شمانیوز
شما نیوز

امضا قرارداد ساخت نخستین واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ داخلی

قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOO) واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ (Skid- Mounted) در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی بین دکتر تورج دهقانی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه‌ی نفت (متن) و محمدرضا پورعابد؛ معاون مهندسی جهاد دانشگاهی امضا شد.

امضا قرارداد  ساخت نخستین واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ داخلی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت: صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه) و همزمان با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، آیین امضای قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOO) واحد فرآورش پیش‌ساخته‌ (Skid Mounted) در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی بین شرکت مهندسی و توسعه‌ی نفت و جهاددانشگاهی برگزار شد.

انجام خدمات طراحی و مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری و برچیدن واحد پیش‌ساخته (Skid Mounted) فرآورش نفت به‌میزان متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت (STB) در روز در میدان نفتی آزادگان جنوبی موضوع این قرارداد است که به همت متخصصان جهاددانشگاهی انجام می شود.

ظرفیت فرآوری این تأسیسات ۵٠ هزار بشکه در روز بوده و زمان طراحی و ساخت آن نیز ١۵ ماه و مدت بهره برداری از آن ٣ سال (قابل تمدید تا ۵ سال) در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، قرارداد پروژه‌ی حاضر با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت مبنی بر ساخت و نصب واحدهای بهره‌برداری به‌صورت پیش‌ساخته و دستیابی به نفت با مشخصات فروش استاندارد بین‌المللی، بین شرکت مهندسی و توسعه‌ی نفت و جهاددانشگاهی منعقد شده است.

گفتنی است، با بهره گیری از تأسیسات فرآورش پیش‌ساخته (Skid – Mounted)، امکان تولید سریع محصول از نفت خام با تجهیزات نفتی به‌صورت یک پکیج کامل وجود خواهد داشت. قابلیت انتقال و احداث سریع تجهیزات و همچنین امکان طراحی انعطاف‌پذیر و ماژولار سیستم بر اساس مشخصات نفت استخراج‌شده از چاه از دیگر قابلیت های استفاده از این روش است.

براساس این گزارش، سابقه و تجربه‌ احداث واحد فرآورش پیش‌ساخته و سریع‌الاحداث، پیشتر تنها یک مورد در میدان آزادگان جنوبی توسط یک شرکت ایتالیایی انجام گرفته است و با امضای این قرارداد، ضمن بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت این تجهیز راهبردی برای اولین‌بار در کشور و با استفاده از توان داخلی انجام خواهد شد.

در مراسم امضای این قرارداد،‌ بیژن زنگنه؛ وزیر نفت، غلامرضا شریعتی؛ استاندار خوزستان، مسعود کرباسیان؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،‌ حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و جهاد دانشگاهی حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied