‌ماه ۹۸‌، تقریباً بدون حادثه به پایان رسید. این دوره از تعمیرات در نت گندله‌سازی یک، پس از بستن قرارداد با  ۱۸ شرکت پیمانکاری در قالب ۸۱ هزار ۹۱۰ نفرساعت و کمک‌رسانی نیروهای جانبی غبارگیرها، انباشت و برداشت، نت ساختمانی صنعتی، نسوز مجتمع، پروژه‌ها و تسمه نقاله در قالب ۳۵ هزار و ۲۴۶ نفرساعت، همچنین با تلاش کارکنان زحمت‌کش نت گندله‌سازی‌یک، متشکل از قسمت‌های مکانیک، برق، ابزار دقیق و تسمه نقاله، تولید و بهره‌برداری در قالب ۲۸ هزار و ۸۹۵ نفرساعت که در مجموع با حجم ۱۵۳ هزار و ۶۷۳ نفرساعت به انجام رسید.

جناب مهندس در این دوره از تعمیرات چه کارهای اساسی انجام شده است؟

مهمترین طرحی که برای نخستین بار در گندله‌سازی یک صورت گرفته، تغییر طرح فرایند آبگرد به نسوز در دیواره کوره می‌باشد. برای آب‌بندی دیواره کوره، یکسری تجهیز به‌نام لینتل باکس، سیل‌باکس و تراورز استفاده شده که این تجهیزات با گردش آب خنک می‌شوند.

برای تامین و خنک نگه داشتن آب درگردش نیز، از مجموعه پمپ‌ها و کولینگ تاورها استفاده می‌شود. در بازدیدهایی که کارشناسان از واحدهای تازه ساخته شده در خارج از فولاد خوزستان داشتند، دریافتند که با حذف یکسری از محفظه‌های آبگرد و کمی تغییرات می‌توان قسمت پایین دیواره کوره را به نسوز تغییر طرح داد. بر این اساس در تعمیرات سالیانه، بخشی از دیواره کوره به طول ۳۰ متر  با حذف لینتل‌باکس‌ها و سیستم آبگرد با نسوز جایگزین شده و این فعالیت باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق می‌شود.

همچنین به دلیل فرسوده شدن لوله‌های گاز رسانی به کوره گندله‌سازی و آسیاب‌ها، برای نخستین بار تمامی لوله‌های گاز کوره گندله سازی و آسیاب تعویض شدند که در این فعالیت تیم بازرسی جوش شرکت فولادخوزستان نهایت همکاری را داشته و با تست RT از سلامت جوشکاری‌ها اطمینان حاصل شد.

 از دیگر کارهای انجام شده، هم‌راستا سازی دیواره کوره برای نخستین بار بوده است. دیواره کوره به دلیل کارکرد دراز مدت در قسمت‌هایی دچار انحنا گشته که این امر سبب ریزش دیواره نسوز کوره در پاره‌ای از اوقات و همچنین هدر رفت مقدار زیادی از گرمای داخل کوره به دلیل عدم آب‌بندی صحیح کوره با پالت‌ها شده که مجموع این دلایل باعث پایین آمدن بهره‌وری کوره و پایین آمدن کیفیت پخت کوره می‌شد.

خوشبختانه طرح‌ های یادشده علی‌رغم بالا بردن بهره‌وری تولید و کیفیت محصول در بهبود مصرف حامل‌های انرژی ( آب، برق و گاز) کمک بسزایی می‌نمایند.

همچنین برای نخستین بار نت گندله سازی یک با همکاری واحد سفارشات و ساخت موفق  به بومی‌سازی و ساخت دیسک‌های گندله‌سازی شده که در این تعمیرات، بدنه فلزی تمامی دیسک‌های این واحد تعویض و نوسازی شد.

هم‌راستا سازی کوره‌های پخت نیز با استفاده از دوربین نقشه‌برداری و شیم‌گذاری ریل‌ها، تعویض کامل ریل‌های قوسی لیفتینگ و لورینگ انجام شد.

از فعالیت‌های اساسی دیگر، عایق‌کاری کامل فن‌ها، داکت‌های هوا و نوسازی اکسپنشن‌های کوره بود.

 

لطفاً درباره صرفه‌جویی انجام شده در این دوره از تعمیرات سالیانه توضیح بفرمایید.

در این دوره از تعمیرات، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها با هدف کاهش مصرف حامل‌های انرژی انجام شد. با توجه به این مطلب که مدت زمان کارکرد کارخانه در بین دو تعمیرات اساسی ۲ سال بوده، در مصرف قطعات، هزینه ساخت، تعمیر آن‌ها و همچنین هزینه قرارداد با پیمانکاران برای انجام تعمیرات، صرفه‌جویی زیادی صورت گرفته و به طبع آن مقدار تولید، تامین سفارشات و سود دهی کارخانه افزایش می‌یابد.

نوع تعمیرات کنونی چه تفاوتی با دوره‌های پیشین دارد؟

درگذشته تعمیرات به صورت دوره‌ای بوده اما با پیشرفت فن‌آوری گروه CM با زیرشاخه‌های VCM, OCM, TCM خدمت‌رسانی قابل‌توجهی انجام ‌شد. با پایش‌های جدید به همراه ابزارهای دقیقی که وجود دارند به راحتی عمر مفید تجهیزات پیش بینی شده و خرابی‌ها پیش از زمان وقوع مشخص می‌شوند. همچنین طرح‌های انجام شده و بهبود کیفیت های صورت گرفته به ‌راحتی کمک نموده که ما بتوانیم دوره تعمیرات را از یک سال به دو سال افزایش دهیم.

رییس نت گندله‌سازی یک، در پایان از حمایت‌های بی‌دریغ مدیر بخش مواد اولیه‌، مدیر نت گندله‌سازی، مدیر تولید، رییس گندله‌سازی و همکاری مدیریت حمل و نقل صنعتی و بخش‌های مختلف، کارشناس ایمنی بخش مواد اولیه، مسئول HSE گندله‌سازی یک برای منطقه‌بندی مطلوب و تلاش شبانه‌روزی و پیشگیری از بروز حادثه و همچنین زحمات شبانه روزی کارکنان بخش مواد اولیه، واحدهای نت گندله‌سازی یک، غبارگیرها، نسوز، نت ساختمان صنعتی، تسمه نقاله، پروژه‌های بخش مواد اولیه و گروه‌پیمانکاران تشکر نمود.

5

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied